Fietsrouteplanner

NIEUW: Plan uw fietsroute met onze eigen fietsrouteplanner!

Elektrische fiets? E-bike Keuzehulp

Op zoek naar een elektrische fiets?

Elektrische fietsen - de merken

Overzicht van alle populaire elektrische fietsen en reviews.

Fietsen.123-app

De handigste app voor recreatieve fietsers, mede mogelijk gemaakt door Batavus

De politie stopt met specifieke controles op fietsen zonder licht!

Vrijdag 01 Juni 2012 14 Reacties

De verkeersteams binnen de politie die worden ingezet voor specifieke controles op fietsen zonder licht stoppen hiermee. Ook de controles die gericht zijn op het bellen in de auto verdwijnen. Dit om wetenschappelijke redenen.

Uit onderzoek blijkt dat fietsen zonder licht niet gevaarlijker is dan fietsen met licht. Het uitdelen van boetes heeft er wel toe geleid dat mensen vaker licht op de fiets hebben en handsfree bellen. Het is ook bewezen dat handsfree bellen even gevaarlijk is als telefoneren met het toestel in de hand.
Het Openbare Ministerie neemt deze aanbevelingen over uit een onderzoek dat is gedaan door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). In dit rapport is onderzoek gedaan naar de verkeershandhavingsteams (VHT's).  

Boete
Wie denkt ongestraft weg te komen met bellen in de auto of fietsen zonder licht, komt bedrogen uit. Als de politie deze overtredingen tegenkomt, volgt nog wel een bekeuring, er worden alleen geen gerichte controle-acties meer georganiseerd.

De uren die vrijvallen wil het OM inzetten voor bestrijding van hardrijders en alcohol in het verkeer, nog altijd de belangrijkste doodsoorzaken.

Als de invoering van een speekseltest voor drugs in 2013 een succes wordt, wil het OM extra tijd besteden aan drugs in het verkeer. Met die test is sneller te zien welke drugs zijn ingenomen en welke hoeveelheid. Omdat drugs in Nederland meer ongevallen veroorzaken dan in andere EU-landen, pleit de SWOV voor een verdrievoudiging van het aantal controles.

Vindt u het een goede beslissing dat de specifieke controles worden afgeschaft? Wat is uw mening hierover? Laat het ons weten en reageer op dit artikel!

Bron: Trouw

Lees ook:

 
Gebruikte Tags: , , , ,

veertien reacties

Reacties worden vooraf gelezen door de redactie. Na goedkeuring verschijnen zij op deze website.

jansen 01-06-’12 19:34
Kan ik mijzelf in vinden. Fietsen zonder licht is niet verstandig, maar om daar nou een heel circus voor op te trommelen bij grote controles, vind ik erg overdreven en geldverspillend.

http://www.valafineenweek.nl
Pieter Jan 06-06-’12 15:09
Wat hierboven staat is onjuist en een verdraaiing van het oorspronkelijke artikel (en het onderzoek).
Er wordt hier beweerd dat uit onderzoek blijkt dat zonder licht fietsen niet gevaarlijker is. Dat is niet zo.

