Fietsknooppuntennetwerk

Informatie over het fietsknooppuntennetwerk in Nederland en België en knooppuntroutes!

Fietsrouteplanner

NIEUW: Plan uw fietsroute met onze eigen fietsrouteplanner!

Elektrische fiets? E-bike Keuzehulp

Op zoek naar een elektrische fiets?

Elektrische fietsen - de merken

Overzicht van alle populaire elektrische fietsen en reviews.

Fietsen op de stoep? 80 euro bekeuring

Dinsdag 11 September 2012 212 Reacties

Van 17 tot 21 september wordt er in Amsterdam actie gevoerd in om de inwoners te heropvoeden en duidelijk te maken dat fietsen of brommeren op de stoep niet hoort en tot veel ergernis leidt. Door de hele stad zullen spandoeken worden opgehangen met "Fietsen of brommeren op de stoep, is een boete aan je broek"

Wat vindt u? Is het terecht dat u een bekeuring kunt krijgen van 80 euro voor het fietsen op de stoep of is dit wat overdreven? Laat het ons hieronder weten.

 

212 reacties

Reacties worden vooraf gelezen door de redactie. Na goedkeuring verschijnen zij op deze website.

Net zoals parkeren op een vrachtwagenparkeerplaats wat vorig jaar mij € 70.00 is dit weer zo'n belachelijk hoog bedrag, voor iets wat alleen ergernis opwekt en nauwelijks gevaar. Wordt er dan ook bekeurd als een voetganger op het fietspad loopt binnen de bebouwde kom?
Natuurlijk is het terecht dat men een bekeuring krijgt voor het fietsen of brommeren op de stoep, de stoep is voor de voetgangers waar ook vaak ouderen lopen met een rollater
Helemaal goed!
Dat mag van mij een landelijke maatregel worden.
zolang je dat rustig en weloverwogen doet vind ik fietsen op de stoep geen enkel punt; auto's mogen over het algemeen overal in steden in voetgangersgebieden rijden om hun goederen te lossen, terwijl zij veel meer ruimte innemen dan fietsers....rare verschillen....terwijl auto's ook nog eens duidelijk de lucht die wandelaars inademen vervuilen.
M. Cornelissen 13-09-’12 07:21
Dat vind ik een mooi bedrag. Want het word steeds erger met die fietsers. Ik heb een brede stoep en daar fietsen ze met 3 man naast elkaar, wat ook weer inhoud de ze de spiegels van de auto's rijden. Maar ook brommers op volle snelheid over de stoep je zult maar kleine kinderen hebben. Daarom vind ik dit een leuk bedrag, maar ze moeten dan wel ook optreden en niet alleen maar zeggen.
Eindelijk. Prima, hadden ze veel eerder moeten doen.
mary van kekem 13-09-’12 07:50
Aangezien de normen en waarden in Nederland steeds meer verdwijnen, vind ik het een goed idee om te gaan bekeuren bij fietsen op de stoep. Het is niet alleen asociaal maar ook gevaarlijk. Denk aan kinderen die op de stoep lopen/spelen en dus gemakkelijk aangereden kunnen worden. Of oudere mensen die langzaam lopen en dus ook makkelijk aangereden kunnen worden, vallen en iets breken.
De stoep is om veilig op te lopen en nergens anders voor. 80euro is misschien wat veel, maar als je je aan de regels houdt kost het je niets.
d van dierendonck 13-09-’12 07:57
belachelijk waar kan je tegenwoordig nog je fiets parkeren op de weg mag het niet en op het fietspad is het ook een last
moet je tegenwoordig je fiets maar op je rug dragen als je ergens naar toe gaat.
p.j.vaqn Gemert 13-09-’12 08:18
ja ik vind heet juist. de stoep is om te wandelen niet om te fietsen.
Anneke van Dijk 13-09-’12 08:26
Ja, die boete is terecht.
Regels zijn er niet voor niets,: voor onze veiligheid
Andrea Kaales 13-09-’12 08:28
In verschillende gemeentes in Nederland mag er gewoon gefietst worden op de stoep.
Neem het winkelcentrum van Beuningen (Gld). Loop je daar te wandelen/winkelen moet je uitkijken dat je niet aangereden wordt. Het is dus niet één fietser maar je krijgt het gevoel dat je op een fietspad loopt. Er ligt geen 'rood' fietspad door het dorp.
In Nijmegen hetzelfde. In een winkelstraat mag daar gewoon gefietst worden zonder dat er een fietspad is aangegeven.
Het bevreemdt mij waarom er geen landelijk beleid gevoerd wordt van waar je wel en niet mag fietsen.

In de stad waar ik woon, zeg ik er in het winkelcentrum wat van . Het is mijn recht om veilig op de stoep te lopen en niet opzij moet springen voor één of andere dwaas, van jong tot oud .
Dus ik vind het een goede zaak dat er in Amsterdam een boete gegeven wordt.
C.Vrijvogel 13-09-’12 08:50
volkomen terecht dat dit aangepakt wordt. het loops echt de spuigaten uit.alleen de hoogte van€ 80 is discutabel.
Prima!
Op de stoep moet je gewoon niet fietsen. Nu nog handhaven....
Van mij mag tegen de rijirichting in rijden ook vet worden beboet.
Doede G.W. de Jong 13-09-’12 09:00
Mee eens. Maar prioriteit moet liggen bij de verlichting, ook in de stad maar zeker op het platteland!!!  Spandoeken met de tekst; "RIJ NIET ZONDER LICHT NAAR HET EEUWIGE LICHT", zie ik liever hangen in deze tijd.
Dan zal er dus ook meer blauw op straat moeten komen. Ben benieuwd! Eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel van.
Wel vind ik  fietsen op de stoep een grote ergernis.  Fietsers menen soms meer recht op de stoep te hebben dan voetgangers. Het komt regelmatig voor dat je opzij moet duiken om een aanrijding te voorkomen. Als je daarop commentaar geeft, dan krijg je nogal eens de opmerking "waar bemoei je je mee!!!!!!"
In Duitsland zijn de kinderen tot een bepaalde leeftijd verplicht om op het trottoir te fietsen.
Tevens zijn die ook verplicht een helmpje te dragen.
Wat betreft de volwassenen, die weten toch dat er wegen zijn voor de fietsen.
Laat de politie ook maar eens opletten op die fietsers die tegen het verkeer inrijden.
En laat ze eens meer kijken of er op deugdelijke fietsen gereden worden.
Dat er een bel op zit een wit of reflecterende achterspatbord aanwezig is, en reflectie op de wielen.
Wrakken van auto's worden ook van de weg gehaald, dat moet ook voor fietsen gebeuren.
Daar in tegen 80 Euro is wel veel, maar dat is wel een leer voor een volgende keer.
Wel betalen contant, anders de fiets inhouden tot de betaling.
Erik Dekker 13-09-’12 09:13
Ik vind het muggezifterij. Dat we ons hierover druk maken en dat de politie hier op focust betekend is een belachelijke verspilling van geld, energie en politieinzet!
Kees van Dam 13-09-’12 09:22
Een waar schuwing vindt ik meer op zijn plaats!!!
Jan van Zelderen 13-09-’12 09:26
Op zich een goed plan.

Niet voor mensen met een beperking, die afhankelijk zijn van het trottoir om zo bij de winkel of thuis te komen.
Sjef Raaijmakers 13-09-’12 09:32
Ja ik vind dat prima en laat ze ook eens kijken naar fietsers die aan de verkeerde kant van het fietspad rijden. (spookrijders)
De fietsers fietsen tegenwoordig vaak op de stoep, omdat zij zich niet meer veilig voelen op straat. Echter doen ze dit vaak ook uit gemakzucht, Het is dus een mentaliteitskwestie. De voetganger, voor wie de stoep is gemaakt, voelt zich nu niet meer veilig. Bekeuren dus, en flink ook. Kinderen springen vaak ineens opzij. Of moeten er eerst ongelukken gebeuren?
in veel oostblok landen is het normaal om als de rijbaan smal is de fietsers de stoep mogen gebruiken,
is het geen optie om bij smalle wegen een deel van het trotoir te reserveren d.m.v. een door getrokken streep voor de fietsers.
N.P.A. MEILINK 13-09-’12 09:55
Heel goed dat ze in Amsterdam bekeuringen gaan uitdelen van € 80,00 om fietsen op de stoep tegen te gaan.

Dit om nog meer verloedering tegen te gaan.

