Logo Fietsen123

Nieuws

Gemeente Houten Fietsstad 2008

Thursday 30 October, 2008

De gemeente Houten heeft de strijd om de titel Fietsstad 2008 van de Nederlandse Fietsersbond gewonnen. De jury onder voorzitterschap van Jeltje van Nieuwenhoven was unaniem enthousiast over de manier waarop Houten al bijna dertig jaar de fiets centraal stelt in de inrichting en uitbreiding van de gemeente. “Het werd tijd dat deze gemeente die jaarlijks vele buitenlandse cameraploegen ontvangt om haar unieke en consequente fietsbeleid, ook in Nederland de meer dan verdiende erkenning  krijgt”, aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond. Fiets centraalHalverwege de jaren 80 werd het 9.000 inwoners tellende dorpje Houten uitgebreid tot een middelgrote gemeente met 33.000 inwoners. Men nam toen een uniek besluit: bij de inrichting van de nieuwe wijken zou de fiets centraal staan en de auto op het tweede plan komen. Dit heeft geleid tot een uitgebreid fijnmazig net van brede veilige fietspaden waarop je nauwelijks auto’s tegenkomt. De auto is verwezen naar een rondweg met slechts beperkte toegangswegen naar het centrum.

Concept werktHet concept werkt. In Houten kiezen de bewoners voor de meeste ritten de fiets, omdat dat sneller en plezieriger is. Het aantal bezitters van fietskarren is hier het grootst van Nederland. In Houten zie je ook beelden die we elders in Nederland niet meer zien. Rond de tijd dat de scholen in- en uitgaan zie je honderden jonge kinderen zelfstandig fietsen. Voor de jury was dit een zeer belangrijk gegeven, omdat elders in Nederland het aantal kinderen dat zelfstandig aan het verkeer deelneemt voortdurend afneemt. Binnen 50 jaar is de gemiddelde leeftijd dat kinderen zelfstandig mobiel zijn, gestegen van 5 jaar naar 9 jaar.

HoofdrolHouten liet het niet bij de eerste uitbreiding met de fiets in de hoofdrol. Ook in de laatste  (Vinex)uitbreidingsoperatie vanaf 1998 waarbij het aantal inwoners groeit tot bijna 50.000, stond de fiets weer centraal en kunnen fietsers nog sneller, veiliger en plezieriger hun bestemmingen bereiken.

CameraploegenJaarlijks komen er cameraploegen uit de hele wereld om deze unieke fietsgemeente te filmen. Heel langzamerhand nemen andere gemeenten in Nederland - delen- van het Houtense concept over. “De Fietsersbond hoopt dat meer gemeenten bij herstructurering en uitbreiding durven te kiezen voor de fiets. Daarmee kiezen ze voor een leefbare gemeente, waar álle inwoners, ook kinderen, zich veilig, gezond en zelfstandig kunnen verplaatsen.” aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.

Groningen, Veenendaal, Nijmegen en GoesDe jury had ook veel lof voor de andere vier genomineerden. Groningen scoorde zeer goed op het aspect fietsparkeren; Veenendaal op de tevreden fietsers; Nijmegen op de vooruitgang en Goes op onweerstaanbaar fietsklimaat. De Fietsersbond selecteerde deze vijf genomineerden na uitgebreid onderzoek naar fietsvoorzieningen in 42 gemeenten, de zogenaamde Fietsbalans. Eerder ontvingen Veenendaal (2000) en Groningen (2002) de Fietsstadtitel.

Link* Het jury-rapport