Logo Fietsen123

Dossier: Alles over de e-bike

E-bike zorgt opnieuw voor omzetstijging in de fietsbranche

Monday 12 December, 2016

En wederom zorgt de e-bike voor mooie omzetcijfers in de fietsbranche. Nieuw is dat de e-bike nu zelfs goed is voor meer dan de helft van de totale omzet uit nieuwe fietsen: 57 procent maar liefst. Dit en meer opzienbarends blijkt uit de uitgave Mobiliteit in Cijfers 2016-2017 van BOVAG en RAI Vereniging.

983.000 nieuwe fietsen werden er in 2015 verkocht; 276.000 daarvan waren elektrisch, wat neerkomt op 28 procent. In 2014 lag dat percentage nog op 21. De stijging heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de e-bike door steeds meer mensen wordt omarmd: ook jongeren en forensen zien inmiddels de voordelen van de wind in de rug.

Het kost wel wat…

Nog een opvallend cijfer: in 2015 lag het gemiddelde aanschafbedrag voor een nieuwe fiets voor het eerst boven de 1.000 euro: 1.058 euro. Dit heeft zeker ook te maken met de e-bike; die is in aanschaf toch wat duurder dan de ‘simpele’ fiets met drie versnellingen.

Snelheidsduivels

Ook de verkoop van de snelle e-bike – de speed pedelec – zit in de lift. In 2014 werden daar een kleine 2.400 van verkocht, in 2015 reden er bijna 3.500 nieuwe speed pedelecs de fietsenzaak uit. In totaal staan er nu ruim 8.000 van deze rappe tweewielers in Nederland geregistreerd. Hoe dat er in 2017 uit gaan zien, is nog afwachten. Per 1 januari aanstaande is de berijder van de speed pedelec verplicht een helm te dragen en een bromfietskenteken voeren. Deze wettelijke eisen gelden niet voor de normale e-bike.

Steeds minder licht op de fiets

Tot slot nog een cijfer waar best wat meer schijnwerpers op mogen worden gezet: het percentage fietsers dat voor- en achterlicht voert, neemt in rap tempo af. Het cijfer schommelde jarenlang rond de 65 procent, zakte in de periode 2012-2013 naar 61 procent en is nu zelfs nog maar 41 procent. Een ontwikkeling die meer aandacht verdient dan nu het geval is.