Strakkere regelgeving is absoluut noodzakelijk om het voor iedereen leefbaar te houden in dit overvolle landje.
Als je deelnemer aan het verkeer bent en verplicht bent het voetpad tegebruiken, door bv met een kinderwagen of je slechtziende bent en je word dan door de bromfietsers en fietsers bijna van je sokken gereden, dan is een bekeuring op de juiste plaats.
Een boete is wel op zijn plaats. Het is soms erg hinderlijk als er fietsers op het trottoir fietsen maar 80 euro is erg veel. 25 euro is een beter bedrag.
G.J. Memelink 13-09-’12 10:06
Ik vind het een prima idee.
Kan dat ook niet voor "spookrijders"op het fiertspad?
Het is tegenwoordig schering en inslag dat je tegenliggers op het fietspad tegenkomt.
Johan Muller 13-09-’12 10:07
Dit is iets wat al veel eerder hat moeten gebeuren.
Voetpad is bestemd voor ouderen en kinderen en geen fietsers
Helemaal mee eens! Mijn 94-jarige moeder woont in Amsterdam en iedere keer wanneer zij uit haar portiekwoning de stoep op wil stappen moet zij uitkijken dat ze niet overhoop wordt gefietst. En zeg er maar niets van, want dan krijg je een grote mond terug van de fietsers.
Ook zouden ze bekeuringen moeten geven voor het maar lukraak neerzetten van de fietsen op de trottoirs.
Mijn moeder had een scootmobiel, maar omdat de mensen hun fietsen tegen de buitenstalling van de scootmobiel plaatsten kon zij hem niet uit de stalling halen. En als ze er dan wel een keertje bij kon komen, dan werd al snel de weg versperd omdat fietsers de stoep zo bezet hadden dat ze er niet langs kon komen. SCHANDE daar hebben de ouderen nu zo hard voor gevochten en gewerkt om Amsterdam te zien verpauperen.
Hans Verschoor 13-09-’12 10:12
Deze boete is terecht want als voetganger hoor je de fietser niet aankomen als deze van achter komt waardoor je erg kan schrikken.
veerman alida 13-09-’12 10:14
goedemorgen,
ik woon in volendam en daar is dat allang (50 euro)
en niet altijd terecht
vaak is het gedrag van de automobilist erg a sociaal,ze staan op fietspaden en blokkeren vaak de fietspaden ,dat wordt niet bekeurd.Op de fiets ben je niets ,ik wil ons dorp niet vergelijken met amsterdam ,want daar meten ze echt hekken om de fietspaden zetten
amsterdammers kijken op de fiets nergens naar ,rijden door rood en oranje en van stoppen hebben ze nog nooit gehoord
Op de stoep fietsen mag niet, evt bekeuren oke, maar 80 euro vind ik wel erg veel.
Er mag ook wel onderscheid gemaakt worden tussen fietsen en brommers.
En wat gaat er gebeuren met de vaak veel te hard rijdende scootmobielen?
wandelaars zijn de laagste in de hierarchie van het verkeer. Reden om fietsers op stoepen en wandelwegen goed te straffen. Ik fiets zelf overigens ook, maar niet dus waar gelopen wordt.
nico borst 13-09-’12 10:20
Als het publiek eerst gewaarschuwd wordt voor deze boetes, en daarna pas boetes uitgeschreven worden, ben ik het hier mee eens.Al vraag ik mij af of het binnen een paar dagen lukt fietsers her op te voeden.
Boete oke, maar prijs is absurd
w. van hijkoop 13-09-’12 10:26
Een boete voor fietsen op de stoep vind ik prima, alleen het bedrag is mijns inziens te hoog. De helft zou beter zijn.
Jos Witteman 13-09-’12 10:26
Prima initiatief; trottoirs zijn voor voetgangers en niet voor fietsers dus gewoon handhaven.
Als je afstapt en met de fiets aan de hand loopt is er niets aan de hand. 
Terecht !!! Maar ook de fietsers die het teveel moeite vinden om even over te steken om op het juiste fietspad te fietsen en dus dwars tegen alles in fietsen maar eens flink aanpakken !!€ 80,- is misschien wel veel ,maar ik ben bang dat het anders niet veel zal helpen.
Volledig mee eens . Er zijn voldoende goede fietspaden . Er is geen noodzaak om in winkelcentra en woonstraten op de stoep te fietsen . Alleen maar gemak .
F.van Gerwen 13-09-’12 10:30
Dat iedereen zich aan de regels moet houden is normaal, maar €80 boete is buiten alle proporties.
H.Van Kets 13-09-’12 10:30
De stoep is voor de voetgangers. Nederland is wel een fietsende natie maar daarom is de fiets niet prioritair op de mens. De boete is fiks maar anders blijft dat reglement maar een vodje papier.
Je laat je auto toch ook niet eender waar achter?
Ik vind wel dat Amsterdam dan ook moet zorgen voor fiets-parkeerplaatsen.
Jaap van der Jagt 13-09-’12 10:30
Natuurlijk is dit terecht. De stoep is er voor de voetganger, het kind en de ouderen met of zonder rollator. Daar horen beslist geen fietsers bij.
Mia Slaats 13-09-’12 10:33
Levensgevaarlijk ! Heb je al eens zo'n fiets tegen je rug aan gehad? Echt niet leuk.
De boete is heel gepast.Fietsen en uiteraard brommers :weg van de stoep.
nu is fietsen op de stoep niet echt slim. deze is voor de -gebrekkige - voetganger. maar in veel steden wordt zo weinig met de fietser rekening gehouden dat de neiging bestaat om op de stoep te gaan fietsen, wil je nog vooruit komen.
Helemaal mee eens. Fietsen op trottoir levert gevaarlijke situáties op, met name voor ouderen en kinderen.
Voor KLEINE kinderen zou ik het vreselijk vinden , de opgeschote jeugd denkt dat alles kan en mag ! evenals sommige "ouderen" [waarmee ik volwassenen bedoel ] en hiervoor zou ik het niet erg vinden indien er bekeurd zou worden , alhoewel ik het bedrag aan de redelijk hoge kant vind !
m.nieskens 13-09-’12 10:42
terecht ! meer kan ik er niet van zeggen.
Hoe krijgen ze hetin hun hoofd om daar bonnen voor tegaan schrijven, waar moeten de mensen hun fietsen dan laten?Netjes in de standaard dat wel. Veel mensen wonen op een bovenwoning en hebben geen achterom. Ik heb makkelijk praten, woon niet in Amsterdam.
Amsterdammers veel succes, met fiets parkeren, auto's moeten toch ook ergens staan, de fiets kan er dan ook nog wel bij!!!!
W Burhenne 13-09-’12 11:10
Goede zaak al vind ik de boete aan de hoge kant. Als dit de veiligheid echter ten goede komt en overlast op de stoep kan beperken sta ik hier achter.
Te zwaar betaald.
In Duitsland is het op sommige plaatsen zo, dat je de stoep moet gebruiken als fietser.
In drukke verkeerssituaties kan ik mij voorstellen dat het op de stoep veiliger is, dan op de straat.
De stoep moet zich er wel voor lenen. Het moet niet zo zijn, dat wandelaars opzij moeten springen, omdat er een fietser aan gejakkerd komt!
Gewoon rekening met elkaar houden. Lastig in deze jachtige tijd.......
Deze regel zou overal toegepast moeten worden,en ook het tegen het verkeer in fietsen op een fietspad is dikwijls een ergernis,en leid tot stevige discusies
Mia Cuypers 13-09-’12 11:36
80 Euro boete is overdreven, maar de stoep is voor de lopende mens en de fiets, zeker de bromfiets hoort op de weg. Indien niet anders dan zul je over de stoep moeten lopen met de brom-fiets aan de hand.
Hanneke Frugte 13-09-’12 11:37
Hangt helemaal van de situatie af. Brommeren is altijd fout, de snelheidsverschillen tussen voetganger en brommer zijn te groot en een brommer neemt veel ruimte in. Fietsen in een rustige winkelstraat of rustig winkelplein moet mogelijk zijn.
Fietsen op de stoep waar het kan moet ook mogen als de weg (fietspad) geblokkeerd is door geparkeerde auto's.
het hangt dus helemaal van de situatie af hoe gevaarlijk het is en hoe hoog de boete dan is. NB In duitsland mogen kinderen tot 10 jaar niet eens op de weg fietsen, zij moeten altijd op fietspad of stoep!
Henk Berkhout 13-09-’12 12:12
Ja want je breekt je nek in een stad over de fietsen die op het trotior staan of liggen.
A. Geerdsema 13-09-’12 12:15
Volledig terecht!
Niet alleen de stoep maar ook paden in openbare wandelparken worden steeds meer gebruikt als (brom)fietspad.
Je durft er nauwelijks nog te wandelen met je (klein)kind. Zelfs ouderen en moeders met kinderen achterop fietsen
dwars door alles heen en zijn nog verontwaardigd ook als je er iets van zegt.
T.van de Nes 13-09-’12 12:17
Heel goed een boete van E 80,-. Woon zelf in een appartement vlak bij een supermarkt en een drukke weg. Heel veel mensen fietsen op de stoep, zelfs hele gezinnen en brommende jongeren. Zeg er maar niets van en ga maar op zij.
OPudere mensen die uit het appartement komen moeten heel goed uitkijken. Maar politie zie je nooit.
A.Zonneveld 13-09-’12 12:20
terecht dat de fietsers hiervoor bekeurd worden.
zelfs bij ons in de winkelstraat wordt er gefietst erg vervelend voor het winkelend publiek.
Volkomen terecht, de mentaliteit van alles moet maar kunnen in ons land mag wel eens aangepakt worden.
De schooljeugd vindt blijkbaar dat als zij op het trottoir fietsen zij nog voorrang hebben op de voetgangers en als je
gewoon door blijft lopen je nog het een en ander naar je hoofd geslingerd krijgt.
J. van den Akker 13-09-’12 12:23
Een boete is terecht
Tom Leijdekkers 13-09-’12 12:31
In Duitsland fietst men al jaren op de stoep, dat mag daar gewoon. Uit onderzoek is gebleken, dat het veiliger is en er minder ongelukken met fietsers gebeuren.
zijltjes-fiets 13-09-’12 12:48
Zwaar overdreven, fietsen hoort niet op 't voetpad, maar soms is het voor de fietser wel veiliger dan op de rijweg.
Daar moeten de boetes hoger en de handhaving gerichter. De bewijslast makkelijker bij ongelukken waar auto's bij betrokken zijn. Vervolging beter en niet zo soft als nu. (Zie doorrijden na dodelijk auto/fietsongeluk en vrijspraak omdat er geen remsporen zijn dus ook geen bewijs van te hard rijden!)
a b, voor deze wbk
jan de jong 13-09-’12 12:55
Goede zaak fietsers gedragen zich als vrijbuiters doen gewoon waar ze zelf zin hebben daardoor brengen zowel voetgangers als ook overige weggebruikers in gevaar.
Puck de Beet 13-09-’12 13:08
Uitstekend, maar het bedrag is iets te hoog. Geldt dit ook voor alle scooters s.v.p.? Als men toch gaat controleren, let dan ook eens op de verlichting, daar mankeert nog veel aan. Graag zou ik deze actie landelijk zien!
Ik vindt het bedrag te hoog, de helft schrikt ook wel af, maar het is terecht dat er niet op de stoep gefietst wordt!
DMJ van Vliet 13-09-’12 13:20
Wat een discussie.
Waarvoor zijn stoepen en voetpaden gemaakt???
Geregeld bij wet dus als je erop fietst is dat burgerlijke ongehoorzaamheid
c.q. verhuftering maar dat is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld
Dick Katgert 13-09-’12 13:54
mee eens. maar dan ook : voetgangers op het trottoir.
Annie Tangelder 13-09-’12 14:18
Soms moet je gewoon, omdat het overige verkeer je geen plaats of doorgang verleent.
Ik vindt een bekeuring voor fietsen op de stoep erg overdreven.
Als je naar een winkel moet en de stoep op fietst om vervolgens op de stoep af te stappen, om je fiets daar neer te zetten heel gewoon. Vooral als je kinderen op fiets hebt zitten is afstappen niet heel gemakkelijk. Bakfietsen kunnen dan helemaal de stoep niet meer bereiken en zullen op het fietspad geparkeerd moeten worden.
Vaak moeten fietsers de vlucht nemen voor de auto's die de straat blokkeren, dan kun je als fietser dus beter gaan lopen daar je overal op de weg opstakels tegenkomt, waardoor je als fietser voortdurend moet afstappen, wachten of lopen met de fiets, op de nogal moeilijk begaanbare stoepen in de smalle woonwijken van Utrecht.
Fietsers hebben het overal al moeilijk genoeg dankzij de vele wegversmallingen en drempels. Voortdurend rijden auto's de fietsers de kant in, dus de stoep op. De fietser is gelukkig zo slim en mobiel om te kunnen uitwijken anders gebeuren er nog meer ongelukken. Dus de fietser mag van mij af en toe best op de stope fietsen als het niet anders kan.

