Logo Fietsen123

Nieuws

Uitslag ANWB e-bike-test van 10 goedkope ebikes

Thursday 19 April, 2012

Om te onderzoeken wat de huidige kwaliteit van e-bikes in het laagste prijssegment is, heeft de ANWB 10 fietsen getest in de prijscategorie tussen 1500 en 1800 euro (prijzen van e-bikes kunnen in de winkel overigens oplopen tot 3000 euro of meer). De gemiddelde prijs die een consument in 2011 aan een eBike uitgaf, lag rond de 1918 euro.

De fietsen zijn op twee locaties getest: bij het testcentrum van de ADAC in Landsberg, Duitsland, waar met een rolbank en een computerprogramma de actieradius nauwkeurig kon worden gemeten bij twee verschillende belastingen (normaal en zwaar gesimuleerd parcours). Daarnaast heeft de ANWB een aanvullende praktijktest gedaan op een testparcours in Wassenaar.

Gekozen modellen
1. Batavus Genova E-go 7, € 1649
2. Bikkel ibee 2, € 1599
3. Gazelle Orange Pure Innergy , € 1699
4. Sparta Emotion C3, € 1799
5. Peugeot E-city, € 1499 (ANWB Ledenprijs)
6. Sachs Saxonette Comfort, € 1699
7. Trek T80+, € 1799
8. Union Oribi, € 1699
9. Puch Radius Luxury, € 1499
10. EQ-Bikes Infineum One, € 1749

Alle beoordeelde onderdelen zijn onderverdeeld in vier categorieën; Fietsen, aandrijving, veiligheid & degelijkheid en product. Iedere categorie leverde een totaalscore op die vervolgens weer werd meegenomen in de eindscore. Alle tien e-bikes zijn getest met de accu zoals die door de producenten/leveranciers bij de ANWB zijn afgeleverd.

Bereik
Wanneer er puur naar de gemiddelde actieradius van de e-bikes gekeken wordt, is het opvallend dat een vooraanstaand merk als Batavus (gemiddeld 31,3 km) pover scoorde, terwijl een relatief onbekend merk als Trek (gemiddeld 61,6 km) als beste uit de bus kwam. Het laden van de lege accu gaat bij de Trek-fiets het snelst(gemiddeld 4:01 uur) en moest men we bij de Bikkel ibee 2 met gemiddeld 6:58 uur het langste wachten.

Aangename verrassing
Een aangename verrassing was dat vrijwel alle fietsen ook zonder trapondersteuning prima te gebruiken zijn. Niet alleen kunt u in alle gevallen besluiten de uitneembare accu's thuis te laten (scheelt toch weer een paar kilo aan gewicht), maar met uitzondering van de Batavus eBike bespeurde de ANWB nauwelijks tot geen nadelige weerstand door de uitgeschakelde motor.

Veiligheid en degelijkheid
De ANWB was zeer te spreken over de degelijkheid en afwerking van de fietsen. Hier en daar had de bekabeling wel wat fraaier mogen worden afgewerkt (o.a. Gazelle) en bij de Sachs moest er een tang aan te pas komen om een loshangend draadje weer aan het achterlicht te bevestigen. Bij de e-bike van Sparta was het laswerk wat grof afgewerkt, maar dat is een kwestie van smaak.

Verlichting
Wat verder opviel, is dat de verlichting op vele verschillende manieren is geregeld. Een aantal fietsen heeft verlichting met een eigen batterij (en is dus met een knopje op de lamp aan/uit te zetten) en zelfs één eBike was voorzien van een ouderwetse dynamo (Sparta, maar dan alleen voor de voorlamp, want het achterlicht werkt op een batterij). Er zijn ook e-bikes die hun verlichting op de accu hebben aangesloten. Dat is handig bij het aan/uitzetten (via een knopje op het display), maar het bekent wel dat u ’s avonds altijd op pad met een accu moet wanneer u veilig over straat wilt.   

Let op de remmen
Kwalijker was de constatering dat bij een groot aantal e-bikes de remmen slecht waren afgesteld; van remmen die te heftig reageerden tot remmen die bij vol inknijpen geen effect resulteerden. Ook waren er grote verschillen tussen de afstellingen voor en achter te bespeuren (wat voor veel onrust zorgt) en bij Peugeot en Puch zit de achterrem aan de linkerkant van het stuur (terwijl dit meestal rechts is). Dit laatste zorgde er zelfs voor dat één van de testers bij de eerste meters op de Puch in een modderige bocht tegen de vlakte ging. Opmerkelijk was dat de e-bike van Sparta over een achteruittraprem voor het achterwiel beschikt en bij het voorwiel met een handrem werkt.

