Fietsrouteplanner

NIEUW: Plan uw fietsroute met onze eigen fietsrouteplanner!

Elektrische fiets? E-bike Keuzehulp

Op zoek naar een elektrische fiets?

Elektrische fietsen - de merken

Overzicht van alle populaire elektrische fietsen en reviews.

Oplaadpunten

Alle oplaadpunten voor elektrische fietsen in een overzicht. Handig voor onderweg!

Fietsenwinkel.nl test e-bike collectie 2013 - de uitslag

Maandag 14 Januari 2013 63 Reacties

De feestdagen zijn voorbij en een nieuw jaar is begonnen. Voor de fietswereld betekent dit dat de 2012 collectie fietsen snel plaats zal maken voor de nieuwe 2013 collectie. Maar hoe kijken we terug op het jaar 2012? Natuurlijk was 2012 het jaar van de e-bike.

Met één miljoen e-fietsers in Nederland begint de elektrische fiets een steeds grotere plek in te nemen in ons fietsland. Bij de 2013 collectie is dit goed te zien aan de grotere variëteit in het aanbod. Om u alvast kennis te laten maken met nieuwe trends voor elektrische fietsen hebben we enkele e-bikes voor u getest en onze bevindingen hieronder op een rijtje gezet. In deze test hebben we onder andere gelet op details zoals de gewichtsverdeling, ondersteuningskracht en afwerking.

Cube Epo Travel Pro



Prijs:
Rond de €2399
Techniek & kracht: Bosch 36V / 11Ah / 400Wh / 250 Watt
Gewicht: 22,95 kg
Locatie accu: Bagagedrager
Locatie motor: Onder de trapas
Voor welk gebruik? Toerfiets

Wat viel ons op?
De Cube Epo Travel Pro is een sportief model en is - zoals de naam al aangeeft - voornamelijk bedoeld voor fietsers die langere tochten willen maken. Met de krachtige Bosch motor en een grote actieradius komt u dan ook een aardig eindje uit de voeten. Doordat bij deze e-bike de focus op het sportieve ligt moet u er wel rekening mee houden dat u tijdens het fietsen in een licht gebogen houding zit. Daarnaast verwachten ze dat de sportieve gebruiker niet al teveel trapondersteuning nodig heeft, aangezien deze - hoewel voldoende - niet heel krachtig is. Een nadeel dat we ondervonden bij deze fiets is dat de pedalen volledig stil gehouden moeten worden bij het schakelen. Hierdoor valt de ondersteuning stil en verlies je al snel de opgebouwde snelheid.

Het oordeel?
De Cube Epo Travel Pro is een geschikte fiets voor de sportieve fietser die tijdens lange tochten een klein beetje extra ondersteuning zoekt. Het cijfer dat wij geven is een 7-.

Sparta ION RXS Plus



Prijs: €2599
Techniek & kracht: ION / 40nm
Gewicht: 25 kg
Locatie accu: Achterdrager
Locatie motor:
Achterwiel
Voor welk gebruik?
Toerfiets

Wat viel ons op?
De Sparta ION RXS Plus heeft een sportieve en toch ook klassieke uitstraling. Met 24 versnellingen en een redelijk licht gewicht voelt de fiets wendbaar aan. Tijdens het fietsen merken we dat de motor redelijk krachtig is en trapsgewijs opstart. Dit is vooral tijdens het opstarten handig, want zo bouw je rustig en naar je eigen wensen op. Er is verder ook een redelijk groot verloop in de standen: de eerste is heel rustig en met de laatste ga je ook echt hard. De overgang van de verschillende standen merk je echter wel; het loopt niet geheel soepel.

Het oordeel?
De Sparta ION RXS Plus is een zeer goede keuze voor de fietser die op een veilige en stabiele manier lange tochten wilt maken. Ons cijfer is een 8.

Giant Talon 29 Hybrid

Prijs: tussen de €2400-2500
Techniek & kracht: 360 Wh Li-Ion batterij/ 36V / 10 Ah / opgegeven bereik t/m 80 km
Gewicht: 21 kg
Locatie accu: Schuine frame buis
Locatie motor: Achter
Voor welk gebruik? Sportief

Wat viel ons op?
Hoewel in landen als Zwitserland de hybride mountainbike al langer bekend is, hebben we in Nederland met dit type e-bike nog weinig ervaring. Daarom is het lastig om te weten wat je van deze e-bike kan en mag verwachten. Het eerste wat ons opviel is hoe stabiel deze hybride mountainbike in gebruik is. U trapt soepel door met de (krachtige!) ondersteuning en u ondervindt vrijwel geen vertraging. Waar we wel aan moesten wennen is dat bij het stilhouden van de pedalen de motor u nog even blijft ondersteunen. Vooral bij korte bochten kan dit vreemd aanvoelen. Een handig detail is verder dat de bediening zeer gemakkelijk te bedienen mede doordat u uw handen niet van het stuur hoeft te halen.

Het oordeel?
Voor welke gebruiker deze elektrische 29er aantrekkelijk is in Nederland blijft een beetje gissen. Doordat de motor zeer krachtig is zal hij voor wat oudere fietsers wel even wennen zijn. Desondanks is het fietsen op een elektrische mountainbike ene leuke ervaring, en daarom geven we deze Giant Talon 29 Hybrid een 8.5.

Cube Touring Epo

Prijs:€2399
Techniek & kracht:
Bosch 36V/ 11Ah / 250 Watt
Gewicht:
22,6 kg
Locatie accu:
Bagagedrager
Locatie motor:
Onder de trapas
Voor welk gebruik?
Toerfiets

Wat viel ons op?
Een van de dingen die als eerste opvalt is de goede afwerking. Het display is bijzonder mooi, de schijfremmen doen het bijzonder goed en de accu is gemakkelijk uit te nemen. Daarnaast fietst deze e-bike zeer comfortabel en de motor zorgt ook voor een redelijk krachtige ondersteuning. Wel ondervonden we dat zodra je even stopt met trappen en daarna weer start er een klein tikje te horen is.

Het oordeel?
Deze Cube Touring Epo fietst beduidend veel soepeler dan de Cube Epo Travel Pro, en omdat ze verder qua capaciteiten niet veel verschillen zouden we dan ook voor deze versie van de toerfiets gaan. Ons cijfer is een 8.

Cube Epo Nature

 

Prijs: Vanaf €2699
Techniek & kracht:
Bosch 36V/ 8,8 Ah / 250 Watt
Gewicht:
19 kg
Locatie accu:
In Zadelpen
Locatie motor: Achterwiel
Voor welk gebruik?
Sportief

Wat viel ons op?
Ten eerste valt deze fiets natuurlijk op door zijn zeer sportieve en moderne design. Dit heeft
echter ook een nadeel, want door de plaatsing van de accu in de zadelpen merk je bij het optillen van de fiets dat de achterkant veel zwaarder is. Daarnaast zijn de draden op het frame ook niet heel netjes weggewerkt. Hij fietst verder goed, maar bij 24-25 km/h schakelt de ondersteuning wel heel abrupt af. Een leuk feitje is dat de motor ook in een min-stand kan worden gezet, waardoor je als het ware kan “remmen” op de motor.

