Logo Fietsen123

Nieuws

250 Watt blijft maximum voor motoren van elektrische fietsen

Tuesday 8 November, 2011

De Europese Commissie houdt de ontwikkeling naar zwaardere motoren voor e-bikes voorlopig tegen. Deze motoren, die meer dan 250Watt leveren, zijn speciaal geschikt voor e-bikes voor postbodes met zware tassen, moeders met kinderen voor en achterop, vrachtvervoer of zwaarlijvige mensen. Met een hoger wattage is theoretisch ook een hogere snelheid te behalen.

Op zich wil de Europese Commissie zwaardere motoren wel toestaan, maar dan komen daarmee uitgeruste e-bikes onder de regelgeving voor motorfietsen te vallen. Dan moet er een verplichte verzekering worden afgesloten, wordt het dragen van een helm verplicht, moeten remmen en zadels aan bepaalde eisen voldoen en is een kentekenplaat nodig.

Fietsfabrikanten en ETRA verzetten zich hiertegen. Hun argument: het motorvermogen kan gewoon omhoog, zolang de maximum snelheid wordt begrensd op 25 kilometer per uur. Dat betekent dat er minder power uit de accu wordt getrokken, en dat het makkelijker wordt om veel gewicht, van de berijder, of van de berijder plus vracht, te vervoeren, en dat hellingen makkelijker genomen kunnen worden.

Lees ook:
* Elektrische fiets voornaamste transportmiddel voor 35 miljoen Europeanen