Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsersbond steunt oprichting Mobiliteitsfonds

Saturday 10 September, 2005

De Fietsersbond Vlaanderen is niet gelukkig met de huidige hoge olieprijzen. Waar brandstoffen in 2004 slechts 0,46% van hun totale bedrijfskosten bedroegen, zal de brandstofkost binnen deze organisatie - avondbezoek plaatselijke afdelingen, transport dodehoekzeil bij educatieve projecten,enz. - dit jaar ongetwijfeld meer dan 1% van deze kosten uitmaken. Ook zij worden dus ongelukkig aan de pomp!

De Fietsersbond Vlaanderen ziet twee sporen voor de overheid om de pil van de de hogere brandstofprijzen inzake vervoer voor de mensen te verzachten:

· uitsluitend op korte termijn handelen en alle extra inkomsten nu - op welke manier dan ook - teruggeven aan de mensen;

· op langere termijn handelen en er voor zorgen dat we met zijn allen minder de wagen gebruiken en dus minder afhankelijk worden van te hoge benzineprijzen.

De Fietsersbond zegt nadrukkelijk voorstander te zijn van de laatste optie. Ook de mobiliteitsclub VAB is gewonnen voor het laatste, en dat stemt de Fietserbond gelukkig. 'Met de oprichting van een Mobiliteitsfonds (gespijsd door de opbrengsten inzake accijnzen en BTW) kunnen financiële maatregelen getroffen worden om ervoor te zorgen dat o.a. het fietsgebruik drastisch verhoogt in het woon-werkverkeer', aldus de Fietsersbond.

In haar verklaring zegt de Fietsersbond verder: 'Uiteraard kunnen niet àlle werknemers de fiets gebruiken, maar de statistieken bewijzen dat het potentieel enorm is: meer dan 4 op 10 verplaatsingen in het woon-werkverkeer die niet verder gaan dan 5 km, worden nu met de wagen afgelegd - een perfect fietsbare afstand dus.

Als voorbeeld: de invoering van de fietsvergoeding bij Agfa Gevaert heeft er voor gezorgd dat het aantal fietsende werknemers verdubbeld is van 10 tot 20%. Daarmee werden twee positieve resultaten behaald: een extra 10% van de werknemers is niet langer het slachtoffer van de hoge benzine- en dieselprijzen én de files rond Agfa Gevaert namen af, hetgeen ten goede komt aan alle werknemers die mogelijks geen valabel alternatief hebben voor de wagen'.

De Fietsersbond doet vervolgens enkele concrete voorstellen voor het Mobiliteitsfonds. 'De maatregelen die het fietsgebruik in het woon-werkverkeer drastisch kunnen verhogen zijn talrijk. Slechts enkele concrete voorstellen die gefinancierd kunnen worden vanuit het Mobiliteitsfonds:

· Met financiële stimulansen de sociale partners ertoe aanzetten de fietsvergoeding veralgemeend in te voeren in het bedrijfsleven;

· Positieve maatregelen ter bevordering van de ketenmobiliteit fiets-bus-tram-metro-trein;

· Het aanbod van diefstalveilige - electronisch bewaakte - fietsenstallingen aan de NMBS-stations drastisch verhogen (nu durven heel wat werknemers de fiets niet te nemen naar het station uit vrees voor diefstal van hun dure fiets);

· Fiscale vrijstelling voor bedrijfsfietsen (in hoofde van de werknemer);

· Fiscale aftrek voor investeringen in fietsinfrastructuur op de bedrijfsterreinen verhogen tot 120% (zoals de kosten voor het door hen georganiseerd collectief vervoer nu reeds voor 120% aftrekbaar zijn)'.

Meer informatie: www.fietsersbond.be