Het oordeel?
Een sportieve fiets die ‘redelijk’ presteert. Ons cijfer is een 7.

Flyer T6 Premium



Prijs: ± €2999
Techniek & kracht:
Panasonic 36V/ 12Ah / 250 Watt / opgegeven actieradius van 60 – 90 km
Gewicht:
26,2kg (incl. accu)
Locatie accu: Midden
Locatie motor:
Midden
Voor welk gebruik?
Normaal

Wat viel ons op?
Deze fiets is heel erg stabiel en bij het lopen voelt de fiets niet zwaar aan. Hierdoor zal hij makkelijk in bijvoorbeeld een schuur te manoeuvreren zijn. Deze stabiliteit is ook aanwezig tijdens het fietsen: de wegligging is erg goed. Opvallend is verder hoe stil deze fiets is; het enige geluid is een licht gezoem als de motor aanstaat. Daarnaast is de afwerking luxe en chique, hoewel het display vrij simpel is (wel gemakkelijk te bedienen).

Het oordeel?
Door de lage instap en de goede wegligging is deze fiets ideaal in gebruik. Met de extra optie van Flyer om loop-ondersteuning in de vorm van een gashendel toe te voegen, is deze Flyer T6 Premium een zeer complete keuze. We geven deze e-bike daarom een 9. Er moet wel bij gezegd worden dat de prijs daar ook naar is.

Flyer R-serie Street Deluxe

Prijs: ± €4000
Techniek & kracht:
Panasonic 36V/ 12Ah / 350 Watt / opgegeven actieradius van 70-90 km
Gewicht:
23kg (incl. accu)
Locatie accu: Midden
Locatie motor:
Midden
Voor welk gebruik?
Sportief

Wat viel ons op?
Flyer omschrijft deze e-bike om over de weg  mee te vliegen en dat is inderdaad precies wat u met deze R-serie Street Deluxe doet. De ondersteuning is zeer krachtig, en u schakelt dus zeer gemakkelijk en snel naar hogere snelheden. Op zowel de hogere als lagere snelheden fietst deze e-bike bovendien heerlijk stabiel. Wat het fietsen daarnaast ook heerlijk maakt is het feit dat de trapondersteuning uit en aan schakelt bijna zonder dat u het in de gaten heeft.

Het oordeel?
Niets dan lof over deze Flyer R-serie Street Deluxe. Hij rijdt heerlijk en we ondervonden vrijwel geen negatieve aspecten aan deze e-bike. Deze fiets is zeer geschikt wanneer als u lange afstanden naar uw werk moet overbruggen. Wederom moeten we er wel bij noteren dat de prijs vrij hoog is. Ons eindcijfer is daarom een 9.

TDR Floxx



Prijs: €3655
Techniek & kracht:
Creusen DC 36V/ 12Ah / 250 Watt / 45 Nm / opgegeven actieradius van 70 – 80 km
Gewicht:
28,5 kg (incl. accu)
Locatie accu: Bagagedrager
Locatie motor:
In de zitbuis van het frame
Voor welk gebruik?
Normaal gebruik/Sportief gebruik

Wat viel ons op?
Over het uiterlijk van deze TDR Floxx konden wij het niet eens worden - we houden het er daarom op dat het een bijzonder model is en dat het je persoonlijke smaak moet zijn. Wel zijn we het er over eens dat de draden niet heel netjes weggewerkt zijn en dat het bedieningspaneel ‘ouderwets groot’ is. Over het fietsen met de Floxx worden we daarnaast ook niet héél enthousiast. De ondersteuning is vrij rustig, maar we ondervonden wel dat deze e-bike een erg nerveus stuurgedrag heeft (goed te merken bij het rijden met de handen van het stuur).

Het oordeel?
Hoewel er duidelijk goed is nagedacht over het design van deze Floxx zijn we niet geheel warm gelopen voor deze e-bike. Dit in combinatie met de hoge prijs doet ons uitkomen op een 6.5

Smart Ebike



Prijs:
€2849
Techniek & kracht:
BionX 38V/ 8,8 Ah / 250 Watt / 35 Nm / opgegeven actieradius max. 100 km
Gewicht: 29,4 kg (incl. accu)
Locatie accu: Midden in het frame
Locatie motor:
Achterwiel
Voor welk gebruik?
Normaal gebruik

Wat viel ons op?
‘Gaaf’ en ‘futuristisch’ waren de eerste woorden die bij ons opkwamen bij het zien van deze fiets. Deze fiets van Smart is duidelijk bedoeld om een jong publiek voor de e-bike te winnen. De afwerking is zeer mooi; draden zijn goed weggewerkt en in het midden zit een sportief bedieningspaneel. Buiten het design waren we over de fietsprestaties van deze Smart echter vrij neutraal. De trapondersteuning is voldoende, maar niet om heel enthousiast van te worden. Daarnaast lijkt de fiets ook wat aan de korte kant.

Het oordeel?
Voor design alleen zou deze fiets hoog scoren. Qua fietsprestaties biedt deze e-bike echter niet veel bijzonders en dat voor zo’n prijs doet ons uiteindelijk bij een 7+ uitkomen.

Gazelle Balance Innergy


Prijs: vanaf €2299
Techniek & kracht:
Gazelle Direct Drive 36V/ 7Ah / 15 Nm / opgegeven actieradius 25 – 85 km
Gewicht: 22,8 (excl. accu)
Locatie accu: Bagagedrager
Locatie motor:
Voorwiel
Voor welk gebruik?
Normaal gebruik

Wat viel ons op?
Wat als eerste in het oog springt is het opvallende frame en de kleine wielen. Het voordeel van deze combinatie is dat het zwaartepunt heel laag zit wat voor een mooie verdeling zorgt. Deze e-bike heeft bovendien een zeer lage instap en tijdens het fietsen zit u in een comfortabele houding. De trapondersteuning is verder niet heel krachtig; dus verwacht geen hoge snelheden bij deze e-bike. De ondersteuning bouwt ook vrij rustig op.

Het oordeel?
Deze e-bike is heel stabiel en rustig. Hij is duidelijk bedoeld voor de wat minder mobiele fietsers en daar hij is hij dan ook ideaal voor. We geven deze Gazelle Balance Innergy daarom een 9.

