Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsconcern Accell blijft groeien en veroordeeld

Saturday 21 July, 2007

Fietsfabrikant Accell - van o.a. Batavus, Sparta, Koga Miyata, Loekie en Hercules (Duitse markt) - heeft in de eerste helft van 2007 een nettowinst behaald van 16,1 miljoen euro. Hierin zit een voorziening van 4,6 miljoen euro voor een boete van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dat maakte het concern gisteren bekend.OmzetgroeiDe omzet van het grote fietsconcern steeg in de eerste helft van dit jaar met 14 procent tot 275,5 miljoen euro. Accell verwacht, dat de omzetgroei in de tweede helft dezelfde zal zijn. Volgens bestuursvoorzitter René Takens komt de groei onder meer door de sterke vraag naar comfortabele fietsen, de populariteit van elektrische fietsen en het witte fietsenplan in Parijs. In Duitsland is het milieu, en dan met name de uitstoot van koolstofdioxide (CO2), een 'hot topic', aldus Takens. Accell haalde in het eerste halfjaar 20 procent meer omzet in dit land. "Daar hoeven we nauwelijks iets voor te doen. Media en de overheid stimuleren het gebruik van de fiets voor korte afstanden." Witte fietsenplan Accell produceert jaarlijks ongeveer een miljoen merkfietsen. Het witte fietsenplan in Parijs, dat recent is opgestart, is goed voor zo’n 2% van de jaarproductie van Accell, dat in 2006 een jaaromzet kende van EUR 413,7 miljoen. Accell hoopt in de toekomst aan meerdere fietsprojetcen in andere hoofsteden te kunnen leveren. VeroordelingAccell en de andere Nederlandse fietsfabrikanten Gazelle en Giant bleven overigens eerder deze week veroordeeld door de rechtbank in Rotterdam voor het maken van onderlinge prijsafspraken ten nadele van de consument. De door de NMa-opgelegde boete aan de Accell Group is wel verlaagd van € 11,5 miljoen naar € 4,6 miljoen. De boete voor Gazelle is verlaagd van € 12.9 tot € 6.7 miljoen en die voor Giant van € 3.9 tot € 1.4 miljoen. Accell gaat “waarschijnlijk” in beroep. “We blijven erbij dat we niks verkeerd hebben gedaan.”

Elektrische fietsenOorzaak van de groei van het Accell-concern is ook de populariteit van elektrische fietsen. Takens: "Dat zijn dure fietsen die veelal gekocht worden door ouderen om met een hulpmotor langere afstanden te kunnen overbruggen." Deze fietsen zijn momenteel alleen op de markt gebracht in Nederland en Duitsland, maar Takens wil ze vanaf 2009 ook introduceren in de andere landen, zoals Frankrijk, Scandinavië en Noord-Amerika. Het bedrijf wilde gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers niets zeggen over de exacte omzettoename in dit snelgroeiende segment. 'Uit concurrentie-overwegingen'.

10% aandeelAnalist Frank van Wijk van SNS Securities heeft eerder berekend dat het aandeel in de fietsenmarkt voor de zogenaamde E-bikes in Nederland gegroeid is van 1% in 2002 naar 10% vorig jaar. In aantal werden er vorig jaar 55.000 verkocht. Voor Duitsland ziet Van Wijk ongeveer hetzelfde scenario. Concreet kan het Accell jaarlijks zo’n 5% ebita (winst voor rente, belastingen en afschrijvingen) opleveren, aldus Van Wijk.

Links* Dossier NMa en fietsfabrikanten* Parijs: witten fietsenplan met 10.000 fietsen * Fietsmerken