Logo Fietsen123

Nieuws

Damesfiets: zwabberfiets?

Sunday 28 September, 2008

'Een traditioneel herenframe, het diamantframe, is stijver en lichter dan een damesframe met lage instap. Als je als vrouw soepel en lenig bent kun je daar net zo goed op rijden'.  Aldus Kees Bakker van de Fietsersbond in het nieuwste nummer van 'De Vogelvrije Fietser. ZwabberVolgens Bakker zal een vrouwenfiets niet snel breken, maar 'het scheelt in stijfheid. Voor dagelijkse tochtjes maakt het niet veel uit. Je merkt het pas als je met veel bagage fietst of veel kracht zet, bijvoorbeeld berg op, of als je hard gaat, berg af. Dan krijg je het gevoel, dat de fiets zwabbert'.    

Banger uitgevallenFietsenmaker Arie-Jan Groenewegen van Snel Tweewielers in Utrecht doet er nog een schepje bovenop: 'Ik zeg vaak tegen vrouwen: 'Neem nou een fiets met stang'. Vrouwen zijn vaak toch al wat banger uitgevallen dan mannen en als een fiets met lage instap eerder zwabbert voelt dat onveilig en durven ze niet meer zo hard'. Groenewegen kan het verschil in rijgedrag goed zien in zijn werkplaats. 'Bij vrouwen slijten de remmen het hardst. Bij mannen de ketting en het tandwiel'.

Juiste framemaatDe Vogelvrije Fietser constateert, dat de geleerden het erover eens zijn: een fiets met stang is het sterkst. Fietsenmaker Groenewegen waarschuwt daarbij wel, dat vrouwen bij het kiezen van een mannenfiets op moeten letten op de juiste keuze van de framemaat. Hij adviseert een fiets met stang 'op de vrouwelijke maat'. Anders krijgen ze last van zadelpijn. Wielrensters kunnen zelfs rugpijn en klachten aan de schaamlippen krijgen.

RokIn het artikel van de Fietsersbond blijft de damesfiets gereserveerd voor de dames met rok (volgens het blad een uitstervend ras: 'veel vrouwen dragen er nooit één'), voor moeders en vaders met kinderen ('want dan kan je die zwaai niet maken') en 'voor als je wat ouder wordt'.

Uniseks fietsEllen van Oost, universitair hoofddocent Gender en Technologie, heeft een trekkingfiets met een tussenoplossing. 'De stang zit bij een vrouwelijk model zo'n beetje tussen hoog en laag in. Je kunt je afvragen of het per se nodig is, dat je nog ergens aan kunt zien dat het een fiets voor vrouwen is'. Dat is trouwen bij vouwfietsen en ligfietsen al het geval. 'Ze kennen geen onderscheid naar sekse', zo contstateert de Vogelvrije Fietser. En verder hebben 'alle OV-fietsen al een lage instap. Mannelijke studenten- en opoefietsen gaan al decennia goed samen. En wat betreft Marokkanen in een djellaba of Afrikanen in kaftans: die pakken liever een fiets met een lage instap'. Volgens het blad is 'de uniseks fiets, zoals in de vele kleuren leverbare Batavus Personak Bike, razend populair bij vaders én moeders'.

Gemak Kortom, de vraag stelt zich na lezing van het artikel, of we nog wel moeten blijven spreken van 'dames' en 'heren'fietsen. Het lijkt beter, dat de fietsenmaker u bij de aankoop van een nieuwe fiets de vraag stelt: 'wilt u een fiets mét of zonder stang'. Want ook (jonge) heren kunnen best het genot van een lage instap kiezen boven die van de beenzwaai. Het gemak dient immers de mens. En de discussie of in een auto een automaat ('typisch voor vrouwen en bejaarden') of een versnelling ('sportief en mannelijk') hoort hebben we inmiddels toch ook al lang achter ons gelaten? Want ook daar dient immers uiteindelijk het gemak de mens.

Link* Het volledige artikel - 'Mannen kiezen gaapverwerkende kleuren' - in De Vogelvrije Fietser van september/oktober 2008