Gazelle Orange Pure Innergy



Prijs:
€1749
Techniek & kracht:
Gazelle Direct Drive 36V/ 7Ah / 15 Nm / opgegeven actieradius 25-85 km
Gewicht: 21 (excl. accu)
Locatie accu: Bagagedrager
Locatie motor:
Voorwiel
Voor welk gebruik?
Normaal gebruik

Wat viel ons op?
Het viel ons eigenlijk vooral op dat dit een redelijk onopvallende fiets is. Het design springt er niet uit en de capaciteiten zijn ook niet bovenmaats (of ondermaats). ‘Degelijk’ is waarschijnlijk het woord dat je voor de Gazelle Orange Pure Innergy zou gebruiken. De ondersteuning is voldoende tot krachtig, maar bij het afslaan haperde de ondersteuning nog wel eens. De afwerking is verder goed en het display is simpel en duidelijk.

Het oordeel?
Als u een degelijke fiets zoekt om uw dagelijkse ritjes mee te vergemakkelijken dan is deze Gazelle een prima model. Het cijfer dat wij geven is daarom een 8-

Koga E-lnspire


Prijs:
€ 2999
Techniek & kracht: Bosch 36V/ 11 Ah / 50Nm / opgegeven actieradius 90-100 km
Gewicht: 23,3 (incl. accu)
Locatie accu: Achterdrager
Locatie motor:
Trapas
Voor welk gebruik?
Toerfiets

Wat viel ons op?
De Koga E-Inspire heeft zowel een sportieve als luxe en stijlvolle uitstraling. Alles is netjes afgewerkt en er valt qua ontwerp weinig op deze e-bike aan te merken. Dit geldt overigens ook voor de fietsprestaties. Met een krachtige ondersteuning en een gelijkmatige overgang naar de maximale snelheid zonder abrupt te stoppen functioneert deze E-Inspire perfect.

Het oordeel?
Lange tochten maken met deze Koga e-bike zal een genot zijn. Met de krachtige motor weet u zeker dat u niet snel stil zal komen te staan. Ons cijfer voor deze Koga is dan ook een 9.

Koga E-Comfort



Prijs: €2499
Techniek & kracht: High Torque Motor 36V/ 11 Ah / 400Wh / 30 Nm / opgegeven actieradius max. 100 km
Gewicht: 25 (incl. accu)
Locatie accu: Achterdrager
Locatie motor:
Voorwiel
Voor welk gebruik?
Normaal gebruik

Wat viel ons op?
Het design van deze E-Comfort is te beschrijven als ‘klassiek’ maar niet heel bijzonder. De afwerking is netjes en het display is vrij simpel. Wel valt ons op dat deze Koga vrij zwaar aanvoelt. Dit komt ook terug bij het rijden. Hoewel deze e-bike op vlakke stukken redelijk goed rijdt, mis je bij een helling de krachtige ondersteuning die nodig is. De ondersteuning bouwt ook traag op.

Het oordeel?
De Koga E-Comfort is niet zo comfortabel als de naam doet suggereren. De ondersteuning is onvoldoende krachtig voor intensief gebruik. Voor gebruik in de stad of hele lichte toertochten zou u wel met deze E-comfort uit de voeten kunnen. Het cijfer dat wij geven is een 7-

Koga E-Xlight



Prijs: €2999
Techniek & kracht: High Torque Motor 29V/ 14 Ah / 400 Wh / 30Nm/ opgegeven actieradius max. 108 km
Gewicht: 20,9 (incl. accu)
Locatie accu: Achterdrager
Locatie motor:
Voorwiel
Voor welk gebruik?
Toerfiets

Wat viel ons op?

De Koga E-Xlight is een sportieve toerfiets. Het meest opvallende is het lichte gewicht. Met slechts 20,9 kg is dit een van de lichtste e-bikes die we kennen. De afwerking is daarnaast ook zeer netjes: mooie lasnaden en er zijn geen ‘storende rammeltjes’. Zijn we net zo positief over het fietsen met deze E-Xlight? Ja. Hoewel deze e-bike om een sportieve houding vraagt, zit hij erg comfortabel en rijdt hij heel vloeiend. De ondersteuning is krachtig en soepel.

Het oordeel?
De Koga E-Xlight is een geschikte fiets voor de sportieve fietser die lange tochten wilt maken. Hij stuurt goed en de ondersteuning is erg direct. Ons cijfer is een 9-

Met één miljoen e-fietsers in Nederland begint de elektrische fiets een steeds grotere plek in te nemen in ons fietsland. Bij de 2013 collectie is dit goed te zien aan de grotere variëteit in het aanbod. Om u alvast kennis te laten maken met nieuwe trends voor elektrische fietsen hebben we enkele e-bikes voor u getest en onze bevindingen hieronder op een rijtje gezet. In deze test hebben we onder andere gelet op details zoals de gewichtsverdeling, ondersteuningskracht en afwerking.


Giant Twist Go Double Power


Prijs: €2199
Techniek & kracht: Giant SyncDrive naafmotor, 250W / opgegeven actieradius max. 140 km
Gewicht: 29,7 (damesmaat frame M incl. 2 accu’s van 3kg per stuk)
Locatie accu: Achterdrager
Locatie motor:
Voorwiel
Voor welk gebruik?
Stadsfiets

Wat viel ons op?
Dat deze Twist Go Double Power met twee accu’s geleverd wordt merk je direct aan het gewicht. Hij is redelijk zwaar en daardoor niet heel wendbaar als je met de fiets aan de hand loopt. Tijdens het fietsen heb je hier echter geen last van. De ondersteuning is namelijk zeer krachtig, waardoor het toch als een sportieve fiets aanvoelt. Met zo’n krachtige ondersteuning is het daarnaast een voordeel dat de ondersteuning niet direct in volle kracht aanslaat, maar even tijd nodig heeft om op te starten. Wel ondervonden we dat deze e-bike redelijk onvoorspelbaar rijdt. Het lijkt soms alsof je hard weggeblazen wordt met deze elektrische fiets.

Het oordeel?
Fietsers die een krachtige e-bike zoeken zullen met deze Giant Twist Go Double Power goed uit de voeten kunnen. Met de twee accu’s kan je lang en hard doorfietsen. Door de kracht is hij echter weer minder geschikt voor fietsers die vooral een stabiele fietservaring opzoeken. Ons cijfer is daarom een 8-

Conclusie
In de e-bike collectie van 2013 valt het vooral op dat fabrikanten zijn gaan experimenteren met een bredere variëteit in de modellen. Waar e-bikes voorheen voornamelijk als handig werden gezien voor senioren fietsers, is het nu duidelijk dat iedereen dat duwtje wel kan gebruiken - tot en met mountainbikers en forenzen aan toe. Zo is de Flyer R-Serie Street Deluxe een goed voorbeeld van een sportieve fiets die door een breed publiek voor de dagelijkse fietsritjes gebruikt kan worden. Daarnaast zie je met een fiets als de Gazelle Balance Innergy dat fabrikanten hun e-bikes steeds beter afstemmen op gebruiker. Modellen zoals de Smart E-bike en de TDR Floxx maken duidelijk dat design en innovatie ook een belangrijke rol spelen. De keuze wordt steeds breder en daarom kunnen we met modellen zoals de Gazelle Orange Pure Innergy en de Koga E-Comfort al bijna van “klassieke” e-bikes spreken.