Oh ja, hoe kom ik thuis? Bij mij moet je wel een stukje over de stoep, omdat er veel auto's geparkeerd staan die geen enkele ruime overlaten om er tussendoor te kunnen met de fiets..........
H.C. den Boer 13-09-’12 14:27
Fietsen op de stoep wordt op veel plaatsen gedoogd. Ik vind dat onjuist. Fietsen op de stoep is gevaarlijk voor voetgangers en voor jezelf.
Onmiddellijk starten met bekeuren vind ik niet goed. Voer een uitgebreide voorlichtingscampagene uit van een maand en ga daarna bekeuren.
Verder vind ik 80 euro niet in relatie staan met het gepleegde feit. 25 euro zou meer op zijn plaats zijn
Ik vind het terecht dat je bekeurd wordt voor het fietsen op een trottoir. Het trottoir is voor voetgangers. Fietsers horen op de weg of een fietspad. De bedrag van de boete is hoog, dit zou € 50,00 kunnen zijn.
W van santen 13-09-’12 15:07
Het is goed dat er een bekeuring wordt gegeven .
Kinderen tot 8 jaar zijn nog te klein om aan het gewone verkeer deel te nemen. voor hen mag een uitzondering gemaakt worden als het niet een gewoonte recht wordt. Oudere mensen hebben er beslist veel last van. Zij mogen echter niet met hun scoor mobiel op de stoep.
vriendelijke groeten  E.A. Mann
80 euro ze lijken wel gek daarblij dat ik daar niet woon het is alleen de kas spekken.sterkte voor degene die daar woont.
Jan Willem 13-09-’12 15:51
Zeer mee eens fietsers horen op de weg/fietspad het trottoir is vioor de voetgangers.
Vind heteen paasnede boete
AREND VAN BEELEN 13-09-’12 15:52
Terecht! Sinds ik er getuige van was, dat een mevrouw, die een winkel verliet, letterlijk het ziekenhuis werd ingereden door een op de stoep voorbij stuivende fietser, vind ik dat dit levensgevaarlijke gedrag beboet moet worden!
G. vd Heide 13-09-’12 16:29
Volkomen terecht...

