Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsbeleid Brussel, Friesland en Zeeland nader bekeken

Thursday 12 July, 2007

Het fietsbeleid van de Nederlandse provincies Friesland en Zeeland en van de Belgische hoofdstad Brussel is recent nader bekeken. Dat gebeurde in het kader van de Europese fietsaudit met de schone naam BYPAD: BicYcle Policy AuDit. Al meer dan 100 steden en regio's in 20 Europese landen hebben BYPAD gebruikt en een certifikaat van deelname (zie foto) ontvangen. Op grond van de resultaten van deze onderzoeken maken zij nu plannen om hun fietsbeleid in de toekomst te verbeteren. Na steden nu regio'sAanvankelijk werden alleen Europese steden nader onder de loupe genomen. In Nederland waren dat bijvoorbeeld Delft, Oss, Waalwijk, Eindhoven en Emmen. In België durfden de steden Brugge, Gent, Hasselt, Kortrijk, Brussel en Sint Truiden de uitdaging aan. De provincie Fryslân is de eerste regio in Europa die dit heeft laten uitvoeren.

FrieslandUit de evaluatie van Friesland, die is uitgevoerd door Mobycon, blijkt dat Fryslân een gemiddelde van 6,2 scoort. Ten opzichte van de Europese steden die eerder BYPAD hebben uitgevoerd, is dit een bovengemiddelde score. Het beleid op papier wordt een sterk punt genoemd in de evaluatie (score 8,3), maar de ondersteuning van het fietsbeleid door ruimtelijke ordening kan verbeterd worden (score 5,0). De overige onderdelen scoren ongeveer gemiddeld. Vanuit de resultaten heeft Mobycon tweeëntwintig verbeterpunten geformuleerd die betrekking hebben op verschillende aspecten van het fietsbeleid. Een van de adviezen is het instellen van een consumentenplatform voor fietsbeleid. Daarnaast bevelen zij de provincie onder andere aan om structureel te overleggen met externe partijen en regelmatig enquêtes te houden onder gebruikers. Het uitvoeren van alle verbeteracties kan leiden tot een score van 7,5 tot 8. Een deel van de aanbevelingen is al in uitvoering omdat ze onderdeel zijn van vastgesteld beleid. Gedeputeerde Staten moeten nog besluiten over de uivoering van de resterende verbeteracties.

Gewest BrusselDe Europese fietsaudit van Brussel, uitgevoerd door het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de Universiteit Hasselt en het verkeersadviesbureau Vectris, toont aan dat het fietsbeleid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) een sterke vooruitgang geboekt heeft. In 2004 voerde het BHG voor de eerste maal de BYPAD audit uit. In vergelijking met andere deelnemers, eindigden ze toen als laatste van de klas. Daarom werd de oefening in 2007 herhaald, en met succes. Ten opzichte van 2004 werd een stijging van 17,3% vastgesteld in de globale beoordeling van het fietsbeleid van het BHG. Dit is een signaal dat de fiets in het mobiliteitsbeleid van het BHG ernstig genomen wordt. Desondanks is er in Brussel nog heel wat werk aan de winkel.

ZeelandHet fietsbeleid in Zeeland is door het BYPAD-programma in 20 weken onder de loep genomen en beoordeeld op zeven verschillende punten. De provincie zelf toonde zich enthousiast over de resultaten en jubelde: 'Zeeland mag zich een echte fietsprovincie noemen. Dankzij de besluitvorming van Provinciale Staten, waardoor het hoogste ambitieniveau mogelijk werd gemaakt, komt het fietsbeleid in Zeeland op alle punten zeer goed uit de bus. Zo blijkt uit de audit dat Zeeland het hoogste aantal inwoners heeft dat de fiets boven alle andere vervoersmiddelen verkiest in verhouding tot de andere regio's die hebben deelgenomen aan BYPAD'. Uiteraard was het niet allemaal rozegeur en maneschijn. De provincie moest toegeven: 'Uiteraard kwamen er uit de evaluatie ook verbeterpunten, die in het nieuwe fietsbeleid meegenomen kunnen worden'.