Met dank aan: fietsenwinkel.nl

 

63 reacties

Reacties worden vooraf gelezen door de redactie. Na goedkeuring verschijnen zij op deze website.

oltwater 18-01-’13 09:38
Goed dat u voor ons de fietsen getest heeft, persoonlijk vind ik het jammer dat er de ongeveer af te leggen km niet bij staan tot dat de accu weer opgeladen moet worden, op de manier zoals het nu aangegeven is, is het wat vaag.
D. de Roo 18-01-’13 10:21
De Giant Twist is een RAMP. We hebben beide het zelfde merk. Tot nu toe hebben we elk 3 keer tijdens een rit problemen met de motor gehad. in een tijdsbestek van nog geen 3 jaar. Gelukkig hadden we een verzekering afgesloten, zodat er een ambulance kwam om ons op te halen. De volgende E-bike wordt zeker GEEN Giant.
wim van herk 18-01-’13 10:50
Vorig jaar heel goede ervaringen opgedaan met de flyer die we gehuurd hebben in zwilserland.
Maar voor ons vlakke landje kan je ook heel goed met een goedkopere vooruit?
Misschien is het mogenlijk om eens wat goedkopere fietsen te testen van onder de € 1000,-
Bijvoorbeeld die van de Aldi
A.Theunisse 18-01-’13 10:52
Ik heb al meerdere tests gelezen, maar nog steeds niets over de MC (Multiple Cycle) e-fitsen ..
Ze worden in Nederland gemaakt; is dat merk niet gewild of minder goed ??
Mensink 18-01-’13 11:05
Wij rijden nu 3 jaar op een Giant Twist, en voor ons zeker geen ramp, integendeel
Rijden  tussen de 3 en 4 duizend km. per jaar , behalve banden geen enkel probleem gehad
J Meinema 18-01-’13 11:12
Voor ouderen is het vooral belangrijk, dat de fiets een lage instap heeft. Dat punt mis ik vaak bij de beoordelingen.
Ik heb sinds mei 2010 een Koga, Tesla, met lage instap.  De fiets is wel wat zwaar, maar rijdt super en ik ben er heel blij mee.
Bongarts 18-01-’13 12:02
Wij hebben al bijna twee jaar een Gazellen E-bike zeer tevreden en al heel veel fiets plezier gehad.
Heel gemakkelijk op de trekhaak te doen .Hij krijg van mij een 10 en kijk maar naar de prijs.
christienqualm 18-01-’13 12:21
in 2011 de kogo T6 aangeschaft.
Mijn kleine longinhoud is erg klein. darom hebik op advies van de dealer ook een gashendel erop laten zetten.
Ook zit er een groter vermogen accu op zodat mijn fiets accu en die van mijn man practisch gelijk leeg zijn.
Heuevels in Limburg en Frankrijk zijn voor mij geen probleem meer. Zonder moeite brengt de T6 mij boven.
Als een flinke long problemen heeft is dit een uitstekende fiets.
A.Bakker 18-01-’13 12:33
Ook wij hebben een Giant Twist en nog nooit problemen gehad en ervaren dat je met de dubbele accu niet snel bang hoeft te zijn dat je zonder stroom komt te zitten. 100 km of meer per rit is gemakkelijk haalbaar.
Banc Beentjes 18-01-’13 12:36
wij wachten nog op de test van de Union hij bevalt ons prima
Ria Bierschenk 18-01-’13 12:51
Wat ik graag wilde weten en of zien is de motor.
Waar zit deze?
Heb n.l. zelf een giant twist dubble met de motor in het voorwiel, hiervoor had ik een giant la free met de motor bij de trapas.
Moest eerst ook erg wennen aan de motor in het voorwiel.
Nu heb ik vorig jaar oktober een nogal ernstig ongeluk met deze fiets gehad, het fietspad liep een beetje schuin en het had geregend, dus slipten mijn voorwiel ( met motor) weg en viel ik ( ik reed misschien 10 km. per uur) maar kwam nogal ongelukkig terrecht met een gecompliceerde bovenbeen breuk.
Nu vertelde ze mij in het ziekenhuis dat er nogal veel valpartijen met een motor in het wiel voorkwamen.
Daar kan ik mij inmiddels in vinden en ben nu aan het sparen voor een andere met de motor weer bij de trappers.
vr.gr. Ria.
Rien Hoogers 18-01-’13 13:17
Goede middag, ik heb de test gelezen, echter ik mis een fiets die mij enorm aanspreekt. de MG.
Ik ben benieuwd wat daar Uw oordeel over is, ik hoor graag,

met vriendelijke sportieve groet,

Rien Hoogers
Leo de Bont 18-01-’13 13:18
Sinds driekwart jaar heb ik ook een MC e-fiets en zie nergens tests verschijnen. Ik ben ermee bekend dat de fiets in Nederland gefabriceerd wordt en wil even zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn fietskeuze.
Frits van Ginkel 18-01-’13 13:25
Wij rijden nu twee jaar tot volle tevredenheid op een Flyer en een RIH. De RIH wordt in een Nederlandse fabriek geproduceerd en het verbaast mij dat dit merk nog nooit aan bod is gekomen bij jullie onderzoeken. Het een fiets die heel veel pluspunten heeft. Nadeel is dat deze evenals de Flyer stevig geprijsd is.
F.J de Vries 18-01-’13 13:45
Voor mij en( ik denk vele anderen met mij) is dit geen goede fietstest iedere keer weer dezelfde dure fitsen en veel dingen die voor ons belangrijk zijn zoals bijvoorbeeld het aantal km wat je onder bepaalde omstandigheden met de accu kan fietsen.ga ook eens de fietsen testen van de aldi of halfords dit zijn fietsen van nog geen 1000 euro en ze rijden best goed. Zelf heb ik al jaren een fiets van de aldi en hij rijdt zeer goed en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Stef Horstink 18-01-’13 13:49
Wij rijden nu 3 jaar op een Giant Twist go Double voor ons zijn het 2 hele prettige fietsen, ze bevallen ons uitstekend en de volgende fiets word zeker weer een Giant we zijn al wezen kijken dus, geen klachten en 100 per dag geen  probleem
Rijden  tussen de 5en 6 duizend km. per jaar , behalve banden geen enkel probleem gehad
Jacqueline 18-01-’13 13:56
Sinds 4 jaar rij ik op een koga tesla sport 2009, voor de boodschappen, en het stadtse werk.
Op de Veluwe in de caravan, heb ik een koga E runne 2012. Beide e bike's zijn echt geweldige fietsen.
De garantie van Koga is prima, voor mij zeker de volgende keer weer een Koga.
Met vriendelijke groet,
Jacqueline.
offerein a 18-01-’13 13:58
wij hebben een koga maiyata met 4000 km erop allejaren even een buurt en fietsen er met plezier mee wel wat duur maar uitstekend goed 
J Kerkhof 18-01-’13 14:05
Het verbaast mij buiten proportioneel dat er zelden een test wordt uitgevoerd op een Kalkhoff elektrische fiets en ik doel vooral op het impuls systeem van Kalkhoff. Dit systeem is nieuw en wordt op de markt gebracht door een van de grootse Duitse fietsfabrikanten. Zoals is gebleken, en ook ikzelf heb het ondervonden dat een accu onder de bagagedrager niet de optimale plaats daarvoor is. De middenmotor met daarop de accu is het veiligste systeem bij de elektrische fiets is mijn ervaring.
Test het Impuls systeem van Kalkhoff eens goed daar ben ik zeer benieuwd naar, en velen met mij verwacht ik.
Ik rijd al meer dan 10000 km op een Kalkhoff fiets met middenmotor en hetimpulssysteem schijn nog weer beter te zijn.