Als enthousiast fietser erger ik mij ontzettend aan personen die verkeersregels maar overbodig vinden. Fietsen op stoepen is voor mensen die daar lopen irritant en het zal niet de laatste keer zijn geweest dat iemand op de stoep werd aangereden door een fietser. Waarom wil je eigenlijk op de stoep fietsen? Als een automobilist op het fietspad gaat rijden keur je dat toch ook af. Ieder heeft in het verkeer zijn/haar eigen plek en op die duidelijkheid mag je, als je je er niet aan kunt houden, door handhavers met een bon van €80,-- gewezen worden. 
H van Kleij 13-09-’12 16:33
 vindt het een heel goede instelling. heb ervaring mede.
spreek je iemand, krijg je een grote mond.
ga je niet op zij dan trap ik je wel opzij.
daarvoor aan pakken en de boete verdubbelen anders help het toch niet
Theo van Galen 13-09-’12 16:47
Dit m.i. 'wangedrag' om fietsend over de stoep te rijden kan niet zwaar genoeg gestraft worden. Lijkt op anarchie en normen-vervagend.
Dat vind ik goed. Ik erger mij groen en geel aan deze mensen. Want spreek ze niet aan, dan zijn ze ook nog agressief, zoals vaker bij sociale controle.
B. van den Boorn 13-09-’12 17:35
terecht. Wellicht komt daardoor meer structuur en kunnen de voetgangers ook geruster lopen zonder constant aan mogelijke fietsers op de stoep te hoeven denken.
Het is wel hinderlijk als fietsers over de storp rijden voor voetgangers, maar een boete van 80 euro is dwaas, zoals nu met zoveel boete's omtrent verkeer. 340 euro boete voor harder dan 30 km in de bebouwde kom is toch in geen verhouding met de "misdaad" die je pleegt, een moord plegen is veel goedkoper, dan wordt je enkele jaren verzorgd en heb je inwoning. Een boete van 15 euro zou voor op de stoep rijden redelijk zijn, vind ik. Leuk om op uw vraag te reageren
Op de stoep behoor niet te fietsen,of deze 80 euro moet wezen laat ik in het midden.Het is niet allen de jeugd,maar ouderen doen het ook, en deze cartorogie moet toch wijzer wezen.
groetjes.
is nog te laag fietsers denken dat ze maar alles kunnen doen
A.M. Harting-van Ockenburg 13-09-’12 19:27
Ben het helemaal eens met de boete, niks overdreven. Als ik in Amsterdam ben ondervind ik het regelmatig hoe gevaarlijk en irritant het is, zeker als je dan ook met kleine kinderen loopt en als je er iets van zegt krijg je nog een grote mond ook.
Zelfs als er borden staan worden deze genegeerd, dus een fikse boete helemaal mee eens.
Een boete is prima,maar dan moet je eerst een hele generatie heropvoeden,want vele jongeren weten niet eens dat dat niet mag.Vaders en moeders,met of zonder kinderen fietsend,doen het gewoon .
De stoep is er voor de voetgangers.
Het is nu vaak al een ramp om er te lopen, doordater veel te veel op de stoep staat.(fietsen, vuilnis, spullen van winkeliers etc)
Prima, Fitsers horen niet op de stoep.
ik ben bang dat het met een voornemen blijft, dat maar even wordt uitgevoerd.
Het zal weer wel agressie tegen politie uitlokken en dan is de maatregel zo weer in de ijskast verdwenen.
ik zie in het buitenland vaak veel meer eerbied tegenover agenten.
K.H.v.d.Veen 13-09-’12 20:59
Ik vind het PRIMA!! Er zijn wetten gemaakt en daar moeten we ons zoveel mogelijk aan houden! Niet steeds voor eigen rechter gaan spelen! Het niet steeds hebben over RECHTEN. Er zijn nl. ook PLICHTEN. En die worden door ons NL-ers steeds vaker vergeten. De redactie moet zich niet tot zo'n onderzoek verlagen. We hebben met z'n alleen de wetgevende macht gekozen. Die hebben wetten gemaakt en de ujitvoerende macht ( o.a. de politie) heeft het daar al moeilijk genoeg mee. Die moet zich niet hoeven te verdedigen tegen weer een zelfbenoemde belangenorganisatie!! Gewoon afblijven en je aan de regels houden. Die zijn er o.a. voor gemaakt dat we elkaar zo weinig mogelijk tot last zijn!
Ja vind ik terecht,heb een stoep voor mijn deur en regelmatig rijden daar fietsers en brommers ,ik moet eerst kijken of er niemand aankomt voor ik mijn voordeur uitstap.
Ik vind een bekeuring terecht. Je bent een gevaar voor voetgangers. Maar € 80,= vind zwaar overdreven. Het moet een waarschuwende bekeuring zijn, niet zo hoog.
Werd zelf bekeurd bij een ziekenhuis waar de blauwe zone kort was ingesteld. Had het niet gezien in alle haast en moest ook € 80,- dokken + nog de kosten. Dat vond ik ook niet redelijk. Ook boete moet redelijk zijn in verhouding staan tot situatie en overtreding denk ik.
Volkomen terecht dat er bekeurd wordt. Dit zou in het hele land moeten gebeuren.
Marianne Hendrikse 13-09-’12 21:38
Ik vind dat fietsen op de stoep in de winkelcentra verboden moet worden. Maar verder fiets ik zelf veel op de stoep omdat ik het op sommige wegen (zonder fietsstrook) eng vind. Ook mijn (oude) moeder en kleinkinderen advoseer
ik om op de stoep fietsen. In het buitenland is het beter geregeld. Daar is de stoep vaak middels een stippellijn verdeeld voor voetgangers en fietsers. Tegenwoordig zijn er ook niet meer zoveel voetgangers als vroeger en de stoepen zijn vaak breed genoeg om dit in Nederland ook in te voeren. Ik vind echter dat bromfietsers hiervan geen gebruik mogen maken.
ik vind dat iedereen daar moet fietsen of moet lopen waar het hoort, ook aan de juiste kant van de weg.
Nicolaas C A Zoet 14-09-’12 01:37
Het is maar hoe je het doet, fietsen op de stoep. Met respect voor de overige weggebruikers kom je een heel eind. Zonder brokken of ergernissen.
Mijn vrouw en ik hebben ervaring met fietsen door Tokyo. Daar zijn (bijna) geen fietspaden*. Daar fiets je op de stoep. Het gaat prima!
Fietsers op de stoep, houden erg rekening met voetgangers, gedragen zich als voetgangers, als het ware. Als het even kan verlaat je de stoep en gaat op de weg rijden. Daar pas je je gedrag wat aan en je zorgt dat je auto's en ander gemotoriseerd verkeer niet te veel in de weg zit. Elkaar een probleem bezorgen, dat doe je gewoon niet. 
Ik heb niet gezien dat een fietser een bekeuring kreeg in Tokyo. En daar zijn toch echt heel veel fietsers ! Het kan dus anders.
* Langs de Yamate Dori ( een grote ringweg) worden nu fietspaden aangelegd, naast de voetganger-paden, zonder afscheiding meestal. De "fiets"tekens op de grond  worden vaak door voetgangers genegeerd; kennelijk went het nog niet erg.
Dan zouden ook voetgangers op het fietspad bekeurd moeten worden en 80 euro vind ik geldklopperij.
Ik vind dit zeer terecht. Bj ons in Middelburg loopt het echt de spuigaten uit. de scholieren rijden met z'n allen over het
de stoep en schelden oude mensen uit die er wat van zeggen en zijn honds brutaal.
arie koster 14-09-’12 09:02
Heeft de politie niets anders te doen? In veel gevallen - zeker in Amsterdam - is het veiliger om op de stoep te fietsen dan op de rijbaan. Uiteraard mag er geen hinder voor de voetgangers ontstaan. Amsterdam, neem een voorbeeld aan Berlijn. Daar is het heel gebruikelijk om op de stoep te fietsen in goede harmonie tussen fietser en voetganger!
H. Schoenmaeckers 14-09-’12 09:11
De overheid moet er op toezien dat wetten en regels worden gehandhaafd. Gebeurt dit niet dan zal een gedeelte van de mensen de vrijheid nemen zich niet niet aan de regels te houden en ontstaat er rechtsongelijkheid tov diegenen die er zich wel aan houden. Wordt er niet gehandhaafd dan de wet afschaffen.
Fietsen op de stoep:
Bedrag is veel te hoog, staat niet in verhouding tot de overtreding (net als bij veel andere verkeersboetes).
Verder vind ik een heksenjacht belachelijk.
Wanneer er een gevaarlijke situatie ontstaat, zoals met flinke snelheid door een winkelcentrum fietsen, dan per geval optreden, graag zelfs.
Ik zie nu echter al aankomen dat basisscholieren die op de stoep fietsen omdat de rijweg te druk is, flink aangepakt gaan worden, die geven toch geen of weinig weerwoord en zijn een makkelijke prooi om snel geld te verdienen.

Brommers/scooters op de stoep:
Altijd aanpakken,daarvoor is zo'n actie wél goed.
Heel goed idee!! Levensgevaarlijk , zelfs scooters doen eraan mee. Ook toeteren moet verboden worden.
Een echte Amsterdmse fietster ben ik!!
roelof gorter 14-09-’12 09:41
correct wat mij betreft.
Goede morgen
Is niet nieuw een bekeuring voor fietsen op de stoep
in 2009 kreeg mijn man al een bekeuring toen wij dachten dat het een fietspad was !!maar het was een wandelpad zei de agente !!
dat was in epe gelderland alleen de prijs is verhoogd toen 35 euro .
vr gr mevr v d laan..
De stoep is bedoeld als veilige weg voor voetgangers.
Boete is (eindelijk, eindelijk, eindelijk) terecht!
D.W.Verkerk 14-09-’12 09:52
Dat er aktie tegen gevoerd wordt ben ik het mee eens.
Maar 80 € mag van mij ook 50 € zijn
a.lintjens 14-09-’12 10:06
mee eens om de veiligheid van vooral kinderen en bejaarden!
Annie de Brabander 14-09-’12 10:08
Ben het er helemaal mee eens, ze beschouwen de stoep ook als fietspad, de ouderen worden zomaar omver gereden
p van aken 14-09-’12 10:08
Prima. Nu het links fietsen op rijweg en fietspad nog, gevolgd door het voeren en gebruiken van fietsbel en deugdelijke verlichting.
Ron Daalmans 14-09-’12 10:10
GOEDE ACTIE! Je schrik je alleen al een hartverzakking als je je huis uitkomt en er rijdt rakelings een (brom)fietser voor de voordeur langs. Tevens zijn voetgangers véél wendbaarder en een fietser die in komt halen niet, dus botsen heel makkelijk als de een de ander niet aan ziet of hoort komen.
Oók links van de rijbaan fietsen is gevaarlijk! Automobilisten die (normaal gezien) van rechts komen verwachten (snel)verkeer van links en niet van rechts.
P.Arts van der Zanden 14-09-’12 10:21
Belachelijk voor woorden ,er is soms geen andere mogelijkheid voor je eigen veiligheid om voor de stoep te kiezen.
en dan ook nog dit hoge bedrag, ze moesten zich schamen om dit uit te delen, het is natuurlijk wel heel gemakkelijk om de tekorten van de gemeente weg te werken.
Ik ben het er wel mee eens dat op de stoep fietsen niet mag, maar het op deze manier aanpakken lijkt mij een over de top!
Worden kinderen ook voor dit " vergrijp" bekeurd?
Ja terecht als ze dat gaan doen. Wat mij betreft blijft het niet alleen bij Amsterdam maar wordt het landelijk.
Ik vindt dit heel goed, je weet waar je mag fietsen en een trottoir is nu eenmaal geen fietspad
Prima, die boete. Ik fiets, heb geen auto, en vind dat fietsers veel harder moeten worden aangepakt. Zij sms-en, twitteren, bellen en dragen headphones, rijden door rood, geen verlichting, geen hand uitsteken, met vier of meer naast elkaar, tegen verkeer in, kortom; HOOLIGANS!  Vooral in Amsterdam, maar ook in andere (grote) steden. het is m.i. niet fair dat automobilisten in ALLE gevallen bij aanrijdingen bij voorbaat al voor 50% schuldig zijn.
L van Geel 14-09-’12 10:33
Op zich geen verkeerde regeling om te bekeuren, het mag nu eenmaal niet en kan soms ook tot ongelukken leiden. Hoewel 80 euro nogal aan de hoge kant is. Tegelijkertijd zou men in het algemeen eens moeten kijken naar de auto's die in geheel Nederland op de stoepen staan geparkeerd. En soms niet met twee wielen op de rand maar nog net met twee wielen op de weg, terwijl er in veel gevallen genoeg ruimte is om normaal te parkeren! Sommigen denken dat ze een enorme brede slee hebben of hebben geen notie wat 1 meter breedte inhoudt. En de voetgangers moeten maar zien hoe ze verder moeten. EEN grote ergernis.
Ik woon aan een drukke straat zonder apart fietspad.Er is een groenstrook met wandelpad naast de weg.Ik help het verkeer ermee als ik af en toe op het wandelpad ga fietsen , als daar op dat moment niemand loopt.Voor kleine kinderen is het  bij ons zelfs veel veiliger om op het wandelpad te fietsen.

