Logo Fietsen123

Nieuws

Kopenhagen verdringt Amsterdam als fietsstad

Wednesday 25 November, 2009

Het nieuwste nummer (nov/dec 2009) van de Vogelvrije Fietser vertelt alles over Kopenhagen als de nieuwe fietshoofdstad van de wereld. Van Melbourne tot Mexico City willen bestuurders hun steden 'copenhagenizen'. Nederland heeft het nakijken. De Vogelvrije Fietser ontrafelt het geheim van Kopenhagen. Een mooie informatieve special! Amsterdam voorbijOp dit moment komt 37% van alle mensen die in Kopenhagen werken of studeren, op de fiets. Het doel van milieu-, dus ook fietsburgemeester (in onze termen wethouder!) Klaas Bokdam is, dat dit in 2015 niet minder dan 50% zal zijn. In het interview met hem blijkt hij impopulaire maatregelen niet te schuwen. Zoals het afsluiten van een drukke verbindingsweg voor autoverkeer. Ook heeft hij een groene golf ingesteld op drukke fietsverbindingen. En laat hij fietsers overal tellen. Want tellen is weten. Fietsers blijken trouwens in Denemarken op de aangelegde fietsnelwegen sneller te trappen dan in Nederland. De groene golf is afgesteld op fietsers die 20 km per uur gaan, tegen 15 à 18 in Amsterdam. 'We zijn Amsterdam voorbij', concludeert Bondam aan het eind van het interview over zijn beleid en maatregelen.

Geen roestige barrelsEr zijn meer verschillen tussen Amsterdam en Kopenhagen dan de voornoemde groene-golf-snelheid. Zo kan men in Kopenhagen snel fietsen omdat andere fietsers niet naast elkaar rijden. Als er iemand in de weg fietst wordt er onmiddellijk gebeld. Dat wordt niet als irritant ervaren, zoals in Nederland nog wel eens het geval is. De bewoners van Kopenhagen hebben ook kwalitatief goede fietsen. Roestige barrels zijn een onbekend fenomeen. Doortrappers (fixies genoemd) zijn populair, terwijl ze in Amsterdam meestal onbekend zijn. Jonge Nederlanders kennen het woord doortrappers zelf niet, ouderen vaak wel, want vroeger waren ze er wel. Ouderen hebben het fietsen soms zelfs op zulke doortrappers geleerd.

Helm heel gewoonFietsdiefstal komt in Kopenhagen minder vaak voor. Alle taxi's hebben overigens een fietsendrager. Voor drie euro mag je fiets mee. Denen vinden het verder heel gewoon om met een helm op naar de bakker te fietsen. Preciese cijfers zijn er niet, maar wie op straat gaat tellen komt al gauw op een kwart of een derde van de fietsers. De Deense Fietsersbond denkt niet, dat de helm het fietsen ontmoedigt. 'In de winter zet je toch ook een muts op om je te beschermen tegen de kou'. Het laatste jaar explodeert de verkoop van fietshelmen zelfs: het is in de mode.

Zelden door roodDe Deense hoofdstadbewoners houden zich aan verkeersregels en rijden zelden door rood. Ze rijden niet slingerend onnodig links. Als ze afremmen, steken ze hun hand in de lucht om achteropkomende fietsers te waarschuwen. Het gebruik van bakfietsen is in Kopenhagen groter dan in Amsterdam. Ze worden gebruikt door iederen, inclusief gemeentewerkers en postbodes, en voor straatverkoop (bakfietsenkraampjes). Bakfietsen op tweewielen zijn minder populair in Kopenhagen, vandaar dat de maker van 'de snelste bakfiets ter wereld' (de Bullitt) een mark voor zijn product in Amsterdam ziet, waar moeders en vaders al meer gewend zijn aan tweewiel-bakfietsen. De Denen geven namelijk vanwege de veiligheid de voorkeur aan driewielers.

RealistischKopenhagen speelt zich internationaal met haar fietsbeleid in de kijker. Bestuurders van grote steden komen met hele delegaties kijken. Ambtenaren en politici uit Amerikaanse steden slaakten een zucht van opluchting toen ze de zesbaanswegen in Kopenhagen zagen. Dat kenden zij thuis ook en toch was het de Denen gelukt om mensen op de fiets te krijgen. Dat gaf hoop! Ze waren ook in Amsterdam geweest. Maar dat was meer een sprookje met zijn nauwe straatjes, goed geschikt voor de fiets. Kopenhagen vinden ze voor hen realistischer.

Auto met fiets erbijDe directeur van de Nederlandse Fietsersbond, Hugo van der Steenhoven, vindt, dat Nederland als vooraanstaand fietsland nog niet heeft afgedaan. Wel mag er 'wat peper in het fietsbeleid'. Hij wil goede fietsambassadeurs. Hij wil ook, dat je bij de aanschaf van een nieuwe auto een mooie fiets erbij krijgt. 'De auto is voor langere afstanden buiten de stad en voor vakanties, maar niet voor in de stad'. Hij merkt ook op, dat zijn bond leden wint en niet, zoals de Deense Fietsersbond, leden verliest. De Fietsersbond verhuist daarom per 1 januari a.s. naar een ander kantoor in Utrecht.

OnafhankelijkDe oude werkplek werd te krap voor al het personeel, dat vooral dankzij subsidiegelden vanuit de overheid kan worden betaald. De Deense journalist en fotograaf Mikael Colville-Andersen, bekend van de website Cyclechic - onze Bijzondere fietstip van de afgelopen maand september - en niet vies van een provocatie richting de eveneens gesubsidieerde fietsorganisaties in Kopenhagen. zou met een knipoog zeggen: 'Ik ben de enige die onafhankelijk is'.