J Kerkhof 
C.Staal 18-01-’13 14:55
In aan sluiting op de reactie van testen van fietsen < € 1000,= graag ook meerdere testen van e-bikes van €1000 - €2000,=. Ik rijd al een jaar tot volle tevredenheid een Cortina Ecomo van € 1599,= met XL accu. Rijafstand ca.60 km tot 100 km. Mijn vrouw heeft een MC, ook hier graag testen van.
Met vr.groet,
C.Staal
Rob 18-01-’13 15:50
Geen enkele BATAVUS getest..??? (Fuego b.v.)
Verder zou ik als tip willen meegeven om de echte toerfietsen en de sport e-Bikes in afzondelijke tests onder te brengen.
Ook is het vergelijken van fietsen erg lastig als de geteste onderdelen niet dezelfde eenheden hebben
F.Bult 18-01-’13 16:47
M., met belangstelling de E Bike fietsen voor 2013 gelezen. wat ik miste zijn de E Bike Sachs,zijn daar geen nieuwe voor 2013? zelf heb ik die (2010) en  voldoet prima.in afwachting F.Bult.
Leo van Eijk 18-01-’13 17:52
! jaar heb ik uitgetrokken om een E-bike aan te schaffen, veel wikken en wegen en er kwam althans voor mij
een gouden koets uit, ho ho, hij is zilver kleurig. Het is de Flyer L 6 De Lux .Gekocht in juli 2012 gefietst in 3 maanden
zo'n 2100 km geweldig wat een kanjer. Goede instap, perfecte remmen uitstekende verlichting goed zadel en een bizonder goede wegligging. Wat de km betreft hangt geheel af van de wind en de hellingen maar ga er van uit
dat de 100 goed haalbaar is, wel accu geheel leegrijden en dan pas opladen voor max. rijplezier. Groetjes
Cor 18-01-’13 18:03
Ook wij vinden het jammer dat er geen testresultaten zijn van de MC, het is immers een Nederlands merk!
Hoe komt dit?
Het is zelfs in het zelfde sigment dan Koga.
Vreemd
sylvain 18-01-’13 19:23
Spijtig een van de toppers van dit jaar 2013 geen Batavus Ventoux getest ook maar 2499€ .
Een pracht fiets heb hem nu van 20 December een juweeltje om mee te fietsen.
Met een motor en acu van lees goed 36 v en 504 watt en 14 ah meT een afstand van minstens 90km in hoogste stand en Op drie minstens 130 tot 150 km ligt ook aan het gewicht van de persoon.
Het is èèn van de beste die ik na de test heb genomen top
Lidanna 18-01-’13 21:03
Ik rijd al ruim een half jaar op een Kreidler Vitality maar heb hem nog nooit in een test gezien. Ben er zeer tevreden over. Motor zit in het midden bij de trapas,zwaartepunt is daardoor goed verdeeld. Schakelen gaat heel soepel,trapondersteuning werkt prima, niet alsof je steeds een duwtje krijgt. Veel mogelijkheden in standen : eco,tour,sport,speed en die weer onderverdeeld in 3 standen.Goede Bosch-accu.
HJH Wiekken 18-01-’13 21:13
De Giant Twist is een RAMP. We hebben beide het zelfde merk. Tot nu toe hebben we met het oude type weinig problemen met de motor gehad. Nu met een nieuwe giant go double met een 2 accu 's van 36 volt is het een ramp bijde accu's halen maar ongeveer 30km van de rijwielhandelaar al een nieuwe fiets gekregen maar deze functioneert ook niet met de eerste fiets moest ik al na 150 km terug (is de Fiets naar de fabriek geweest ) maar ik kom nauwelijks nog aan de 35 km per accu en bij ongeveer 500km deed hij niets meer en heb ik een nieuwe fiets gekregen deze begaf het al bij75 km nieuwe dryver er in geplaats maar ook deze funcioneerd niet of nauwelijks en ook deze fiets begeeft het na 725 km. Dus nu is het wachten dat Giant. met de juiste fiets uitkomt die wel waarmaakt wat hun schrijven dat deze fietsen een axciradius van 140 km hebben Voor de rijwiel handellaar heb ik veel lof maar voor Ginat heb ik mijn twijfels
P.van Hooijdonk 18-01-’13 21:36
Mijn vrouw en ik hebben bijna 5 jaar met volle tevredenheid gereden met de Giant Twist.
We waren erg blij met zijn stabiliteit, lange actieradius en betrouwbaarheid met geen enkel probleem.
Daar de accus in capaciteit iets zijn afgenomen, na deze jaren,
hebben we besloten ze in te ruilen en weer voor Giant te gaan.
We hebben allebei een nieuwe Giant Go Dubble besteld.
Leico 19-01-’13 00:05
De Giant service is zeer ondermaats en kies zeker niet opnieuw voor Giant.
Henk Vissers 19-01-’13 12:30
Mis een test van de ebike van Trek, besmet soms?
Mooie fiets om te zien (zeker geen senioren uiterlijk) en goede motor 
Stabiel!
Geurts 19-01-’13 14:42
Test is wat eenzijdig, doordat van een aantal merken meerdere types getest zijn, die ook nog eens in dezelfde (hogere) prijsklasse zitten.
Er is nog voldoende keus uit andere, populaire merken die in deze test betrokken hadden kunnen worden.
Willem Brouw 19-01-’13 15:48
Sedert mijn pensionering in 1994 fiets ik samen met vier vrienden tweemaal per week lange tochten..
Ter gelegenheid van mijn tachtigste verjaardag heb ik een Flyer T8 Deluxe als geschenk gekregen!

