Logo Fietsen123

Nieuws

Fietspaden in Vlaanderen kunnen veel beter

Wednesday 11 March, 2009

De Fietsersbond heeft voor de eerste keer een groot en gedetailleerde onderzoek gedaan naar het comfort op de fietspaden in Vlaanderen. Dit gebeurde ondermeer met een meetfiets ontwikkeld door de KU Leuven. De conclusies zijn duidelijk: er valt nog veel te verbeteren. RapportcijfersMeer dan 1400 km fietspad in 31 gemeenten en steden verspreid over de 5 Vlaamse provincies is op systematische en wetenschappelijke wijze in kaart gebracht. De rapportcijfers laten zien, dat er nog veel te verbeteren valt. Het trillingscomfort haalt net geen 5, de breedte van de fietspaden krijgt een 5,2 en de buffer (veiligheidsafstand) t.o.v. de rijbaan haalt een 6,5. 'Deze scores staan ver af van de doelscores van 8 zoals bepaald in dit rapport', aldus de Fietsersbond.

Slechte scores'De slechte scores voor breedte van het fietspad en buffer t.o.v. de rijbaan zijn deels te wijten aan onze - typisch Vlaamse - ruimtelijke ordening, maar voor de slechte trillingscomfortscore bestaan er geen verzachtende omstandigheden', aldus de bond. 'Er is duidelijk nood aan verbetering en opwaardering van de oude infrastructuur, naast de aanleg van nieuwe fietspaden'.

Grote verschillenEr blijken grote verschillen te bestaan tussen de onderzochte gemeenten en steden onderling, zowel op het vlak van trillingscomfort, breedte van het fietspad als buffer. Globaal genomen bestaat er slechts een klein verschil in de kwaliteitsniveaus tussen gewestelijke en gemeentelijke fietspaden. Het gebruik van oppervlaktemateriaal bij fietspaden is in Vlaanderen zeer gefragmenteerd. 40% van de fietspaden is in cementbeton, 30,5% in asfalt en 28,5% in klinkers of tegels.

AanbevelingenDe Fietsersbond doet een aantal aanbelingen voor de toekomst. 'Om te komen tot een structurele verbetering van de fietsinfrastructuur in Vlaanderen moeten naast de bestaande normen/richtlijnen zoals gedefinieerd in het Vademecum Fietsvoorzieningen twee bijkomende normen/richtlijnen ingevoerd worden'. Het gaat om een vlakheidsnorm en een richtlijn voor de aanleg van de overgang tussen fietspad en rijbaan, die het comfort bij het op- en afrijden van fietspaden verbeteren. En verder is de invoering van een niet-vrijblijvend, globaal meetsysteem dringend nodig.

Link* Het volledige rapport