Logo Fietsen123

Nieuws

Fietsverkoop daalt, fietsomzet stijgt

Wednesday 27 January, 2010

Het aantal fietsen, dat in 2009 is verkocht, is gedaald t.o.v. 2008. Tegelijkertijd is de fietsomzet gestegen, omdat de consument steeds duurdere fietsen koopt. En dan vooral elektrische fietsen. Dat bleek gisteren op de tweede dag van de FietsVakbeurs in Rosmalen. René Takens, de grote baas van de Accell-Group (bekend van merken als Batavus, Sparta en Koga Miyata), maakte dit in zijn hoedanigheid als voorzitter van de Afdeling Fietsen van de RAI-verenigng bekend. Het aantal verkochte fietsen bedroeg afgelopen jaar - naar een voorlopige schatting - 1.300.000 tegen 1.324.000 in 2008. Er is sprake - aldus Takens - van uitstel van nieuwe aankopen en meer fietsherstel- en onderhoud door de fietser zelf en/of door de fietsenmaker.

Droog hoekje

Toch noemde Takens de fietsensector een 'droog hoekje in de economische regen'. Want het bedrag, dat met de verkoop van fietsen gemoeid is (de fietsomzet), steeg wél met 4% naar een totaal van ca. 950 mijloen euro. Oorzaak: de consument koopt steeds duurdere fietsen. In 2007 was de gemiddelde besteding voor een nieuwe fiets € 603. In 2008 steeg dit naar € 689,-- en afgelopen jaar ging dat verder omhoog naar € 713,-. Bij de vakhandel (de ongeveer 1500 fietsspeciaalzaken) werd gemiddeld zelfs € 748,- uitgegeven voor een nieuwe fiets.

Elektrische fietsen

Vooral de oplopende verkoop van de dure E-fietsen (elektrische fietsen) draagt hieraan bij. Ruim 10% van de markt bestaat nu uit de verkoop van deze E-fietsen, aldus Takens. Dat waren in 2009 ruim 150.000 E-fietsen. Ze betekenen een bijdrage van ruim 25% aan de totaalomzet in de fietsverkoop. Voor dit jaar verwacht Takens een stabilisatie van de verkoop van fietsen, waaronder een verdere toename van het aandeel van de verkoop van E-fietsen.

Fietsvakhandel

Volgens Takens wordt ruim 85% van de nieuwe fietsen verkocht door de fietsspeciaalzaken, door de RAI 'fietsvakhandel' genoemd. De rest van de fietsverkopers heet - nogal badinerend - 'branchevreemd kanaal'. Hier zou 'nagenoeg geen sprake zijn van advies, service en onderhoud' en gaat het om 'hoofdzakelijk laaggeprijsde fietsen'.

Stagnatie

Naast de dalende fietsverkoop is er in Nederland ook sprake van een zich stabiliserend fietsenpark, dat nu al enige jaren 18 miljoen exemplaren bedraagt. 'We fietsen in Nederland minder dan we denken', zegt dan ook de Fietsersbond. Vandaar, dat deze organisatie samen met de NISB de campagne Heel Nederland Fietst is gestart

Rij 2 op 5

31 maart is daarbij een belangrijke dag. Dan start de actie 'Rij 2 op 5'. Forensen, die op een fietsbare afstand (tot 15 km) van hun werk wonen, moeten verleid worden 2 van de 5 werkdagen de fiets in plaats van de auto te nemen. Verder wordt voor de tweede maal de Executive Award uitgereikt aan de manager/direkteur, die het goede voorbeeld geeft op het gebied van fietsen naar het werk. En tenslotte wordt vanuit het Olympisch Stadion in Amsterdam de recordpoging gestart om 1 miljoen Nederlanders tegelijk op de fiets te krijgen.

Links* Fietsmerken* Fietswinkels in Nederland en België