Logo Fietsen123

Nieuws

Consumentenbond over Internetfiets

Friday 18 May, 2007

Wie een nieuwe fiets zoekt vindt op internet een keur aan mogelijkheden. Vaak met kortingen. Maar toch bestaat er bij veel kopers nog een aarzeling om de fiets on-line te kopen. De Consumentengids zet in haar mei-nummer de zaken op een rij. Met als titel: 'Minder service voor internetfiets'. Negen webwinkelsDe bond heeft in totaal negen webwinkels onderzocht. Het betreft www.bikemotion.nl, www.bikepoint.nl, www.bikeshop.nu, www.bikesonline.nl, www.derijwielwinkel.nl, www.fietsenvoordelig.nl, www.fietsenwinkel.nl, www.fietsophetnet.nl en www.izibike.nl In een tabel worden de kortingen en bezorgkosten vergeleken.

VergelijkenHet blad wijst allereerst op de handige mogelijkheid om op de wesites van alle fietsmerken zelf eerst eens goed rond te kijken. 'De sites van A-merken bieden een compleet overzicht van hun collectie'. Maar daarna is de vraag: naar de fietswinkel of via internet? In ieder geval kunnen op internet prijzen vergeleken worden. Een goede ingang biedt de vergelijkingssite www.kieskeurig.nl 

Kortingen, bijkomende kosten en afmontageUit het vergelijkend onderzoek van de Consumentenbond naar de prijzen van 6 A-merken in de genoemde 9 webwinkels en in 56 reguliere fietsenzaken blijkt, dat 'webwinkels dus vaker en hogere kortingen geven dan de reguliere vakhandel'. Daar komen nog wel bezorgkosten en soms rembourskosten bij, maar meestal kun je de fiets ook zelf afhalen'. Soms moet je daarvoor wel een flinke autorit maken. Soms moet je na aflevering het stuur nog rechtzetten, het zadel op de juiste hoogte afstellen en nog trappers aanbrengen. Als de chauffeur dat kan doen kost je dat meestal nog wel weer iets extra's.

ChecklistOp bovenstaande zaken moet dus goed gelet worden! De Consumentengids heeft ze in een checklist vermeld. Op deze lijst staan ook de kwaliteit van de onderdelen (zelfde als op de website van de fabrikant?), de levertijd, de mogelijkheid om bij het afhalen een proefrit te maken, de garantie en nazorg en de vermelding op de site van een fysiek adres en telefoonnummer voor vragen en klachten. Controleer ook, of de webwinkel is aangesloten bij de Thuiswinkel Organisatie. U weet dan zeker dat er duidelijke garanties en voorwaarden gelden. En u kunt dan rekenen op een correcte afhandeling van klachten en geschillen. Uiteraard betekent niet-aangesloten-zijn niet automatisch, dat deze winkels per definitie onbetrouwbaar zijn.

GarantieIn het artikel zelf wijst de Consumentengids ook op dit soort en nog andere praktische vragen. Wat doe je als de fiets toch niet lekker zit of de kleur je niet aan staat. Je hebt wel het recht om de fiets zonder opgaaf van redenen binnen 7 dagen terug te sturen. Maar voorwaarde is dan weer, dat je hem in de originele verpakking verzendt. En wie betaalt die kosten? Formeel moet je dat zelf doen. En wat bij beschadigingen? De Consumentenbond adviseert: 'Haal de fiets daarom als het even kan direct uit de doos en controleer hem op beschadigingen en ontbrekende onderdelen vóór je een handtekening voor ontvangst zet'. 

NazorgEn wat betreft de nazorg? Bij de vakhandel heb je vaak recht op een gratis servicebeurt. Enkele on-line webwinkels geven die ook, maar dan moet je wel naar hun werkplaats en zit die in de buurt? Alle webwinkels geven aan de originele fabrieksgarantie te geven. De Consumentenbond zegt echter hierover: 'De verzendkosten zijn in garantiegevallen volgens 6 van de 9 onderzochte webwinkels voor rekening van de consument'.

Links* Fietsmerken* Fietswinkels* Poll: Zou U een fiets kopen op internet?