Logo Fietsen123

Nieuws

Belastingvoordeel voor elektrische fietsen?

Saturday 10 February, 2007

Redacteur Michiel Slütter pleit in de nieuwste 'Vogelvrije Fietser' voor een belastingvoordeeltje voor de elektrische fiets. Het blad bevat meer nieuws. Zoals over de videofiets, die in gebruik is genomen in Freiburg. Een nieuw licht bandstalenslot blijkt waardeloos. Een fietstasslot blijkt in Amsterdam zeer nodig. En volgens twee hoogleraren is de fiets in Nederland populair, omdat het een uitdrukking is van gelijkwaardigheid. Deze weblog ziet het meer als een gevolg van de grote rijkdom in Nederland. Woon-werkverkeerMichiel Slütter constateert dat de elektromotor in de Toyota Prius 'zorgt voor een laag benzineverbruik en dat wordt beloond met duizenden euro's belastingvoordeel. Maar hoe zuinig ook, die auto blaast nog steeds broeikasgassen de lucht in. Zou de elektrische fiets dan eigenlijk niet meer recht hebben op belastingvoordeel? Daarmee zou de overheid de elektrische fiets voor woon-werkverkeer kunnen promoten'.

Aandeel fiets uitbreidenDe nieuwe directeur van de Fietsersbond, Hugo van der Steenhoven, sluit zich elders in het blad bij het idee aan. 'Ook op grote afstanden kan de fiets een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. Nu al worden 16% van de verplaatsingen tussen de 7,5 en 15 km op de fiets afgelegd. Dat aandeel kun je vergroten door een gericht fietsbeleid te voeren'.

VideofietsDe Vogelvrije Fietser bevat meer interessant nieuws. Bijvoorbeeld over de 'Videofahrrad' van de politie in het Duitse Freiburg. Deze camera op het stuur van een politiefiets signaleert overtredingen van fietsen. Overtreders worden direct na hun aanhouding met hun fouten geconfronteerd. Doel is om het toenemend aantal ongelukken met fietsen terug te dringen. Het is een proef van een half jaar. Zo'n 20 tot 25 agenten hebben zich aangemeld voor de videopatrouilles.

Licht bandstalenslot waardeloosHet blad van de Fietsersbond maakt korte metten met het nieuwe Verta-slot, dat volgens de makers licht van gewicht en nauwelijks door te knippen is. 'Jammer genoeg bleek het bandstaal erg gemakkelijk door te knippen. Ook de sluiting is van slechte kwaliteit en daarmee is het hele Verta-slot waardeloos. Fietshandelaar Wim Kok uit Utrecht kreeg het cilinderslot in luttele seconden open door er met de hamer op te slaan'.

FietstasslotColumnist Gerard van Westerloo verhaalt over de vierde keer, dat zijn fietstassen in Amsterdam zijn gestolen. Hij heeft nu een 'fietstasslot' aangebracht. Andere artikelen gaan over 'Fietsen in Madrid', een 'Gezinsvakantie op de fiets van Amersfoort naar Parijs' en 'De fiets, die het klimaat redt'. Historicus Herman Pleij vindt - terecht - dat de fiets niet mag ontbreken in de Nederlandse canon.

Agressief gewoon doenHij verklaart het feit, dat de fiets in Nederland zo'n prominente plaats inneemt, uit het feit, dat 'de fiets een uitdrukking is van de Nederlandse wens van gelijkwaardigheid. Dus 'gewoon doen'. 'Donner pendelde als informateur op de fiets tussen de Tweede kamer en paleis Noordeinde. Met de fiets was hij agressief gewoon aan het doen'. Historicus Buiter sluit zich daarbij aan. 'Het heeft te maken met de calvinistische mentaliteit. Het mag niet te gemakkelijk gaan; we houden van mobiliteit die inspanning vereist'.

Fiets: symbool van de rijkdomOpvallend is, dat de hoogleraren vergeten, dat de fiets na de opkomst van de rijkdom in Nederland bijna uit het beeld verdwenen was. De auto werd zeer populair. De Nederlandse fietsindustrie leek zelfs de laatste adem uit te blazen. Totdat de inmiddels rijke en welvarende Nederlanders uitgekeken waren op de auto-tripjes en de files en vervolgens de fiets (én het mooie Nederland!) opnieuw ontdekten. En massaal recreatief gingen fietsen. De fietsindustrie redde zich op het nippertje en kent sindsdien een florerend bestaan. Met andere woorden: het massale gebruik van de fiets is wellicht in Nederland mede het gevolg van het feit, dat we tot de rijkste landen van de wereld zijn gaan behoren! De fiets als symbool van de armoede (in verschillende arme landen!) en de auto als symbool van de rijkdom (in opkomende industriële landen) is een gepasseerd station. Velen in het zeer rijke Nederland kunnen nu per persoon zonder problemen duizenden euro's uitgeven aan de fiets.

Link*Favoriete fietslinks