Ik kan de hierboven vermelde beoordeling alleen maar onderschrijven. Abstractie makend van de prijs is het volgens mijn oordeel en ondervinding zelfs een 10.

De stabiliteit is buitengewoon, wat voor senioren zeer belangrijk is.
Jack 19-01-’13 16:16
Een Nederlands merk dat vorig jaar ook in diverse testprogramma's heel goed scoorde is QWIC.
Ik heb van deze fabrikant een plooifiets Smart en daarvan ben ik zeer tevreden over zijn rijkwaliteiten. Hij is wel nogal zwaar waardoor het niet zo handig is om hem met trein of bus ingeplooid mee te nemen.
Graag had ik eens een testprogramma gezien specifiek van e-plooifietsen. Dit ziet men steeds vaker in gebruik door pendelaars, zowel in gewone als in pedelec versies.
H.Petiet 20-01-’13 12:58
Wij zijn benieuwd van Sparta BS1 BS2 EN BS3 electrische fiets als je rond draait met de trappers of dat een eritant geluid geeft van wege het bosch aangedreven motor. Wij fietsen veel met onze nu nog Sparta Ion fietsen wat ons uitstekend bevalt.

Met vriendelijke gr.

Fam. H.Petiet.
Gerry Schurink 20-01-’13 14:16
Wat ons steeds meer opvalt dat je NOOIT de Cannondale ziet. in de testen. Hij was de fiets van het jaar 2012. Wordt in Nederland gemaakt.. 
Rijden hier tot onze volle tevredenheid op. Motor in het midden en traploze versnellingen.  Accu afneembaar. Sportieve uitstraling. Grote actieradius. Licht in gewicht. Misschien prijzig, maar in dezelfde prijsklasse als de Flyer.
tetteroo 20-01-’13 23:50
ik heb de trek waar ik erg tevreden mee ben bij een afdaling remt hij op de akku wat erg veilig is
Suzanne - fietsenwinkel.nl 22-01-’13 17:51
Bedankt voor de vele reacties op de fietsenwinkel.nl E-bike collectie 2013 test.
Een aantal van u gaf aan een bepaald merk te missen in de testresultaten. Door het grote aantal nieuwe E-bikes was het helaas niet mogelijk om alle merken te testen. Bij de voorbereiding van een volgende test zullen wij uw suggesties, tips en opmerkingen meenemen. Meer advies over E-bikes kunt u vinden op "www.fietsenwinkel.nl/fietstips(www.fietsenwinkel.nl/fietstips)":http://www.fietsenwinkel.nl/fietstips. Hier zijn ook filmpjes te vinden over de actieradius en de motor van E-bikes.
walter 30-01-’13 21:35
walter 30-1-13

hoi ben zins de tweede jan in het bezit van een gaint talon e bike voor mij een hele uitkomst.
ben vorig jaar in duitsland met e mtb in aanraking gekomen. heb tot 10 jaar geleden zeer veel
mtb fietsen gedaan maar door een gehele anorisma zat dat er niet meer in helaas ben nu voor de
2 maal geopereerd en nu voor de 2 maal nieuw moeten leren lopen en ik moet zeggen deze fiets
is top ook voor als je wat slechter kunt ook met dank aan giat die gafen wel voldoende info
andere merken deden nog niet eens de moeite om evt een fiets te verkopen het schijnt nog tegoed
te gaan als met dit zoort fietsen in nl wilt verkopen moet er ook voor open staan

voor meer info mail me maar gr walter
Enno 15-02-’13 11:48
Kunnen ze ook eens e-bikes testen tot €1500,-?
Ik vind de fietsen veels te duur, er word weer misbruik van gemaakt.
dus graag uitgebreidere testen van goedkopere fietsen, zelf heb ik een stella e-bike
helaas maakt de motor veel lawaai, daar kunnen ze niets aan doen, jammer.
Ben Gelaudemans 15-02-’13 12:02
Ik heb een Koga -miyata E Advance een geweldige fiets heb er nu 2600 km opzitten en nog niets aan gehad
hij is wat zwaar in gewicht maar dat vind ik juist goed (stabiel ) en met tegenwind en ik 90 kg fiets ik in de 3 65 km
Dus alles bijelkaar een tevreden fietser.
M. van Buuren 16-02-’13 12:11
Leuk zo'n test, maar natuurlijk verre van volledig. Er staat bijv. geen enkele Kalkhoff fiets bij. Deze fiets is vergelijkbaar met de Flyer, alleen stukken goedkoper. Zelfs de accu's zijn onderling uitwisselbaar. Alleen die van Kalkhoff dus stukken goedkoper.
A.Govaart 17-02-’13 09:41
Voorjaar 2009 kocht mijn vrouw een Giant Twist fiets, na wat probleempjes, o.a. de motor is na een half jaar vervangen, alles onder garantie natuurlijk, waren wij toch zo enthousiast over deze fiets dat ik in 2010 de Giant Twist Go Double heb gekocht. Met onze gewone fietsen reden wij voorheen tochten van 20 tot maximaal 30 km. (wij zijn 65 plussers) nu rijden wij p[robleemloos tochten van 30 40 en 50 km.
De fietsen krijgen eenmaal per jaar en onderhoudsbeurt van zo'n 25 euro en verder hebben wij er nog geen kosten aan gehad.Beide fietsen hebben 2 accu's zodat wij een actieradius hebben van zo'n 120 km. en dan rijden we bijna altijd in de normaalstand. De accu's bij de fiets van mijn vrouw hielden het de afgelopen zomer voor het eerst iets minder lang vol en waren soms na ongeveer 100 km. leeg.
Wij rijden een kleine 2000 km. per jaar en zijn nog steeds zeet revreden over onze Giant fietsen, mijn enige kritiek is de Ride Control het apparaatje dat snelheid, afstand, tijd en nog veel meer dingen aangeeft, dit apparaat is te ingewikkeld voor mij om te bedienen.
A.J.Evers 19-02-’13 20:48
Jammer dat het geen breed gedragen test is , krijg het gevoel dat sommige merken de overhand hebben (sponsors ?)
Mis merken als Sinus.Hercules,Fylla,Matra,Ave etc etc 
Een echte test bestaat uit verschillende merken , toch
Fred 01-03-’13 16:26
Al eerder heb ik opgeroepen om eens een onderzoek te doen naar de instabiele e bikes die de motor in het voorwiel hebben. Het word bevestigd door diverse ziekenhuizen, dat er veel senioren vallen met deze instabiele fietsen.
Door de fiets verkopers wordt dit verzwegen denken waarschijnlijk maar alleen aan de verkoop. Ik roep dan ook fietsen 123 op om eens echt onderzoek te doen naar de hoge ongevallen cijfers met die E bikes die een motor in het voorwiel hebben. Oudere senioren koop een fiets met middenmotor en accu boven de motor, steeds meer fietsen worden zo gebouwd in ieder geval de betere, het is de meest stabiele fiets ook met lage snelheden zelfs stapvoets is het veilig.
het risico van vallen is in verglijking met een motor in het voorwiel minimaal. Lees maar de reacties van gebruikers.
Wat mij echt verbaasd is dat de fietsverkopers hierover zwijgen onwetendheid of allen maar commercieel denken.
Peter Standhardt 01-03-’13 18:27
Mijn vrouw en ik rijden al +/- 2 jaar het merk Keola kosten €1198.= per fiets en met VEEL plezier. De actie radius is perfect, onderhoud is nihil echter het enige manco wat ons in het begin overkwam waren zwakke binnenbanden. Deze werden echter direct vervangen door nieuwe waarna wij totaal geen problemen meer kennen met onze fietsen.
Zowel de fiets als de ons aangereikte service kwamen ons PERFECT over, alle lof.
Wat mij/ons dus wel heeft verbaasd dat je van dit merk NIET LEEST dan wel HOORT. Rest mijn vraag mag dat niet of wil u dat niet?
Mister x 02-03-’13 23:05
De Koga E Inspire is wel prijzig  zeker als je weet dat dit dezelfde fiets van Hercules of Sinus is voor 2399 euro.
Dus je betaald voor de naam.
Joep meloen 03-03-’13 15:38
Heb twee jaar geleden een multi cycle (MC) aangeschaft, dacht een top fiets gekocht te hebben maar het is een ramp geworden.  Diverse keren is de software vervangen, op een gegeven moment is alle bedrading en de accu vervangen en opnieuw kregen we problemen.  Na veel wikken en wegen is de fiets ingeruild, nooit meer een MC!  Ook al is het een hollands fabricaat, dit was geen top maar een tob fiets.
J. Gerritsen 15-03-’13 19:18
Sinds okt. 2009 ben ik in het bezit van een zelfrijdende E-bike merk Sachs, in het eerste halfjaar ging de accu stuk een andere gekregen daarmee kan ik hooguit 36 km meerijden, volgens de fabrikant 65 km zelfrijdend nu heb ik van een vriend zijn accu mogen lenen 1 jaar oud 46 km, ik heb nu een nieuwe accu aantal km pl.55 km. De importeur Brittijn thans E-bike in Nijmegen zegt mij niet verder te kunnen helpen. ik dacht een goed merk gekocht te hebben maar het blijkt een kat in de zak. mijn huidege fietsenmaker krijgt ook geen ondersteuning van de importeur cq fabrikant
wat kan ik het beste doen
m.vr.gr.
Jan Gerritsen
Jo Verwimp 29-03-’13 16:31
Wij rijden sinds een jaar met de E-bike van Aldi (wordt de laatste twee jaar verkocht als eenmalige aanbieding in april) en zijn daar erg tevreden over. En dat voor een prijs van 890 euro, met drie jaar waarborg aan huis.
Hamal Etienne 01-04-’13 18:25
01-04-2013. Ik hoor maar niets dan klagen over bepaalde E-fietsen.
Wij zijn samen in het bezit van een GAZELLE Goldlein. dit is een E-fiets van 3149€ .Deze fiets heeft een actiradius op eco-stand van 200km met de goud batterij. De fiets heeft een gewicht van inclusief batterij ,20,5kg.