Zelf werk ik in een winkelcentrum en daar wordt ook nog al eens gefietst of met brommers gereden.
Ik ben het ermee eens dat er in de steden (winkelgebieden) flink tegenop getreden moet worden , want daar is  vaak luiheid de reden van het niet afstappen en komt de veiligheid van voetgangers in gevaar.

Ik vind overigens de vele (hard)lopers die op de weg lopen i.p.v. op de stoep een groter gevaar !
Henk Broekman 14-09-’12 10:34
Boete OK, maar het bedrag staat in geen enkele verhouding (je kunt er een tweedehands fietsje voor kopen).  Gelukkig woon ik niet in Amsterdam en zijn de stoepen hier ook wat breder.
Ron Gallas 14-09-’12 10:35
mijn persoonlijke mening is:
Vind het 100% terecht dat er een boete van  €80 wordt uitgedeeld .
Het is ZEKER NIET overdreven deze maatregel.
Ik vind het zwaar overdreven, zolang je als fietser stapvoets rijdt op het voetpad en geen voetgangers hindert, is er toch niets aan de hand. Vaak heb je bagage bij je en dan is het wel handig dat je op de fiets kan blijven zitten, tijdens het vervoer hiervan. Sommige mensen zijn niet zo goed ter been en rijden daarom voorzichtig op het trottoir.

Brommers op de stoep vind ik wel gevaarlijk, omdat het snelheidsverschil tussen brommers en voetgangers te groot is. Dus van mij mogen de brommers wel bekeurd worden, maar 80 euro vind ik wel erg hoog. Ongeveer 50 euro is duur genoeg.
ik vind 80 euro erg overdreven maar in een woonwijk vind ik dat het niet kan daar lopen erg veel kinderen maar 40 euro is genoeg
maar brommen vind ik een ander verhaal dat mag best meer kosten dus daar voor wel 80 euro
Anneke.Tersteeg 14-09-’12 10:46
Helemaal mee eens, het is voor voetgangers echt gevaarlijk en als je slecht ter been ben is het schrikken. Je kan niet zo snel uitwijken.
Prima maatregel .
Vriendelijke groet Anneke Tersteeg
A G Tersteeg 14-09-’12 10:50
Fietsen op de stoep
Bekeuring zeer terecht , je schrikt je n.l. een ongeluk om over erger niet te spreken.
Of het € 80moet zijn?  Denk bv aan 5x de leeftijd
Met vriendelijke groet
À.Tersteeg
jazeker terecht en ze moeten ook de fietsers bekeuren die aan de verkeerde kant van de weg fietsen. ik vind dat de fietsers zich beter moeten gedragen in het verkeer
Fel overdreven...schrijf liever boetes uit aan automobilisten die geen voorrang verlenen aan fietsers!
Niet overdreven, misschien dat bepaalde mensen het zo eens afleren? Nu nog bekeuren op "tegen het verkeer in fietsen op het fietspad".
veel te weinig
C.Snijders 14-09-’12 11:11
Ik erger mij al heel lang doordat fietsers op de stoep geen respect hebben voor de voetgangers. Ik ga ook nooit opzij als er iemand over het trottoir mij wil passeren. Meestal kunnen ze gewoon op de rijweg komen maar dan moeten ze even de straat oversteken en dat is ze teveel.
Daarom vind ik zelf € 80,= nog te weinig.
harro lonte 14-09-’12 11:15
Ik hoop dat dit voorbeeld ook in Amersfoort gevolgd gaat worden. Daar word je,als je niet uitkijkt, dagelijks op de Noordewierweg van de stoep gereden door fietsers. Aan de kant van de winkels lijkt het wel of daar de stoep een fietspad geworden is!! En waag het eens om er wat van te zeggen... En de politie doet niets want ze rijden er voorbij en kijken ergens anders naar!
Terecht die boete. Als je iets wil veranderen, zorg dan dat er een meerderheid is om de Wet aan te passen/te wijzigen.
De volgende stap zal wel "fietsen door rood" zijn.
C. Wetterauw 14-09-’12 11:32
Terecht een boete maar minder hoog dan die 80 Euro.
Hallo,

