Logo Fietsen123

Nieuws

Merendeel Vlaamse fietspaden onder de maat

Tuesday 5 July, 2016

Net als de Nederlandse wil ook de Belgische overheid dat de bevolking vaker voor de fiets kiest: beter voor het milieu en beter voor de gezondheid. Uit onderzoek blijkt echter dat de Vlaamse overheid nog wel wat werk heeft te verzetten als het gaat om de kwaliteit van de fietspaden: de fietspaden zijn bij lange na niet comfortabel genoeg.

‘Trilcomfort’

De grootste klacht van de Vlaamse fietser is de kwaliteit van het fietspad: ruim 70 procent zegt die onder de maat te vinden. Er is, zo stelt het rapport, te weinig trilcomfort: de fietspaden geven te veel schokken en trillingen, zowel op de paden zelf als op de overgangen tussen paden en zijstraten. Navrant detail: de vierduizend kilometer die de meetfiets heeft afgelegd, laat hetzelfde zien. Een tweede belangrijke klacht betreft de overgangen tussen fietspad en rijbaan: die is te weinig zicht- en voelbaar, wat het gevoel van veiligheid niet ten goede komt.

Subsidieregeling aanpassen

In Vlaanderen worden de subsidies voor aanleg en verbetering van fietspaden enkel gebruikt voor verbreding van de paden en het creëren van een betere afscheiding tussen rijweg en fietspad; investeringen in bijvoorbeeld gladder asfalt moeten gemeenten zelf bekostigen. Daar ligt dus een probleem, vindt de Fietsersbond, want gemeenten willen best voor comfortabele fietspaden zorgen, maar hebben er simpelweg de middelen niet voor. De Fietsersbond stelt nu – met de gegevens van het onderzoek in de hand – dat de subsidieregelingen moeten worden aangepast zodat het ook mogelijk wordt te investeren in comfortverbetering van bestaande fietspaden.

Het onderzoek

Gedurende de afgelopen zes maanden hebben de Belgische Fietsersbond en Hogeschool Odisee een uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder 173 gemeenten en 2500 fietsers, waarbij het in het geval van de fietsers voornamelijk ging om mensen die gemiddeld drie keer per week of vaker fietsen.

Bron: Fietsersbond België