Logo Fietsen123

Nieuws

Kritische kanttekeningen knooppuntensysteem

Friday 28 July, 2006

Themaroutes verdwijnenZo werd al begin van dit jaar op ons Fietsprikbord door een enthousiaste recreatiefietser gewezen op de keerzijde van de medaille. Namelijk, dat de themaroutes in Noord-Brabant langzamerhand zullen verdwijnen. Een ontwikkeling, die onomkeerbaar lijkt. In het zomernummer van 'De Vogelvrije Fietser'. het maandblad van de Fietsersbond Nederland wordt dat bevestigd. 'De zeshoekige ANWB-bordjes van de themaroutes zullen steeds meer het onderspit delven'. "Ze gaan er geleidelijk uit", bevestigt René Holm, die verantwoordelijk is voor de invoering van het nieuwe fietsroutewerk op de Veluwe. Dit fietsroutenetwerk is deze zomer opgezet.

LF-routes behouden?Ook de Landelijke Fietsroutes (de zgn. LF-routes) dreigden het onderspit te gaan delven, maar dankzij een lobby van het Landelijke Fietsplatform zullen deze nu waarschijnlijk behouden blijven. Het Platform lijkt wel - als concessie - in te stemmen met de verdwijning van de themaroutes. De Nieuwsbrief van het Platform van juli schrijft: 'Idealiter worden LF-routeborden en knooppuntborden zo veel mogelijk op één drager bevestigd en worden rondritborden zo veel mogelijk verwijderd- direct of binnen afzienbare tijd'.

RoutebordengroningenKeurslijfIn de 'Vogelvrije Fietser' wordt ook op een andere ontwikkeling gewezen. 'Bij het onderhoud van de fietspaden wordt het fietsroutenetwerk leidend'. Dat betekent, dat andere fietspaden minder of geen onderhoud meer krijgen, met houten palen worden afgesloten enzovoorts. "Zo zou het kunnen gebeuren dat het knooppuntensysteem dat vrijheid moet bieden, de fietser in een keurslijf gaat dwingen",  concludeert het blad daarom op scherpe wijze. Want alle fietsers moeten steeds over dezelfde paden!

Prijs kaartenKritiek is er ook op het feit, dat men voor het fietsroutenetwerk prijzige fietskaarten moet aanschaffen. Waarmee de fietser op extra kosten worden gejaagd. Want iedere streek vraagt weer zijn eigen kaart. De Provinciale Zeeuwse Courant publiceerde naar aanleiding van de opening van het systeem in Zeeland (in mei van dit jaar) enthousiaste reacties, maar schreef ook: "Een minpuntje is wellicht dat vijf kaarten nodig zijn om van heel Zeeland de fietsknooppunten in beeld te krijgen, voor vijf euro per kaart". In Noord-Brabant is men voor de kritiek overstag gegaan. De 8 kaarten van het Brabantse fietsroutenetwerk, dat begin dit jaar werd voltooid, zijn daarom als eerste sinds 25 juli gratis te downloaden via de website http://www.RoutebureauBrabant.nl

'Hufter-gevoelig' en dus prijzigHet bordjessysteem heeft nog een groot nadeel. Het is zeer vandalisme-gevoelig. Milja de Vries van het RoutebureauBrabant noemt dat kernachtig: "Niet hufterproof. De verf is er her en der afgekrabd. Mensen kunnen niet meer zien waar ze heen moeten fietsen.“ Een deel van de routeborden die bij de knooppunten staan, wordt daarom binnenkort in Midden-, West- en Noordoost-Brabant vervangen. De nieuwe borden zijn volgens De Vries wel vandalismebestendig. Maar zo'n (regelmatige) vervanging is natuurlijk wel prijzig. Hetzelfde geldt, wanneer bijvoorbeeld ‘verkeersbordenverzamelaars’ er mee aan de haal zijn gegaan. Dat was al het geval met borden op de Veluwe.Vlaamse ArdennenDe (te) snelle invoering van de fietsknooppunten gaat ook met de nodige problemen gepaard. Een recreatieve fietser reageerde in dit Fietsnieuws op de invoering van het Oost-Vlaamse netwerk: "De Leiestreek is prima uitgewerkt. De stukjes die ik gedaan heb in de Vlaamse Ardennen waren echter zeer slecht of gewoonweg niet aangeduid. Een gemiste kans, maar laten we hopen dat de fouten vlug gecorrigeerd worden".

KnooppuntveluweNoord-VeluweEen enthousiaste fietser op de Noord-Veluwe schreef ons als reactie op het bericht over het netwerk op de Veluwe: "Sinds enkele weken zijn ook in de gemeente Oldebroek de bordjes geplaatst, dus dat is pas in juni en dus niet voor Pinksteren, zoals was gepland. De bordjes staan nog niet overal, dus je hebt er nog steeds een kaart bij nodig, als je een route fietst. Ook mis ik op sommige knooppunten een informatiepaneel. Als over enige tijd de bordjes of panelen nog steeds ontbreken, dan zal ik het gratis telefoonnummer maar eens gebruiken om de organisatie te informeren. Positief punt: als fervent fietser ken ik de fietspaadjes op Noord-Veluwe behoorlijk. De organisatie heeft van de vele mogelijkheden goed gebruik gemaakt. M.a.w. het zijn de mooiste delen van de Veluwe, die je ziet, als je via het fietsroutenetwerk fietst".

Fietsroute doodlopend over voetpadIn Amersfoort werden pijnlijke fouten gemaakt bij het neerzetten van de fietsbordjes nummer 63, onderdeel van het fietsroutenetwerk Veluwe. De route loopt dood en voert fietsers over een voetpad. De bordjes lopen vooruit op een fietstunnel onder de A28, die nog volop in discussie is! Binnenkort zullen de bordjes weer verwijderd worden..

Wie zijn de fietsers?Er is overigens nog weinig bekend over het gebruik van het fietsroutenetwerk behalve over de verkoop van de routekaarten. Niemand weet, wie de fietsers zijn. Vandaar, dat nu een uitgebreid onderzoek wordt uitgevoerd in het Nederlandse Noord-Brabant en  Limburg en in de Belgische provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Belgisch Limburg. De vijf provincies krijgen daarvoor geld van ‘Brussel’ (de Europese Unie), want officieel werken de vijf samen onder de naam ‘Beleef ’t groen’. Fietsers die de komende weken van het netwerk gebruik maken, kunnen enquêteurs tegenkomen. Die willen eerst en vooral weten of de fietser bekend is met het fietsroutenetwerk. Verder wil de onderzoeker bijvoorbeeld weten of de fietser van huis uit is vertrokken om een rondje te rijden, of vanaf een camping of hotel is gaan fietsen. Ook wil de enquêteur weten of die fietser geld uitgeeft onderweg. Uiteraard krijgt de fietser de vraag voorgelegd hoeveel kilometer hij fietst op het netwerk. In september worden de eerste resultaten verwacht.Links* Fietsrouteborden*Fietsknooppuntennieuws op een rij