het is op zich niet verkeerd om voor het fietsen op de stoep te bekeuren, maar 80 euro vind ik wel wat overdreven!
Hilde Claessen 14-09-’12 11:34
Terecht een bekeuring. Niet eerst een waarschuwing. Die is niet te controleren.
ls het is zeer terecht dat hier een bekeuring word gegeven, want je moet als voetganger dekking zoeken om niet te worden aangereden op de stoep had al veel eerder gemoeten.
met vriendelijke groet voetganger en fietser.
Theo van Wel 14-09-’12 11:44
Ik vind het zeer terecht, iedereen moet zich aan regels houden. Dat maakt het op straat of waar dan ook prettiger.
Gister kwam ik een winkel uit en werd bijna van de sokken gereden omdat een man op de stoep fietste terwijl er genoeg ruimte op straat was. Vorige week een fietser op de stoep en geen auto op de straat ernaast. Als voetganger wordt je door zo iemand gedwongen om aan de kant te gaan. Hier in de gemeente Gorinchem zijn erg veel fietspaden en ook in straten waar het verkeer niet in mag is er een uitzondering voor fietsers en dan toch nog ruimte pakken die voor anderen is bedoeld.
Kortom 80 euro prima idee
helemaal mee eens, eigenlijk veel te lage boete !!!
joop hoogkamp 14-09-’12 11:51
ik vind het terecht dat er bekeurd wordt voor het fietsen op de stoep er zijn genoeg fietspaden
W. Hilhorst 14-09-’12 11:53
Lijkt mij heel goed! Hopelijk volgen meer gemeenten. Fietsers hebben, de goede daargelaten, de neiging om te doen wat ze willen: oversteken zonder om te kijken, fietsen in parken en op voetpaden. Zelf rijd ik zowel met de auto als met de fiets en wandel ook graag.
Volkomen terecht! Het trottoir is er voor voetgangers, zoals spelende kinderen, moeders met kinderwagens en hen die slecht ter been zijn. Allemaal kwetsbaar voor fout verkeer.
j Renskers 14-09-’12 12:10
waar moet je fiets dan neer zetten
C.A.Rijfers 14-09-’12 12:21
Terecht een boete voor het fietsen of brommeren op de stoep . Net zoals zonder licht rijden of zwartrijden.
Pak je fietsen en brommeren op de stoep niet aan, dan is de volgende stap rijden met de auto in het voetgangersgebied.
ik ben het er niet mee eens.of ze moeten beter en goedkoper openbaar vervoer regelen voor de mensen.ik doe alles op de fiets en ik vind het gewoon te duur om met de bus te gaan.toen het 1 euro was toen ging ik wel en het was ook stampvol.en met kinderen ben je dan toch 3 euro heen en 3 euro terug kwijt.of meer en duidelijke fietsen stallingen gratis.(een uitkering kost ook geld dus wat erbij en er zit iemand bij de stalling). ik snap dat het straat beeld niet mooi word met al die fietsen en brommers.maar het zijn wel de klanten van de winkels.en wou je die allemaal gaan weren??
Ik fiets regelmatig een stukje op de stoep omdat;
een drukke straat overgestoken moet worden en een paar meter verder moet ik afslaan en er weer overheen
Een drukke straat waar in het midden een verhoging is gemaakt om autoverkeer af te remmen want er is geen ruimte om de fietser te passeren. Auto's wijken niet uit over de verhoging en remmen ook niet af dus erg gevaarlijk voor de fietser.
Voor mij geldt wel dat als ik op de stoep fiets de voetganger voorrang heeft
D, v.d. Winden 14-09-’12 12:35
Ik sta daar achter. Steeds meer fietsers rijden op de stoep of op het fietspad tegen de richting in.
Het is niet alleen lastig maar kan ook gevaarlijk zijn.
Het wordt tijd dat er tegenop getreden gaat worden.
Zowel volwassenen (moeten het goede voorbeeld geven) als kinderen, pubers rijden over de stoep zelfs in en soms door winkels. Dit tot ergenis van voetgangers, die uit lijfsbehoudt opzij moeten springen, om niet onder ste boven te worden gereden. Als je daar wat over zegt kan je klappen krijgen. dus het is wl goed dat er wat aan wordt gedaan. Alleen heb ik wel een zwaar hoofd in het handhaven door de betreffende diensten.
A.C. Henneveld 14-09-’12 13:02
Prima actie, hadden ze al veel eerder moeten doen!
A de Groot 14-09-’12 13:04
ons hebben ze geleerd  niet op stoep fietsen  is voor voetgangers  ????
€60 boete voor fietsen op de stoep vind ik volkomen terecht. Het is hinderlijk voor voetgangers en het levert gevaar op voor spelende kinderen en zij die slecht ter been zijn.
Cor Broekhuis 14-09-’12 13:31
Helemaal mee eens. Gewoon aan de verkeersregels houden. Stoepen zijn voor voetgangers en rollators.
rutger.brinkman 14-09-’12 13:57
Nee fietsen en brommeren kan en mag niet op de stoep.Maar er kunnen momenten zich voordoen waar niet bij stilgestaan word.Bijvoorbeeld; het komen uit een poort en van de stoep naar de weg.Je bent wel een heel brave hendrik als je dit lopend doet of van een fietspad naar een winkelcentrum.Er zijn legio voorbeelden.Maar de heren of dames handhavers zijn niet de meest diplo mieke mensen.En ik vind bij een overtreding 80 euro veels te hoog
cleenwerck willy 14-09-’12 14:31
Terecht, het zijn soms echte kamikaze's op de stoep.Het is altijd opletten geblazen. Het is met zulke hoge boete's dat ze wel zullen leren dat 'n voetpad voor voetgangers is. Als voetganger moet je ook niet op het fietspad lopen.
Eindelijk, het wordt de hoogste tijd dat daar iets aan gedaan wordt.
Fietsers vinden het de gewoonste zaak om over de stoep te fietsen
Heremans Guido 14-09-’12 15:21
Ik vind het goed dat er boetes worden uitgeschreven om het stoeprijden te stoppen, maar 80 Euro is wel een beetje teveel.
G.W. de Nijs 14-09-’12 15:30
Dat er gecontroleerd wordt is een goede zaak. Over de hoogte van de boete kan men discussiëren. Trottoirs zijn bestemd voor voetgangers in de breedste zin. Spelende kinderen, wandelende moeders met of zonder wagen, mensen die slecht ter been zijn, ouderen met of zonder rollator, etc. Het wordt steeds voller op de trottoirs en dan passen daar geen fietsers bij. Als er al fietsenstandaards geplaatst zijn, dan worden ze niet benut. Gevolg dat de fietsen links en rechts geparkeerd worden en als men dan denkt aan de vele soorten 'bakfietsen' om kinderen te vervoeren, dan is het compleet als men dan ook nog tussen al die voetgangers fietst. Gevolg: agressieve reacties van beide zijden. Meer blauw op straat, met name in de winkelstraten.
Ja ik vind het prima dat ze dat gaan doen,alleen om dan 80 euro te vragen is wel wat veel.
Een bedrag van 35 of 40 zou beter op z,n plaats zijn.
henri fraiture 14-09-’12 15:55
Verplaatsen met de fiets op de stoep  [ te voet is gebruikelijk ]  op  voetgangerssnelheid  en   de voetjes niet op de trapper maar "afzettend " op de tegels moet bespreekbaar zijn - DUS snelheid beperken - niet "slalommen" en  voetganger heeft voorrang - De fietser die hiervanafwijkt moet minstens E 80 .- , dokken -. .Wat wil je :: yes je verplaatsen -overal lopen - overal fietsen - overal elkaar de ruimte laten en krijgen . In de trein - metro - straat of trottoir zonodig - Wel opletten - HF. 
H van Bostelen 14-09-’12 16:32
Het zal met dat fietsen op de stoep wel meevallen, want het is niet de plaats om snel vooruit te komen
Dat het niet  is toegestaan weten we allemaal. Dat er iets van gezegd kan worden vind ik terecht.
Maar de hoogte van de boete is als zo vele verkeers overtredingen BUITEN ALLE PROPORTIE
De overheid is hier weer gewoon aan het zakken vullen over de rug van goedwillende burgers.
Even als een keer onnodig claxonneren u op vele tientjes boete kan komen te staan
Laat de politie zich op belangrijker taken concentreren dan zakken vullen met hoge  boetes over totaal onbenulligheden.

H v Bostelen Leimuiden
Vind het zwaar overdreven. Hebben ze niks anders te doen in ons land dan boetes uitdelen? Wie fietst niet af en toe over de stoep?
J.S.van Mameren 14-09-’12 16:48
Het is logisch dat men paal en perk wilt stellen aan fietsen op de stoep en daar
mag een boete voor worden opgelegd.
Lida Poulissen 14-09-’12 16:50
De boete is ookwel effectief als ie een stuk lager is. pakweg 10 euro of zoiets.
Ruud Schut 14-09-’12 16:55
€80,- vindt ik wat overdreven. laten we beginnen met €45,-.
kunnen ze ook gelijk invoeren scooters op het fietspad ook €45,- en dat vindt ik een noodzakelijkere maatregel dan de eerste.
G van der Beek 14-09-’12 17:37
Vind het wel goed dat er opgetreden word, maar het bedrag is veel te hoog
G. Hoogwendoorn 14-09-’12 18:16
Ik vind een bekeuring volkomen terecht
Han van der Leek 14-09-’12 18:21
Natuurlijk is fietsen op de stoep verkeerd en hinderlijk voor de veiligheid van kleuters en ouderen, Daar moet wel wat aan gedaan worden. Maar mijn waarneming is dat fietsers die op de stoep fietsen meestal goed uitkijken en zich verontschuldigen bij voetgangers. Veel erger is  het gedrag van scooterrijders op het fietspad - vaak ver boven de toegestane snelheid (soms zelfs tegen de rijrichting in !) -  en door als toppunt  in te halen op een fietspad over het trottoir!!  Laat de amsterdamse politie daar maar eerst eens een actie tegen voeren  en ook veel vaker scooters op de rolband testen want zij rijden in doorsnee veel en veel te hard! Overigens is 80 euro wel een heel hoge boete. Er zijn veel ergere overtredingen waarvoor je er met een lagere boet afkomt.
B.Penders-Lahaye 14-09-’12 18:28
80 Euro is wel veel,50 euro is ook wel genoeg.Natuurlijk is fietsen op de stoep erg hinderlijk en gevaarlijk,maar dit lijkt een beetje op de kas spekken.En hoe gaat het dan met skaten en rolschaatsen op de stoep,dat is net zo vervelend.
Jan van Wordragen 14-09-’12 18:58
Het is een stevige boete maar het wordt misschien weer aardig om op de stoep te lopen zonder op te moeten letten of er toevallig niet een fietser aan komt.

Maar misschien is het dan ook iets om de scootmobielers wat verstand bij te brengen, want een handicap wil niet zeggen dat je zo over het voet pad moet raasen.
Ton visschers 14-09-’12 18:59
Als het fietsen op dat moment als gevaarlijk of hinderlijk wordt ervaren is een boete terecht.
maar er zijn genoeg redenen en mogelijkheden om ongehinderd op een stoep te fietsen
Ik vindt het terecht de stoep is voor de voetgangers,in winkelstraten waarvoetgangersgebied is mag je ook niet fietsen
verkeers regels moet je respecteren.

jo.salden.
j.v.hemert 14-09-’12 19:05
Een beetje overdreven het is beter om het bellen en fietsen zonder licht te bestraffen woon in Tilburg en daar fietsen de studenten bijna allemaal met telefoon op de fiets en daarbij ook nog zonder licht
Eindelijk ,het werd hoog tijd dat men dat gaat controleren en beboeten ,soms moet je op de stoep opzij springen om je vege lijf te redden voor een fietser.
*80 euro is te weinig voor een boete het moet minstens 100 euro worden anders leert de Nederlander er niet van !!!
jannie joosse 14-09-’12 19:26
ja ik vind het goed dat er bekeurd gaat worden voor fietsen op de stoep. je zal er maar lopen met een klein kind of oude mensen ze rezen maar door en kijken nergens naar
jan van de ven 14-09-’12 19:49
Wij wonen op een kruising waar het mogelijk is via de stoep van de ene straat naar de andere te fietsen. Mijn poort ligt aan deze stoep. Deze stoep wordt veelvuldig gebruikt, en heb de fietsers regelmatig gevraagd daar niet te fiesen omdat als wij uit de poort komen wij deze fietsers kunnen raken. Het taalgebruik en de woordkeuzes die ons naar het hoofd worden geslingerd is niet van de lucht.Heb deze fietsers ook regelmatig geattendeerd dat ze een verbaal kunnen krijgen, maar het deerd hun blijkbaar niet.
Ik ben niet iemand die er op staat te springen dat er verbalen uitgereikt worden, maar in onze situatie hoop ik dat in onze woonplaats dit ook eens gebeurd. Daarom is het mijn inziens eens nodig dat er verbalen worden uitgereikt.Sommige mensen zijn hardleers.
M.Houwaart 14-09-’12 19:52
Helemaal mee eens, het aantal fietsers op de stoep neemt enorm toe. En als je er iets van zegt dan krijg je de wind van voren.
pschiffers 14-09-’12 20:05
Ik vind het prima dat er bekeurd word. Alleen de hoogte is wel wat veel denk ik. Hier in het kleinere dorp fietst men overal in wandel gebieden en over trottoirs. Men vind het heel gewoon. En zeker die scooter jeugd. Die scheuren ook heel gewoon over de trottoirs. Men kijkt je raar aan en hebt een grote mond.
À.peerlings 14-09-’12 20:47
Het hele bestuur van Amsterdam probeert stukje voor stukje iedereen de stad uit te pesten.
Stuur alle rooie rakkers naar huis en maak er weer een gezellige stad van.
Fietsen op de stoep kan soms best wel een ergernis zijn.
Let wel, dat in het huidige drukke verkeer er voor de kinderen en oudere mensen weinig plaats meer is.
Niet overal is fietsen op de rijbaan veilig.
Voor de aller kleinsten zou ik fietsen op de stoep toe laten staan.
W.biesterbos 14-09-’12 21:17
Vind €80.00 wel wat veel de helft zou voor mij ook voldoende zijn. Verder een goede zaak.
Harry Joling 14-09-’12 22:05
Geachte heer mevrouw,

