Logo Fietsen123

Nieuws

Fietscampagne Rij 2 op 5 van start gegaan

Thursday 1 April, 2010

Gisteren was de kick-off van de fietsstimuleringscampagne RIJ2OP5. Met deze campagne sporen bedrijven hun werknemers aan om op twee van de vijf werkdagen op de fiets naar het werk te gaan. RIJ2OP5 is een gezamenlijk initiatief van de Fietsersbond en de VNM, aanspreekpunt en kenniscentrum voor mobiliteitsmanagement in de provincie Utrecht.

Belevingswereld automobilist

De campagne is vanuit de belevingswereld van de automobilist ontworpen en bestaat uit:
· fietsstimulering door bedrijven
· communicatiecampagne in woord en beeld
- fietsservice met onder meer een pech-onderweg-service, persoonlijke reisadviezen en een proef met elektrische fietsen.

Fiets én auto

Zestien bedrijven startten gisteren de campagne in Amersfoort. Peek Traffic is een van de deelnemende bedrijven. Nathalie de Wit van Peek Traffic: “De campagne RIJ2OP5 spreekt ons erg aan, aangezien medewerkers gestimuleerd worden om 2 werkdagen in de week de fiets te pakken, wanneer het hen uitkomt, maar daarnaast best hun auto mogen blijven gebruiken.”

De feestelijke kick-off

Gistermorgen was Peek Traffic gastheer voor de kick-off. Met een ontbijt werden werkgevers met een fietsende en een autorijdende collega ontvangen. Vervoersbedrijf Besseling haalde de automobilisten ’s morgens thuis op. Besseling is lid van de werkgroep Bereikbaar Amersfoort, doet mee aan deze fietscampagne en verzorgt ook de pech-onderweg-service. Frank Steijn, directeur van VNM, opende de bijeenkomst. Ook gedeputeerde Remco van Lunteren was aanwezig: “De fiets is voor ons een belangrijk wapen in de strijd tegen de files in Utrecht. We weten uit ervaring dat ook ondernemingen daarvan de vruchten kunnen plukken. We willen graag dat RIJ2OP5 wordt uitgerold over de gehele provincie.”

Executive Award

Na de lancering en uitleg van de fietscampagne reikte de Fietsersbond de Executive Award uit aan Pieter van Bekkum van Van Bekkum Bouw. De prijs is een blijk van waardering voor een manager/directeur die het goede voorbeeld geeft op het gebied van fietsen naar het werk. “Deze campagne past ook heel goed binnen ons beleid. Wij hebben de fietsenstalling vergroot, meer medewerkers pakken de fiets, waardoor wij meer ruimte op het parkeerterrein overhouden. Wat niet zo gek is nu we in crisistijd meer materiaal moeten opslaan”.

Met e-bike terug naar kantoor

Na afloop stonden buiten 20 E-fietsen (elektrische fietsen) gereed voor de werknemers die nu nog met de auto naar het werk komen. Zij mogen een maand lang een e-bike proberen. Dit is mogelijk gemaakt door Montego, Sparta, Giant, Gazelle, Batavus en Eugen van Uppelschoten van Bikeshop Amersfoort in combinatie met SAT vakhandel. Samen met hun fietsende collega, de fietsambassadeur, fietsten zij terug naar hun kantoor. ’s Middags bezocht een promotieteam de deelnemende bedrijven. Zij deelden  de campagnematerialen uit en voorzagen auto’s van RIJ2OP5  autoruitschermen.

Regio Utrecht is koploper

Niet alleen in Amersfoort, maar ook in de rest van de provincie spannen bedrijven en overheid zich in. In vijftien ‘werkkernen’ zijn overheden (BRU, provincie Utrecht, gemeenten) met 175 bedrijven actief om een bereikbare regio te krijgen. Samen hebben deze bedrijven 95.000 medewerkers. Dit aantal groeit nog steeds. De Utrechtse regio loopt hiermee landelijk voorop.

Link

* Kijk op www.rij2op5.nl voor nadere informatie.