m.vr.gr Etienne Hamal
Tanja 06-04-’13 08:52
Vorig jaar augustus een 2e hands Flyer C5 aangeschaft en omdat deze zo goed beviel eind 2012 de Flyer T11 highspeed gekocht, wat een klasse deze e-bike. 
rob 21-04-’13 12:34
Giant twist power double d-m pale gold nex-8 gekocht 11-2012 kan maar 40km per accu fietsen normaal moet dat 70 km per accu zijn vanaf aankoop meteen problemen,,de verkoper zegt altijd is door de koude,dan heeft de verkoper stroom bekabeling vervangen maar is totaal niks beter, nu gaat hij zelf met men fiets fietsen want hij geloofd me niet dit is toch niet normaal dat je de klant niet geloofd heb in Nederland gekocht ben Belg.Heb hier voor ook n giant twist gehad tweedehands kon er zonder problemen 140km mee fietsen...De verkoper valt me wel tegen want hij zegt telkens je krijgt van mij geen nieuwe fiets,hoeft ook niet dat ie maar zorgt dat de accu s niet lekken.dat ik kan fietsen.
Mario Maas 26-04-’13 17:22
Ben in het bezit van een elektrische fiets van het merk Rih, een super goede, afkomstig uit Nederland, de fietsis. Nu 19 maanden oud en ik heb er. Ruim 10.000 km mee gereden. Met een volle accu rijd ik steeds ruim 100 km. Waarom wordt er over. Deze fiets zo weinig gepubliceerd? Succes met alle andere merken, maar ik zweer bij mijn Rih
Bert 05-05-’13 19:27
Sinds 3 weken in het bezit van een Sundvall Sagunto (versie 3). Dit is momenteel het duurste model (1099,=) en voorzien van een 36V 10Ah Lithium-ion accu onder de bagagedrager. Fiets is verkrijgbaar bij van Cranenbroek winkels(discounter in Brabant, Limburg en Belgie) Fiets heeft een dichte kettingkast en 8 shimano versnellingen. De motor is in de vooras gemonteerd en heeft 9 ondersteuningsniveaus. Het display is echt waterdicht ( wat ik belangrijk vond omdat er anders vroeg of laat vocht bij de electronica komt) Fiets is netjes afgewerkt en rijdt fantastisch. Ik gebruik hem voor woon-werkverkeer (2x15km p/dg). De accu moest na ca 80 kilometer opgeladen worden. Ik had alleen met de zwaarste ondersteuning gefietst. Tot nu toe geen negatieve punten kunnen ontdekken, alleen voor service moet je naar genoemde winkel of naar een plaatselijke fietsenwinkel. Grote pluspunt is de aantrekkelijke prijs.
anna en toon 10-05-’13 13:47
ieder persoon heeft een bepaalde voorkeur voor merk en prijs,dat wil niet zeggen dat er slechte e-bikes zijn maar hoe gaat men met de fiets om heb jaren tevreden met sparta gereden meer dan 25000km nu een duurdere koga e-runner bevalt ook prima de service is een voornaam punt.
John Hendriks 07-06-’13 12:26
Ik vindt dat de testen, die gedaan worden, niet op een eerlijke manier gebeurt. In deze test zie ik maar acht merken met daarvan verschillende typen. We hebben hier in Nederland veel meer merken, duurdere en goedkopere. Maak een scheiding van bijvoorbeeld: onder de 2000 euro, tussen de 2000 en 3000 euro. Er zijn genoeg gegadigden om fietsen te testen, niet alleen de dealers. En neem dan ook alle merken mee, ook al zijn die geen sponsor om de beste te willen zijn.
Pietgro 08-06-’13 22:53
Ook hier een verbazing over het feit dat zowel de Consumentenbond en jullie organisatie in jullie onderzoek niet alle Nederlandse fabrikanten van E-Bikes meenemen! Ook wij hebben sinds september 2011 een damesfiets van RIH (lees: rijden is heerlijk). Een gemiddelde actieradius van ca 100km ingesteld op het middelste niveau. Via het display heb je volledige controle over de mate van ondersteuning. Je hoeft namelijk niet naar de fietsenmaker terug om een andere ondersteuningsniveau geprogrammeerd te krijgen. Bij de RIH heb je drie niveaus (Power 1-2-3) en binnen elk niveau 6 blokjes om binnen een gekozen niveau de ondersteuning toe of af te laten nemen.
Inderdaad is de fiets prijzig maar daar krijg je voor terug een ruime actieradius en VOORAL vrijheidskeuze voor instellen niveau ondersteuning. Bovendien rijdt de fiets zonder ondersteuning zeer licht (dit blijft natuurlijk een persoonlijke ervaring).
Alle LOF voor de RIH.
fransvl 28-06-’13 23:44
Wij hebben 4 weken geleden twee nieuwe Giant Twist G double Power fietsen gekocht en tot op heden heel veel ellende mee gehad met alle twee de fietsen, om kort te zijn mijn fiets is nu 6 maal terug geweest met de storing; geen display en geen ondersteuning, mijn vrouw haar fiets de eerste keer display was geheugen kwijt en nu ook hetzelfde als mijn fiets ook geen ondersteuning meer, ik heb ze allebei terug gebracht naar de dealer maar het probleem is dat de eigenaar op vakantie is en pas volgende week terug komt, wij gaan volgende week op vakantie en heb van de dealer mijn oude ingeruilde Giants weer terug want de monteur die overig zeer goed zijn best heeft gedaan om de Giant te repareren en iedere keer waar ik bij stond naar Giant belde wat het probleem toch kan zijn en iedere keer nieuwe spullen kreeg opgestuurd om te vervangen, display, computer, kabels enz. enz., weet het nu ook niet meer en de twee fietsen gaan nu terug naar Giant waarbij ik tegen de monteur van de dealer gezegd heb dat ik deze twee Giant zeker niet meer terug wil en dit wel ga regelen met de eigenaar als die weer terug is, verder heb ik ook naar Giant gebeld om te vragen wat nu het probleem of de oorzaak is en de service manneger had bij iedere vraag die ik stelde maar een antwoord wat mij toch behoorlijk irriteerde en dat was; daar kan ik geen antwoord op geven ook niet of de fouten veel of weinig voor kwamen, dus ga ik er nu van uit dat dit bij Giant een groot probleem is.
Dus in het kort hebben wij al 4 weken een hoop ellende met twee nieuwe Giant Twist fietsen en moeten we met onze oude fietsen maar op vakantie gaan (gezellig he) terwijl we onze fietsvakantie met plezier onze nieuwe fietsen zouden gaan uitproberen.
Ik eis nu van de dealer als deze terug is met vakantie twee nieuwe en wel zonder gebreken fietsen zo niet dan mijn geld terug, zal nog gezellig worden.

