Logo Fietsen123

Nieuws

Sparta propageert ION-oplaadpunten

Thursday 29 June, 2006

Sparta - onderdeel van de Accell-groep met o.a. Batavus - is een offensief bij horeca-ondernemers begonnen om 'ION-oplaadpunten' voor haar elektrische fiets te creëren. De ondernemer moet zelf op eigen kosten alles aanleggen, maar krijgt een gratis ION-oplaadbordje met de naam Sparta (zie hiernaast). Ook de ANWB is inmiddels warm gemaakt voor de elektrische ION-fietsen van Sparta. We citeren de website en het persbericht van Sparta. Wat is een ION oplaadpunt?"Een ION oplaadpunt is in principe een plek op bijvoorbeeld het terras buiten, waar ION bezitters (bezitters van een elektrische fiets) hun fiets kunnen opladen via het gewone stopcontact (220V)".

Hoe kan een ION oplaadpunt aangelegd worden?"Hiervoor is een stroomvoorziening nodig, bij voorkeur daar waar de fietsen gestald worden. Deze stopcontacten dienen waterdicht te zijn. U bent vrij in het bepalen hoeveel stopcontacten u wilt aanleggen, maar hou er rekening mee dat er meerdere fietsers tegelijk eventueel hun fiets zouden willen opladen. Een enkel stopcontact is dan te weinig. Ons voorstel zou minimaal drie stopcontacten zijn. Ook is het handig wanneer deze stopcontacten uit elkaar liggen, zodat er genoeg ruimte is voor de fietsen. Voor wat betreft het aanleggen van deze voorziening komt SPARTA niet tegemoet in de kosten. Uiteraard levert deze extra service, u extra klandizie, publiciteit en inkomsten op".

Hoe lang duurt het opladen van een ION tussentijds?"(In principe gaat SPARTA ervan uit dat de ION- berijder vooraf zijn fiets volledig oplaadt, alvorens een fietstocht te gaan maken) Gedurende het verblijf in uw restaurant of café zal de fiets opgeladen worden binnen gemiddeld 1,5 à 2 uur".

Wat kost de stroom tijdens het opladen van de ION tussentijds?"Ongeveer 3,4 eurocent voor een tussentijdse lading. Deze kosten zijn dus erg laag. Een advies is om te communiceren: gratis stroom bij consumptie".

Wat zijn de benodigdheden voor het opladen?"Een ION-berijder neemt over het algemeen zijn eigen lader mee onderweg. Als mogelijke complete service zou u ook als horecapunt een lader of enkele laders te leen kunnen aanbieden. U kunt deze laders bestellen via de marketing afdeling tegen betaling (055-357 87 27). Overigens kunnen deze laders niet tegen de regen".

Hoe wordt er over het SPARTA ION oplaadpunt gecommuniceerd?"SPARTA levert u gratis een 'ION oplaadpunt' bordje, die u bij de ingang van uw horecagelegenheid kunt ophangen of op elke willekeurige plek die u wenst. Daarnaast ontvangt u gratis enkele consumentenfoldertjes met uitleg over het ION oplaadpunt en uitleg over de fiets. Inmiddels is het ION oplaadpunt via diverse media gecommuniceerd richting de consument, bijvoorbeeld via de volgende magazines: Plusmagazine (maart), Anbo Vizier (maart), Tring (maart), Telegraaf (maart), Buitenleven (april), KCK (april), Management Team (april) en Zorg voor beweging (april)".

Range Extender Nu de fiets met elektrische trapondersteuning vooral bij toerrijders en bij ouderen bijzonder populair wordt, overweegt de ANWB de productie van fietsrouteboekjes waarin ook langere toertochten en accu-oplaadpunten worden opgenomen. Dit ook vanwege het feit, dat onlangs de 'Range Extender' geïntroduceerd is. Het is een tweede batterij waarmee de actieradius praktisch wordt verdubbeld.

250 ANWB-medewerkersMaar dat alles kan natuurlijk niet, zonder te weten waar het over gaat. Dus maakten de ANWB-medewerkers op 21 juni j.l. persoonlijk kennis met de extra energie van de ION. Met als thema: “Voel je zo licht als een veertje…op de SPARTA ION”, ontving iedereen een oranje veertje en een Snelle Jelle reep. Op het eigen ANWB-terrein nodigde SPARTA vervolgens de medewerkers uit voor een proefrit met de ION. Zeker 250 sportieve enthousiastelingen verruilden hun bureaustoel korte tijd voor een fietszadel.

Link*Testen van elektrische fietsen