Logo Fietsen123

Nieuws

Duitsers maken van fietsen economisch succes

Tuesday 25 September, 2007

Nederland mag zo'n beetje het fietsen hebben uitgevonden en meer fietsen tellen dan inwoners, de Duitsers blijken snelle leerlingen en zijn hard bezig van fietsen een groot economisch succes van te maken. Anne Boer bericht hierover in De Stentor. We citeren. Vechtdalroute vernieuwdFietstoerisme groeit als kool en onze buren willen er volop van profiteren. Vandaar dat er veel geld wordt gestopt in het opkrikken van de Vechtdalroute tussen Darfeld en Zwolle. "Het moet de mooiste en beste route van Duitsland worden", steekt Friedrich Kethorn, districtsraadslid van Grafschaft Bentheim de ambities niet onder stoelen of banken bij de presentatie van de vernieuwde Vechtdalroute. Grens uitbuitenHij spreekt overigens niet van radfahren, maar ook van fietsen. "Dat is hier al helemaal ingeburgerd." De grens tussen Nederland en Duitsland blijkt een cadeautje. "Ook al zie je die nauwelijks meer, een grens is en blijft aantrekkelijk. Dat moeten we meer uitbuiten."  Directeur Henk van Voornveld van VVV Overijssel Vechtdal onderschrijft dat. "De grens heeft nog steeds iets betoverends."

2,5 miljoen Duitsers op fietsvakantieElk jaar gaan 2,5 miljoen Duitsers op fietsvakantie. Vooral de waterroutes zijn populair. Volgens Thomas Kubendorf, districtsraadslid van Landkreis Steinfurt in Münsterland, is er nog een wereld te winnen. Mits alle partijen de handen uit de mouwen steken. "Dat twee staten, twee bondslanden en diverse gemeenten samen werken met de Vechtdalroute is niet vanzelfsprekend. Het geeft de moed aan van het toerisme-offensief dat we in gang hebben gezet. Het kan en moet beter. De fietsers willen beloond worden voor hun inspanningen, met cultuur, goede hotels, een smakelijk keuken, leuke activiteiten. De fietstoerist moet niet tevreden, maar 'begeistert' zijn."

20.000 strooifoldersHet Nederlandse Vechtdal is nu al jaarlijks goed voor drie miljoen overnachtingen. In Grafschaft Bentheim tellen ze nog eens 400.000 overnachtingen, waarvan zestien procent op het conto van Nederlanders komt. Daar komen nog eens 150.000 campinggasten en twee miljoen dagjesmensen bij. Om de Vechtdalroute onder de aandacht te brengen, gaan de partners in Nederland en Duitsland de komende jaren de boer op. Er zijn 20.000 strooifolders gedrukt voor beurzen en dergelijke. Dit alles is mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie die voor de helft meebetaalt aan de campagne. In totaal is vooralsnog 53.000 euro beschikbaar.

Link* Reportages: Geheimen over de Grens