groetjes, Frans.
Ed 26-07-’13 13:06
Ik kan me geheel aansluiten bij de bevindingen van de heer De Roo over de Giant. Ik heb eind vorig jaar (2012) een nieuwe Giant Twist Go Double Power gekocht. Sindsdien niets dan narigheid.

Stukgegaan of anderszins niet goed functionerend waren de trapas, de pedalen, de ride control met motion assist, de motor in het voorwiel, de kilometertripteller, de temperatuurweergave, de tijdtripteller, een wegvallende ondersteuning, een stotterende en knerpende motor, een rammelende voorrem, twee keer een gebroken zadel, de klapperende kettingkast, losdraaiende handvatten en een haperend contact van het display. Kortom, een zeer slechte fiets, waarvoor ik wel ruim 2000 euro heb neergeteld.

Bijkomend is de slechte dienstverlening en onkunde van de Profile winkel in mijn woonplaats Apeldoorn. Bepaalde mankementen konden ze domweg niet verhelpen, ook niet na ruggenspraak met de importeur. Zelf heb ik meerdere malen per e-mail contact gezocht met de importeur en hen om raad gevraagd. De heren vonden het niet nodig te antwoorden. Slechte fiets, slechte organisatie.
van der meij 24-09-’13 17:13
waarom alleen een test van dure fietsen

ik heb een Union swifty deze bevalt prima 998 euro
wim 28-05-’14 09:09
Wij rijden een gigant twist onze fietsen zijn nu bijna 12 jaar oud, Alles zonder problemen.
Wel heb ik vorig jaar de eerste 24v accu's vervangen ( ook 12 jaar oud ) door een 27v accu, dit geeft als je berg op gaat een goede extra ondersteuning. We zijn nu al een jaar op zoek naar een nieuwe fiets, maar er is er tot nu toe geen een die aan de goede vergelijkbare ondersteuning kan voldoen. ( Nu ik een 27v accu gebruik )

Aangezien dat ik FMs heb en mijn vrouw maar met een been echt kracht kan zetten op de trappers hebben we een fiets nodig met echte goede ondersteuning, zowel bij het weg rijden als in de bergen bij een helling van 15%. Laatst zij een fietsenmaker dat de kracht in Nm uitgedrukt wordt. Maar dat staat er bijna bij geen een test of fiets Info bij. De technische info over fietsen wordt steeds minder, terwijl je zo veel info op internet kwijt kan. Maar de prijzen van de fietsen worden wel duurder. Dan mag je ook verwachten dat je via de technische info over fietsen zelf al een vergelijk kan maken. De ene fiets heeft betere remmen de ander weer een betere overbrenging, of een lagere Nm enz
Maurice 28-06-’14 10:07
Ik heb overigens nog 2 36V-accu's en de acculader van mijn Sundvall die onlangs gestolen is die voor een zacht prijsje weg mogen, als iemand nog een extra accu nodig heeft. Mijn e-mailadres is divmh@xs4all.nl.
Maurice 10-07-’14 12:57
Mijn Sundvall accu's en oplader zijn inmiddels verkocht.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat uw reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit uw reactie worden verwijderd. U maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

Fietsen en genieten in Vlaanderen

Vlaanderen heeft prachtige fietsroutes te bieden waarmee u de omgeving verkent. U vindt er vele rustige dorpjes, kastelen en mooie vergezichten over land en water. Ook kunst en cultuur is volop aanwezig. Hieronder staat een selectie van interessante weetjes en fietsroutes in Vlaanderen. Waar gaat u fietsen? U vindt alle artikelen hier