Logo Fietsen123

Nieuws

Enige fietsenmaker Kabul gebruikt onze afdankertjes

Wednesday 7 March, 2007

Na dertig jaar in Nederland gewoond te hebben, probeert Nizamudin Ghiasy zijn Afghanistan te helpen met fietsen. Het zijn afgedankte fietsen die weken of maanden tegen bankjes, paaltjes en hekken hebben gehangen. Tot de gemeente ze weghaalt. Remko Tanis bericht in BN/De Stem. We citeren. Drie soorten"Die fietsen komen in drie soorten", weet de Afghaans-Nederlandse zakenman Nizamudin Ghiasy inmiddels. Hij is eigenaar van de eerste en enige fietsenwinkel in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Even terug in Nederland vertelt hij over zijn handel. "De slechtste kwaliteit wordt omgesmolten in de fabriek, de beste fietsen gaan naar gehandicapten in de sociale werkplaats. Wat daar tussenin zit, krijgen wij."Vijfduizend fietswrakkenMet 'wij' doelt hij op Watan Bicycles en Dutch Bikes, het bedrijf van Ghiasy. Sinds de oprichting in 2004 heeft Ghiasy al zo'n driehonderd Nederlandse fietsen verkocht aan Afghanen. Ze komen uit de voorraad van vijfduizend fietswrakken die hij inmiddels cadeau heeft gekregen van de gemeente Amsterdam. Hij verscheept ze per zeecontainer naar Kabul, waar vijf man voor hem werken om er weer rijklare tweewielers van te maken. De armen fietsen"De rijken in Afghanistan rijden in Landcruisers, de armen fietsen. Alleen, ze gebruiken vooral Chinese fietsen. Daaraan gaat elke dag wel iets kapot. Toen dacht ik aan de Nederlandse fietsen: ik woon hier al dertig jaar en heb er nog nooit één kapot zien gaan, op af en toe een lekke band na." Voor een bedrag van tussen de 30 en de 40 euro kan een Afghaan nu een opgeknapte tweewieler kopen.

GeoloogTerwijl een kleine tweeduizend Nederlandse militairen in Zuid-Afghanistan proberen het land er weer bovenop te helpen, werkt Ghiasy in zijn eentje aan hetzelfde doel. Hij kwam in 1977 naar Nederland. Terwijl de Russen twee jaar later zijn land onder de voet liepen, studeerde Ghiasy geologie aan de Technische Universiteit Delft. Na een jarenlange baan als geoloog bij de gemeente Delft, ging hij in 2004 met pensioen.

BakfietsenIn Afghanistan was de Taliban inmiddels verjaagd. "Het leek me een goed moment om iets voor mijn land te doen." De wederopstanding van de bakfiets is Ghiasy ook niet ontgaan. "Mensen vervoeren er hier zelfs hun kinderen in. In Kabul gebruikt iedereen kruiwagens om spullen te vervoeren. Da's zwaar. Met bakfietsen kan dat veel lichter en sneller." Hij wil binnenkort het materiaal verschepen en de bakfietsen in zijn werkplaats in elkaar gaan zetten. Extra personeel daarvoor zoekt hij onder Afghaanse vluchtelingen in Nederland die wel terug willen, mits ze een baan krijgen.

Fietsenfabriek en Friese koeienGhiasy hoopt over een paar jaar een Nederlandse fietsenfabrikant zo ver te krijgen om in Afghanistan een fabriek te openen. En hij wil nog meer Hollands glorie naar zijn vaderland brengen. Vijftien kilometer buiten Kabul heropent hij binnenkort een melkveehouderij met deels Friese koeien. "Het hele complex staat er, nog gebouwd door de Russen. Sinds hun vertrek was het niet meer dan een spookplek." Ghiasy wil er vijf- tot zeshonderd koeien gaan houden. "Beginnen met dertig beesten en het in twee jaar verder uitbouwen." De Afghaan heeft nog één ding nodig: een Nederlandse veeboer die de Afghaanse boerderij gaat leiden.Spanning"Natuurlijk is er nog veel spanning in Afghanistan", erkent Ghiasy, die er nu het grootste deel van het jaar woont, terwijl zijn vrouw in Delft blijft. "De zelfmoordaanslagen en zo, dat is onmenselijk vervelend. Maar de afgelopen negen maanden heb ik in Kabul geen enkele aanslag meegemaakt. Het wordt beter, daar ben ik van overtuigd."

Link*Fietsmerken