Logo Fietsen123

Nieuws

Knooppuntborden moeten niet omgevingvervuilend zijn

Wednesday 29 August, 2007

Met een handtekening werd het contract bezegeld, gistermiddag in Zwolle. Van Rens bv uit Helvoirt gaat het komende jaar het fietsknooppuntennetwerk in het Vechtdal en de Kop van Overijssel aanleggen. Sandra Vermaat bericht erover in De Stentor. We citeren.   Vóór zomer 2008Voor de zomer van 2008 moet het gebied van de Vechtdalgemeenten compleet voorzien zijn van dit nieuwe fietsknooppuntensysteem. Een paar maanden later moeten ook de gemeenten in Noordwest-Overijssel bedekt zijn door het netwerk. Vanuit de Regio IJssel Vecht is de klus gecoördineerd die moet leiden tot een netwerk in de gemeenten Hardenberg, Ommen, Dalfsen, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Kampen en Zwolle. In samenwerking met de acht deelnemende gemeenten zijn de routes opgesteld. Nu is het zaak de voorgestelde knooppunten (241 in totaal) en plaatsen van bordjes (5.700 om en nabij) te controleren en uiteraard te plaatsen. In totaal beslaat het netwerk straks 1144 kilometer. 900.000 euroAdviseur Eef van Turnhout heeft met Van Rens al vele vierkante kilometers van Nederland voorzien van het nieuwe recreatieve fietsroutesysteem. Een Belgische vinding, die voor het eerst gebruikt werd in het uitgestrekte mijnenstelsel en later bovengronds zijn nut heeft bewezen. "Elk bordje moet geregistreerd worden met de juiste coördinaten. Ook moet een goed systeem afgesproken worden voor het beheer van het netwerk", aldus Rinus Jagers op Akkerhuis van Regio IJssel Vecht. Voor de aanleg van het netwerk en drukwerk en dergelijke heeft men zo'n 900.000 euro begroot. "Zeventig procent wordt betaald door de provincie en de gemeenten dragen samen 30 procent bij." Samen met medewerkers van Regio IJssel Vecht onderhield hij de contacten met gemeenten, instellingen als Staatsbosbeheer, Landschap Overijssel, de waterschappen en eigenaren van landgoederen en natuurterreinen waarlangs de voorgestelde routes gaan. Van Rens bv zal met de expertise die al in de provincies Noord-Brabant en Zeeland is opgebouwd, de voorstellen controleren. "We kijken ook naar de technische uitvoerbaarheid, en uiteraard de veiligheid van de routes. Ook moet je opletten waar je de borden plaatst. Ze moeten niet teveel opvallen, maar ook niet verdwijnen in de begroeiïng zodra het zomer is", verduidelijkt Eef van Turnhout.

Bestaande routes verdwijnenDe bestaande recreatieve fietsroutes die in het gebied uitgezet zijn, denk aan de Archemerroute, Vilsterenroute, Vechtroute, Kolderveenroute, Mastenbroekroute en Havezatheroute, worden allemaal in het nieuwe netwerk opgenomen. Jagers op Akkerhuis: "Het is de bedoeling dat deze bestaande routes over ongeveer twee jaar verdwijnen."

OmgevingsvervuilendOok over het uiterlijk van de nieuwe bebording is flink nagedacht. "Ze moeten niet omgevingvervuilend zijn", formuleert Van Turnhout het. Hij verhaalt van plekken in Limburg waar soms ware 'totempalen' vol borden hangen. Jagers op Akkerhuis: "We hebben gekozen voor houten bermbordjes en ook de knooppuntkaarten komen tussen houten palen te hangen. Bovendien wordt het bord bij ieder knooppunt uniek omdat het knooppunt waar men zich dan bevindt, in het midden van de kaart is gesitueerd. Zo kun je makkelijk het vervolg van je route uitstippelen." De aanleg van het netwerk gaat beginnen in Hardenberg en zal van daaruit richting Zwolle en verder naar Noordwest-Overijssel worden uitgerold.

Link* Volledig overzicht van het fietsknooppuntennetwerk in Nederland en België