Bij het fietsen met trapondersteuning hebben zich geen gevaarlijke situaties voorgedaan. Wel behoeven met name de e-bikes die werken met een rotatiesensor in het begin enige gewenning. De ene motor reageert nou eenmaal wat sneller en krachtiger dan de andere.

De resultaten per ebike (willekeurige volgorde)
* = slecht, ** = matig, *** = voldoende, **** = goed, ***** = zeer goed

Batavus Genova E-go 7,prijs: € 1649
Actieradius: 25 – 44 km
Gem. oplaadtijd: 5:00 uur
Product: ****
Totaalscore: ****

Bikkel ibee 2, prijs: € 1599
Actieradius: 31 – 73 km
Gem. oplaadtijd: 6:58 uur
Product: ****
Totaalscore: ****

Gazelle Orange Pure Innergy, prijs: € 1699
Actieradius: 28 – 62 km (goud: 44 – 97 km)
Gem. oplaadtijd: 5:00 uur (goud: 7:57 uur)
Product: ****
Totaalscore: ****

Sparta Emotion C3, prijs: € 1799
Actieradius: 30 – 49 km
Gem. oplaadtijd: 6:24 uur
Product: ****
Totaalscore: ****

Peugeot E-city, prijs: € 1499 (ANWB Ledenprijs)
Actieradius: 31 – 65 km
Gem. oplaadtijd: 04:43 uur
Product: ****
Totaalscore: ****

Sachs Saxonette Comfort, prijs: € 1699
Actieradius: 30 – 61 km
Gem. oplaadtijd: 06:47 uur
Product: ****
Totaalscore: ****

Trek T80+, prijs: € 1799
Actieradius: 45 – 91 km
Gem. oplaadtijd: 4:01 uur
Product: ***
Totaalscore: *****

Union Oribi, prijs: € 1699
Actieradius: 43 – 79 km
Gem. oplaadtijd: 05:58 uur
Product: ****
Totaalscore: ****

Puch Radius Luxury, prijs: € 1499
Actieradius: 37 – 70 km
Gem. oplaadtijd: 05:46
Product: ****
Totaalscore: ****

EQ-Bikes Infineum One, prijs: € 1749
Actieradius: 24 – 44 km (dubbele accu: 48 – 88 km)
Gem. oplaadtijd: 04:23 uur (dubbele accu: 08:48 uur)
Product: ****
Totaalscore: ****

Handleidingen bij de fietsen
De ANWB was ronduit slecht te spreken over de inhoud/kwaliteit van de handleidingen. Bij de Sparta e-bike was helemaal geen documentatie bij het testmodel meegeleverd en bij de meeste fietsen bestond de handleiding uit slechts een paar A4-tjes of een los pak papier (bij de Peugeot maar liefst acht losse documenten). Soms wordt er alleen bij de werking van de accu stilgestaan, in andere gevallen is vooral te lezen hoe de hoogte van de fiets in te stellen. Bij de Infineum One heeft men zich sufgezocht naar de bedoeling van de 6 km/u-knop (zoals zichtbaar op het display), maar het niet kunnen vinden. De Trek handleiding was slechts in het Engels (en bevatte een CD-ROM) en alleen Batavus had in dit geval z’n zaken goed voor elkaar.

CE-certificering
Niet meegenomen in de score, maar wel van groot belang, is het ontbreken van een CE-certificering op de accu’s van Trek en EQ-Bikes. Dit betekent dat beide batterijen niet (zichtbaar) aan de Europese richtlijnen voldoen en dus kunnen afwijken op het gebied van kwaliteit, veiligheid, gezondheid, milieu en bijvoorbeeld elektromagnetische straling.

Op 10 mei publiceert ANWB de volledige testresultaten op de site en in het magazine Toeractief

Lees ook:
* Maak kans op een Batavus Fuego E-go® elektrische fiets t.w.v. €2.199
* Reviews van elektrische fietsen, uw mening telt!