Logo Fietsen123

Nieuws

Elektrische fietsen leveren Accel Group winst op

Friday 2 March, 2007

De Accell Group, producent van onder meer de fietsmerken Batavus, Sparta, Koga-Miyata, Loekie en Hercules (in Duitsland), heeft in 2006 een nettowinst behaald van € 18,4 miljoen, tegen € 15,5 miljoen in 2005. Dit heeft de fietsenfabrikant woensdag bekendgemaakt. De winst per aandeel steeg van € 1,75 naar €  2,00. De winst werd veroorzaakt door de groeiende verkoop van elektrische fietsen. Snel verdiendWe moesten bij het bericht denken aan onze recente ervaring met een Sparta Ion. We mochten van een familielid op zijn elektrische fiets (aangeschaft in maart 2003) rijden. Tweemaal schoot de vierkante display los. De eerste keer bij mijzelf, de tweede keer bij mijn vrouw. We drukten allebei simpel op de rechterbedieningsknop om de trapbekrachtiging in te stellen. En ziedaar, het apparaat schoot zonder aarzelen uit de houder op de grond. De eerste keer viel hij goed; de tweede keer was de display aan gruzelementen. De nieuwe display kostte € 58,--. Snel verdiend voor Accell, dachten we toen al. Gelukkig was de nieuwe houder beter bedacht (draaien in plaats van schuiven) en kan niet meer zo gemakkelijk uit de houder schieten (zie foto).   

Verdere toename winstBestuursvoorzitter Rene Takens wilde overigens niet zeggen hoeveel procent de omzet is gestegen in het snelgroeiende segment van elektrische fietsen. "Wij zijn een van de weinige bedrijven in deze sector dat beursgenoteerd is", zo zei Takens. "Ik krijg ook geen cijfers van onze concurrenten, hoe graag ik die ook zou willen. Ik hoop dat u hiervoor begrip heeft." De onderneming ziet voor dit jaar een verdere toename van de omzet en winst. Ook blijft het bedrijf op zoek naar overnamekandidaten. Waar of wanneer de fabrikant van fietsen en fitnessapparatuur dat wil doen, kan Takens niet zeggen.

Nederland en DuitslandIn 2006 kwam 46% van de omzet uit Nederland, ofwel € 195,2 miljoen. In Duitsland, met 21% van de omzet de op een na grootste markt voor het bedrijf uit Heerenveen, namen de opbrengsten af met 1% tot € 91,9 miljoen. De omzet in Duitsland laat al jaren weinig groei zien. 'We kiezen in Duitsland voor rendement, niet om zoveel mogelijk fietsen te slijten,' aldus Takens. De voorzitter zegt wel succes te hebben met de duurdere, soms custom-made fietsen, maar minder met de aktiemodellen van het merk Hercules.

Link*Fietsmerken