In menig europese grote stad is het naast het fietspadennetwerk juist de bedoeling op het troooir te fietsen.
Als voorbeeld kan ik noemen Barcelona (Spanje) waar je van de weg getoeterd wordt als je op straat fietst. Ook tegen eenrichtingsverkeer in op het trottoir geeft het passeren van een politieagent geen enkel commentaar. Verder zijn we in Kassel geweest, waar dit ook heel gewoon lijkt.
Ook Parijs gaf geen probleem.
Het lijkt meer gewoon op het trottoir te fietsen dan op straat in de drukke steden.
mi dus onterecht dit te beboeten, tenzij je te hard fietst (+/- looptempo)
N.vanNIEUWKOOP 14-09-’12 22:47
Ik vind het wel terecht. Moet je in onze woonplaats maar eens in een winkel gebied lopen op zaterdag middag.Dan word je bijna onderste boven gereden,ondanks dat het word aan geduid als voetgangers gebied.Je hebt altijd mensen die nergens aan storen.
Zwaar overtrokken, die 80 euro. Ik fiets vaak het laatste stuk (waar ik ook naartoe ga) over de stoep, dus moet niet denken aan die boete. 80 euro is WAANZIN, punt.
Edvard Meijer 15-09-’12 01:57
Belachelijk! Ik fiets dagelijks door Amsterdam en ken weet zo tientallen plekken op te noemen waar het veiliger, sneller en overzichtelijker is om even op de stoep te fietsen. Bovendien zijn er nog meer plekken in de A'dam waar het erg moeilijk te onderscheiden is waar het fietsgedeelte ophoudt en de stoep begint. Dus dit gaat boetes van volstrekte willekeur opleveren.
Ik erger me als fietser trouwens nog veel meer aan voetgangers die een fietspad of -rijstrook ten onrechte als voetpad gebruiken! Worden deze ook ook op de bon geslingerd met zo'n absurd hoge boete? Dacht 't niet. Complete onzin dus, muggenzifterij en kafkiaanse toestanden. Gelukkig ben ik in de bewuste proefperiode niet in de stad...
Het is prima dat dit gedaan wordt. Zonder boete, is het blijkbaar niet meer mogelijk om iemands verkeersgedrag te veranderen. Äls voetganger, vooral voor ouderen, kun je behoorlijk schrikken van fietsers. Wie weet gaat er nu misschien iets veranderen aan het gedrag van de fietsers in Amsterdam. Elke twee maanden herhalen zal zeker nodig zijn. Velen zijn hardleers.
H.J.M. Winckels 15-09-’12 12:43
Regels zijn regels en iedereen hoor zich daaraan te houden, ook al is hij/zij het er niet mee eens. Voetgangers worden toch al meer en meer gestoord op de stoep. Niet alleen door fietsers maar ook door automobilisten die hun auto half op de stoep parkeren. Hierdoor worden ouderen met een rollator of ouders met kinderen en/of kinderwagens gedwongen om op straat te gaan lopen.
H .DE JONG 15-09-’12 14:31
Uiterst goede maatregel!! De stoep is er voor de kleine en grote voetgangers!! . Niet om je door intimiderende brommende of fietsende gekken te laten wegjagen
erg overdreven. 20 euro is genoeg.
Boetetje is ok. Soms veroorzaakt fietsen op de stoep gevaarlijke situaties. Maar 80 euro is wel erg overdreven. 20 lijkt mij voldoende.
Wim van Leur 15-09-’12 19:33
        niet alleen  op het voetgangerstoepje maar de fietser zal meer
        
        tot de reglementen van verkeer  en  op het fietspad en de rijbaan
        vier dik rijden, zonder respect waar voor anderen fietsers ,
        met de boete ben ik het zonder meer eens!!!
klaas atsma 15-09-’12 20:25
ik vind het volkomen terecht dat hier tegen wordt opgetreden.
R. van Dijk 16-09-’12 10:57
Ben het er volkomen mee eens moet je je maar aan de regels houden, je begaat een overtreding en daar staat een boete op en dan niet met de vaak gehoorde zin komen van kunnen jullie niet beter boeven pakken, ik ben 67 jaar en in mijn tijd deed je dat niet en als je het deed werd je wel aangesproken door oudere maar nu door de verloedering van de maatschapij hoef je er niks meer van te zeggen anders kan je nog in het minst erge een klap krijgen en ik zie zelfs dat ook oudere zich aan deze overtreding schulgig maken.
Dus graag voor het hele land invoeren en zo gauw mogelijk.