Er blijken namelijk geen statistieken te zijn m.b.t. ongelukken en het gebruik van licht op de fiets. Er kan dus niet bewezen worden dat zonder licht fietsen gevaarlijker is, dat is iets heel anders dan dat bewezen is dat het niet gevaarlijker is.
E. Prince 08-06-’12 10:41
Geen goede zaak. Nergens anders dan op een fiets zonder verlichting en met regenachtig weer ben je kwetsbaarder en voor en automobilist vaak onzichtbaar. Ik vind het belachelijk, dat de politie dit zomaar opzij schuift. In de zorg is het ook hartstikke druk, maar dan kun je ook niet zomaar zeggen, dat er bepaalde handelingen niet meer worden verricht, want dan staan de kranten er vol van. De politie kan dat wel?? Niet acceptabel. Zij moeten eens wat meer de straat opkomen en zich laten zien en niet verschuilen achter hun bureaus. De groepo fietsers is een zeer kwetsbare groep en moet er dus zelf maximaal voor zorgen , dat zij zichtbaar zijn. Je zou maar eens een fietser aanrijden zonder eigen schuld. Dus ik kan mij hier niet in vinden. En als er ergens een moord heeft plaatsgevonden of ander delict, staan er ineens overal op allerlei plaatsen zeer veel agenten, dus ze zijn er wel. Veerkeerde beeldvorming, politie!!!!!!!!
Jan 08-06-’12 11:13
Volgens mij verandert er niks. Nog nooit een fietsencontrole gezien en hele stammen rijden zonder licht. Zonder licht rijden is op veel plaatsen wel heel gevaarlijk. Alweer zo´n gedoogconstructie waar Nederland vol van zit.
roland 08-06-’12 11:30
De afweging is dat (te) hard rijden en alkohol gebruik gevaarlijker zijn en dus beter bestreden kunnen worden. Een goede keuze om dit de voorrang te geven.
Antoine 08-06-’12 13:42
totaal verkeerde uitleg van een gedeelte van de uitspraak.
Het is erg gevaarlijk zonder licht, de politie meldt echter dat er minder ongevallen gebeuren met fietsers zonder licht dan op andere manieren.Rijdt U wel eens met een auto over smalle slecht tot niet verlichte weggetjes dan zult U zelf ervaren hoe gevaarlijk het is zonder verlichting. Natuurlijk is het in de stad,met vele lichtmasten, niet zo gevaarlijk maar er wordt toch nog erg veel buiten de bebouwde kom gefietst waar geen straatverlichting noch een fietspas aanwezig zijn.
Fred 08-06-’12 17:41
Een belachelijk idee. Van 70% van de fietsers is nu al de verlichting niet in orde. Als de controles afgeschaft worden, zal dit alleen maar toenemen. Dat is een slechte zaak, want fietsers zonder licht zijn minder goed zichtbaar dan met licht. En dat zal de veiligheid van fietsers slechter maken. Een goede fietser doet er nog steeds goed aan om te zorgen voor goede verlichting.
taz 08-06-’12 18:30
Super slecht dat ze dit doen. Ze zouden de boete zo hoog moeten maken dat mensen wel 30 keer nadenken of ze wel zo stom moeten zijn om zonder licht te fietsen! Ik ben blijvend gehandicapt door iemand die zonder licht door rood fietste. En zo gebeuren en nog veel meer ongelukken. Daarnaast ben je zonder licht onzichtbaar voor auto's, als ze niet meer controleren  moeten ze de wet ook meteen aanpassen wat betreft wie er dan schuldig is. Tijd voor een zeer uitgebreide eigen schuld clausule waarbij degene zonder ligt zelf aansprakelijk is voor zijn/haar schade en de schade van de ander.
F.Hessels 08-06-’12 21:06
Fietsen zonder licht moet bestraft worden.Zij zijn niet de enige weggebruikers!Het is al een zwak beleid om die losse lampjes goed te keuren.Een voor en een achterlicht,gewoon op de normale plekken op de fiets,moet weer standaard worden.Voor de andere weggebruikers is dat duidelijker.Zij moeten altijd bewijzen dat ,bij een ongeval,de schuld niet bij hun licht.Dat fietsverlichting zwak zou zijn is onzin.Hoe ga je er mee om en wat doe je aan onderhoud aan de fiets!Hoe groter de boete,des te meer men aandacht aan de verlichting schenkt.Het is ook een mentaliteits zaak.Niet ikke en de rest kan stikke.
P.J. Vonk 09-06-’12 11:49
onbegrijpelijk het is en blijft levens gevaarlijk om te rijden zonder licht .
handhaving van wettelijke voorschriften lijkt steeds moeilijker te worden.
de lampjes die tegen woordig zijn toegestaan is ook al een aanfluiting.
controle op reflecterende banden etc . is er ook al niet meer.
terwijl er tegenwoordig zulke prachtige heledere koplampen en achterlichten te koop zijn.

vader en moeder heeft u kinderen lief en wees zuinig op hun leven, en voorkom een trouma van de automobilist die u ( uw kind ) aan / dood rijd.
Schokker 09-06-’12 17:43
Zonder licht fietsen is veel te gevaarlijk en er gebeuren meer ongelukken,dus er moet wel contole blijven
met een paar lampjes van een paar euro`s, dan word je gezien in het donker
Rian 09-06-’12 19:05
Moeten ze vooral doen, dan is er helemaal geen kip meer die zorgt voor goede fietsverlichting zodat ze GEZIEN kunnen worden! Dit betekent dus dat ik als automobilist de  verantwoordelijkheid mag dragen om ze niet aan te rijden, ook al zie je ze niet.  Een keer in de zoveel tijd gebeurt het me: bijna een fiets op me motorkap omdat ze geen verlichting voeren. Als het effe tegenzit zijn ze ook nog aan het bellen, en hebben zelf niet eens door dat ze mij een rolberoerte bezorgen en hun leven aan mij te danken hebben omdat ik er zo alert op ben.
Krankzinnig plan dus, er zou juist veel meer tegen opgetreden moeten worden, dan leert men het misschien.
Nettie 09-06-’12 19:59
Bericht van 1 juni. Eerste reactie van 1 juni. Totaal volgens de redactie 12 reacties. Nou, die heeft dan wel erg veel tijd nodig om die andere 11 (12 met deze van mij erbij) goed te keuren!
jan 11-06-’12 13:30
Begrijpelijk, die beslissing. Maar niet slim om bekend te maken denk ik.

Laatst had ik bijna een fietser onder de auto die z'n fietslampje onder z'n baard had zitten.... En een ander die heel grappig het rode lampje aan de voorzijde had bevestigd.

Wat mij betreft verhoogt men direct de boetes op ondeugdelijke fietsverlichting, en wordt vaste verlichting verplicht. Weg met de losse lampjes die onder tassen, jassen en bagage verdwijnen. Met de niet altijd even volle batterijen van die verlichting vallen fietsers steeds minder op tussen de (xenon!) verlichting van andere weggebruikers.
Mocht je als automobilist zo'n fietser treffen die tegen het verkeer in door het rood rijd met gare verlichting, dan ben je altijd de klos. En dan zijn de financiele gevologen nog niet eens het ergste....

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat uw reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit uw reactie worden verwijderd. U maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

Fietsen en genieten in Vlaanderen

Vlaanderen heeft prachtige fietsroutes te bieden waarmee u de omgeving verkent. U vindt er vele rustige dorpjes, kastelen en mooie vergezichten over land en water. Ook kunst en cultuur is volop aanwezig. Hieronder staat een selectie van interessante weetjes en fietsroutes in Vlaanderen. Waar gaat u fietsen? U vindt alle artikelen hier