Logo Fietsen123

Nieuws

Fietser van rechts vaak nog vogelvrij

Tuesday 29 August, 2006

'Fietser van rechts vaak nog vogelvrij'. Dat kopt het Algemeen Dagblad van afgelopen zaterdag (26 augustus) op de voorpagina. Het is een samenvatting van een rapport van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het desbetreffende Ministerie. Hierin wordt weergegeven, wat de resultaten zijn van de op 1 mei 2001 ingevoerde verkeersregel, dat fietsers van rechts op een gelijkwaardige kruising voorrang hebben. PubliekscampagneOp 1 mei 2001 is deze maatregel 'Voorrang Fietsers van Rechts' ingevoerd. Op gelijkwaardige kruispunten kregen fietsers, snorfietsers en bromfietsers van rechts voorrang, net als andere bestuurders. Doel was het uniformeren van de voorrangsregels in Europa. Andere Europese landen kennen namelijk geen uitzondering voor langzaam verkeer. De invoering van de maatregel is in 2001 via de grote publiekscampagne 'Geef het door, rechts gaat voor' breed bekendgemaakt. O.a. Vader Abraham en de smurfen zongen het wekenlang op radio en TV. Zonder resultaat dus.

Niet in alle gevallen..Het Ministerie zelf versluiert de resultaten in wollige taal. Op haar website heet het: "Voorwaarde was dat de verkeersveiligheid door de maatregel niet mocht verslechteren. Uit de evaluatie die heeft plaatsgevonden, blijkt dat aan die voorwaarde is voldaan. Ook blijken weggebruikers goed op de hoogte van de nieuwe voorrangsregel. Toch wordt de regel niet in alle gevallen nageleefd. Dat geldt niet alleen voor fietsers van rechts, maar voor bestuurders van rechts in het algemeen. Dat bestuurders van rechts niet altijd voorrang krijgen komt doordat het voorrangsgedrag op gelijkwaardige kruisingen vaak is gebaseerd op informele regels".

Lang niet in alle gevallen..Het Fietsberaad - de beraadsclub van verkeersambtenaren op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau - bericht ook over het rapport. Het is scherper van toon en constateert, dat de maatregel "lang niet in alle gevallen wordt nageleefd". Het Fietsberaad vat het rapport als volgt samen: "Het AVV onderzocht of de maatregel op de aspecten naleving en verkeersveiligheid iets heeft opgeleverd. Het onderzoek is gebaseerd op literatuurstudie, observaties, enquêtes en ongevalgegevens. Uit de evaluatie blijkt dat de regel 'rechts gaat voor' in het algemeen en de maatregel 'Voorrang Fietsers van Rechts' in het bijzonder lang niet in alle gevallen worden nageleefd, namelijk in 71% respectievelijk 57% van de gevallen. Dat de formele regels beperkt worden nageleefd komt doordat het voorrangsgedrag hoofdzakelijk is gebaseerd op informele regels, die niet in alle gevallen congruent zijn met de formele regels, aldus AVV. Nog steeds geldt 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' en 'groot gaat voor klein'. Invoering van de maatregel 'Voorrang Fietsers van Rechts' heeft geen substantieel effect gehad op de verkeersveiligheid, zo constateert AVV".

MaatregelenIn ieder geval blijft de verkeersregel bestaan. "Maar in campagnes moet aandacht worden geschonken aan de wettelijk geregelde gelijkwaardigheid tussen 'zwakke' en 'sterke' bestuurders, bijvoorbeeld bij voorrang op gelijkwaardige kruispunten. Verder pleit het AVV voor grote verblijfsgebieden met een maximumsnelheid van 30 km per uur met wegen en kruisingen die zijn ingericht om snelheidsovertredingen te voorkomen. Daarnaast moet de automobilist in de rijopleiding nadrukkelijker worden gewezen op het feit dat fietsers onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen. En omgekeerd moeten leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs leren dat hun gedrag in het verkeer voor automobilisten niet altijd voorspelbaar en zichtbaar is".

Eigen onderzoek Eind 2003 hebben wij onder de bezoekers van onze website Fietsen Eén Twee Drie onderzoek gedaan naar de handhaving van de nieuwe voorrangsregel. Toen al bleek uit de uitslag, "dat de nieuwe verkeersregel in de praktijk nog allesbehalve gepraktiseerd wordt. Slechts in 4% van de gevallen krijgt u, volgens uw eigen opvatting, altijd voorrang en in 22% meestal. Maar in 26% van de situaties ontvangt u de voorrang meestal niet en in 10% zelfs helemaal niet. 38% denkt soms wel en soms niet voorrang te krijgen".

Link*Fietsers van rechts voorrang