R. van Dijk
Thea van Gessel 16-09-’12 12:32
Helemaal goed. Er zijn te veel ouderen, die echt niet zo snel opzij kunnen springen. Brommers al helemaal idioot, die zouden dus nu al op 3 plekken rijden. Scootmobiel mag van mij, maar die zouden toch ook wel eens een reprimande mogen krijgen, en een maximum aan snelheid is ook niet zo gek.
Ik vind het terecht dat je een bekeuring krijgt voor het fietsen op de stoep, ik wou dat dat bij ons in het dorp ook gedaan werd, het gebeurt hier heel vaak dat je op de stoep loopt en dat er achter je een fiets aan komt die dan gaat bellen, dan vraag je wat er aan de hand is, en dan zeggen ze dat je aan de kant moet gaan want ze moeten er langs, als je dan zegt dat ze op een voetpad fietsen, wat dus niet mag, krijg je een grote mond toe.
Kees Krijkamp 16-09-’12 16:33
Deze geldboete bij een actie tegen fietsen op de stoep is belachelijk; fietsen op de stoep is voor anderen hinderlijk, de politie moet óók daar wel eens aandacht aan schenken. Maar in Nederland geldt dat hoe zwaarder, en schokkender het misdrijf, hoe toleranter en vegevingsgezinder de wetgever. Mijns inziens draait het strafbeleid van onze overheid maar om één ding; geld. Verkeersovertredingen zijn makkelijk: zien én incasseren. Géén strafvermindering, geen clementie, maar betalen. Stop je een pedofiele moordenaar, een massaverkrachter of nietsontziende geweldpleger járen in een cel, dan kost dat de Staat véél geld. De keuze is wel duidelijk; ik kan er echter geen enkele waardering voor opbrengen.
engelen ingrid 16-09-’12 17:05
fietsen op de stoep vind ik zeer gevaarlijk en onverantwoord, men moet de voetgangers respecteren;
evenals skaten en rolschaatsen  op de stoep
Wil Thomassen 16-09-’12 17:20
Misschien is het wat veel voor het op de stoep rijden , maar de fietsers zijn zo hardleers . zo helpt het misschien eens een keer . Zo erger ik mij verschrikkelijk aan het links rijden op het fietspad, aan de linkerkant dus. Het is zo gevaarlijk ,of links op de rotonde. En u moet weten dat ik geen auto bestuur maar altijd fiets.
Oke,maar dan ook het parkeren op de stoep aanpakken en het rijden met snorfietsen op "fietspaden"
adriaan de vos 16-09-’12 18:57
25euro is meer dan genoeg
Henri Smeets 16-09-’12 20:18
Belachelijk! In het buitenland zie je in toenemende mate dat bij afwezigheid van een fietspad,  fietsen op de stoep een geaccepteerd iets is. Concreet voorbeeld: Berlijn.
Vooral voor oudere mensen een veilig alternatief voor de vaak drukke verkeersweg.
jan uijttewaal 16-09-’12 21:09
fietsen en brommeren moet absoluut verboden worden
Klazien Dijkstra 17-09-’12 14:26
Prima actie als het om fietspaden gaat. Als die ontbreken, en dat is vaak zo in een stad, en het is erg druk (ook vaak het geval in een stad) dan is een bekeuring wel een heel zwaar middel.
Misschien een idee om landelijk een heropvoeding van fietsers én voetgangers te starten? Het komt maar al te vaak voor dat zowel jong als oud, autochtoon als allochtoon, aan de verkeerde kant van de weg fietst of loopt,, 's Avonds bij voorkeur zonder verlichting. En veel ouderen, meest autochtonen !!!, geven heel vaak het verkeerde voorbeeld. Men moppert veel op 'de jeugd van tegenwoordig' (iets dat wij vroeger ook altijd aan moesten horen), maar zelf lappen ze de verkeersregels aan hun laars. Zo blokkeren zij weet hoe vaak fietspaden en trottoirs.....
Zeer terecht,
We leven in het land met de meeste fietspaden ter wereld. Op de stoep rijden is gewoon niet nodig.
jos van den Berghe 18-09-’12 20:38
Landelijk invoeren,alleen de boete mag wel wat lager.€40,= lijkt mij een mooi bedrag.Maar wel gelijk afrekenen.dan wordt het gelijk gevoeld dat dit niet mag.
Voor wie zelf geen fiets heeft is fietsers op de stoep niet te begrijpen en zeker niet te waarderen. Als er veel ruimte is vind ik het nier erg als een fietser de stoep neemt. Waar veel mensen lopen moet wel streng worden opgetreden met boete, maar €80 vind ik overdreven. Bekeur dan liever eigenaren met poepende honden.
C.M.Antonutti 19-09-’12 20:49
Daar het wegdek op de Billitonkade in Utrecht zeer maar dan ook zeer slecht is en de gemeente de boel oplapt waardoor het eigenlijk nog slechter is geworden fiets ik en met mi.j vele andere op de stoep'Zelf heb ik de gemeente een brief geschreven dat ik op de stoep fiets .Ik zou een bekeuring in dit geval onterecht vinden en ben het er dus niet mee eens.
Prima, maar dan wel voor heel Nederland. Verder zou men het "spookrijden" voor fietsers ook aan moeten pakken.
A. Boertien 24-09-’12 13:24
Prima idee. Ik woon in een flat met veel ouderen tegenover een school. Ouders fietsen over het trottoir. Bij aanspreken krijg je een grote mond.
Maar ook het dubbelparkeren en snelheid in de schoolzone kan hoger beboet worden.
Door de politie wordt na veel klachten slechts een korte tijd extra gecontroleerd.
Vreselijk al die fietsers op de stoep, levensgevaarlijk touwens de meest beschaafde mensen lijken op de fiets wel in GROTE ASO's te veranderen. Ik ben op de stoep aangereden voor m'n eigen deur. Ik zal maar niet zeggen wat er met de volgende zal gebeuren die mij weer in gevaar brengt.
Dat zal per gemeente wel verschillen. Als de politie van de gemeente niet mag bekeuren voor het uitgebreid parkeren op de trottoirs zullen ze dat ook niet kunnen doen voor het fietsen op een trottoir als er ruimte voor is.
Ik vind dat het ene geval het andere niet is. Ik reed vandaag stapvoets niet harder dan de voetgangers wandelen over een stuk pad wat 12 uur per dag een fietspad is maar op bepaalde uren niet. En ik zat op mijn fiets met voeten van de grond, maar reed zoals aangegeven 5km per uur. Een stadswacht houdt me aan en zegt dat ik volgens de definitie fiets (voeten van de grond) en geeft me een boete van 80euro.
Ron Gallas 28-09-’12 17:30
Zeer terecht, de fietspaden waar wij in Europa de meeste km van hebben zijn in het algemeen goed onderhouden dus op de stoep fietsen is overbodig en gevaarlijk.
Denk aan de (spelende) kinderen en( moeilijklopende)ouderen  die hierdoor gevaar lopen.
En de hoogte van de bekeuring vind ik correct.
Mooi , maar gaan ze dan ook extra bekeuringen uitdelen voor auto's welke half op de stoep staat want ook hierdoor wordt de ruimte op de stoep beperkt
Heel goed en terecht. Ouderen en kinderen komen daardoor in gevaar, als je op de stoep rijdt. Het is vaak pure gemakszucht en dus een mentaliteitskwestie, waar het in dit kikkerlandje tegenwoordig zo vaak aan schort. Dus flink straffen. Bij ons in de straat in Berghen op Zoom in de wijk de Bergse Plaat heeft de gemeente op- en afritjes op de stoepen gemaakt, juist voor rolstoelers en wie maken er misbruik van ; juist, de fietsers. Een flinke prent wil wellicht helpen. En het probleem is dat als ik er tegenaanrijdt bij bij het uitrijden van mijn uitrit, ik nog schuldig ben ook. De wet op zijn kop. Afschaffen deze wet, want sindsdien is het kwalijke gedrag van vele fietsers toegenomen.
Henk Brunt 29-09-’12 09:47
Een prima idee, maar dan ook het hele jaar door en niet zomaar af-en-toe. En als ze dan toch bezig zijn ook graag eenzelfde beleid voor de geparkeerde voertuigen (auto's e.d.) op of half op de stoep.
Erwin Olsen 29-09-’12 19:23
Fietsen op de stoep hoort niet, maar soms moet je wel omdat fietsen op de weg zeer gevaarlijk is door passerende automobilisten die niet kunnen/willen wachten op tegemoet komende auto,s en je snijden.. Voorbeeld Dennenlaan Zwanenburg.
Als postbode fiets ik wel vaker op de stoep, heel vaak kun je gewoon niet anders, ook omdat veel oversteken ook heel gevaarlijk kan zijn
Het wordt tijd dat er weer naar vergeten wetgeving wordt gekeken.
Veel verkeersregels voor de fietsers lijken verwaterd, het 'particulier initiatief' lijkt de vastgestelde afspraken te hebben verdrongen.
Een samenleving die geen regels meer hanteert, glijdt af.
Ik vind het niet meer dan normaal dat er een verbaal wordt opgemaakt bij fietsen op het trottoir.
Soms lijkt het erop dat m.n. fietsers buiten alle regels om mogen opereren. Zelfs als ze verkeersfouten maken, worden anderen voor hun fouten en de ontstane brokken gestraft.
Er zijn regels voor het verkeer,dus ook voor de fietser.De stoep is voor de voetgangers en niet voor de fiets of brommer!
Opvallend is dat de fietser altijd uitrede heeft is het niet de klinkers die hobbelen of kuilen in de straat,dan is het auto die op stoep parkeren etc!Iedereen moet zich ad regels houden,zo niet een boete.De fietsers hebben geen bel steken hun handen niet uit etc wat een gevaar op de weg is over op de stoep nog niet te praten! Daar komen ongelukken van! Denk aan kleine kinderen die onverwacht uit deur rennen etc! Zelf af 3 maal bij uit huis gaan een wiel tegen mn been, op aanspreken was het antwoord; heb op tijd geremd,moet u maar beter uitkijken,de derde zei niks toen ze tegen de rolstoel aan zat van mn moeder!Hierbij doe ik de stelling fietsers worden steeds associaler!Suggestie alle fietsers een nummerbordje net als vroeger! Effe nummer noteren en de overheidskassa wordt weer goed gevuld,Daarbij heeft de fietser ook een voordeel als de fiets gestolen wordt zo terug te vinden!
Nederland is aan het verloederen op meerdere fronten .Het is normaal dat  je de stront van je hond niet opruimt,dat je een leeg cola blikje,papier e.d. op straat gooit  en ergernis nr 3 het fietsen  op de stoep neemt hand over hand toe.
De alles overheersende vraag is wanneer men er tegen optreedt . Handhavers en Politie doen het meestal af met een standje als er al wat wordt gedaan.Veelal zie ik ze gewoon doorrijden. Regelmatig als ik de deur uitloop wordt ik haast omver gereden door een fiets-,kinder-bakfiets- (creche) of  een snorfiets-er. Als je er wat van zegt dan is het antwoord steevast "Ik weet het "en men fietst of bromt vrolijk verder. Er is denk ik maar één manier om van de overlast af te komen en dat is met regelmaat  wat punaises of soortgelijk materiaal aan de stoep toe te vertrouwen. Maar ik ben bang dat ook zo'n actie maar tijdelijk werkt,daarnaast dupeer je rolstoeler. Ben benieuwd wanneer " de Wal het Schip doet keren".  Meer "blauw" op straat blijkt in ieder geval niet te werken.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat uw reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit uw reactie worden verwijderd. U maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

Fietsen.123 Nieuwsbrief

M­e­l­d­ u­ a­a­n­ v­o­o­r­ d­e­ g­r­a­t­i­s wekelijkse n­i­e­u­w­s­b­r­i­e­f­ van F­i­e­t­s­e­n­.1­2­3 e­n­ maak kans op een van de twee Mio Cyclo™ fietsnavigatiesystemen!

Bedankt voor het inschrijven op onze nieuwsbrief!

Fietsen.123 webwinkel

De Batavus Genova E-go 7 is een lichte elektrische fiets die u nu bij fietsenwinkel.nl met 22% korting krijgt voor €1319!