Logo Fietsen123

Nieuws

De nieuwste racefiets: Filippenzen 4 vers 13

Monday 24 October, 2005

De F4:13 Carbon

Steeds vaker lijkt de naam van Jezus Christus op te duiken om producten aan de man te brengen. Zo is er naast kleding van Gsus (spreek uit: Jesus) tegenwoordig ook een fiets van Gsus te koop. Redacteur Ruurd Ubels van het christelijke Nederlands Dagblad bericht erover. We citeren.

Nieuw is nu een racefiets van de Italiaanse producent Pinarello. Het nieuwste type heet F4:13. ,,Efvierdertien'', zegt een woordvoerder van de Nederlandse importeur Card Sports. F4:13? Waar slaat dit op? De doorsnee kerkganger die gewend is aan afkortingen op het liturgiebord, zal het misschien al ontdekt hebben: het staat voor Filippenzen 4 vers 13. ,,Ik ben tegen alles bestand door hem [Christus] die mij kracht geeft'', zo geeft de Nieuwe Bijbelvertaling weer.

'Het is echt positief bedoeld'

Natuurlijk, wielrenners hebben kracht nodig, maar waarom juist deze tekst? De apostel Paulus roemt hier Christus omdat deze hem in zijn lijden bijstaat. De Nederlandse importeur vertelt dat de typeaanduiding is aangedragen door de marketingafdeling van Pinarello, een producent van racefietsen in het rooms-katholieke Italië. Nee, de aanduiding is niet verzonnen door een ontwerper van de fietsfabrikant tijdens het bijwonen van een roomse mis. "Het idee is opgedaan in het voetbalstadion.'' Met name in Italië komt het nogal eens voor dat spelers na een doelpunt hun shirt optillen om hun hemd te tonen waarop dan een verwijzing staat naar hun geloof in een almachtige en overal aanwezige Jezus.

Religie dus als trend in de sport. De woordvoerder ontkent dan ook dat een verwijzing door de fietsfabrikant naar Christus, godslasterlijk bedoeld zou zijn. "In het rooms-katholieke Italië is zo'n verwijzing geen probleem. Het is echt positief bedoeld.''

Geen ruchtbaarheid

Toch blijkt de importeur de gevoeligheden van (protestantse) christenen in Nederland goed te kennen als het gaat om het gebruik van bijbelse termen en symbolen door het bedrijfsleven. "Dat F4:13 verwijst naar een bijbelse tekst, is niet iets waar we ruchtbaarheid aan willen geven. Een verband leggen tussen Jezus en zoiets materialistisch als een fiets ligt nu eenmaal gevoelig. Daarom komen we er liever niet mee in de publiciteit.'' Inmiddels heeft de importeur met de nieuwe Pinarello geadverteerd in de tweewielerbladen Fiets en Wielerrevu. Maar het was wel een aangepaste advertentie. ,,We hebben de tekst zoals die vanuit Italië was aangeleverd, veranderd.'' De specifieke link tussen de nieuwe fiets en het Nieuwe Testament was verdwenen.

Blauw, rood en zwart

Tot slot: de F4:13 is verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, rood en zwart. Niets bijzonders, ware het niet dat deze kleuren door Pinarello worden aangeduid als blue sky (hemelsblauw), red devil (duivelsrood) en black evil (hellezwart). De woordvoerder: "Waar deze aanduidingen vandaan komen? Ik zou het niet weten.''