Logo Fietsen123

Nieuws

Moderne verkeerstechnieken voor fiets in opmars

Friday 26 October, 2007

Moderne verkeerstechnieken - in het jargon: Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) - voor de fiets zijn in opmars. Steeds vaker beseft men dat voor fietsers maar weinig moderne technieken bestaan die het rijgedrag positief kunnen beïnvloeden. In de gemeente Amsterdam, waar de fiets een veelvuldig gebruikt vervoersmiddel is, wordt gewerkt aan zogenaamde DVM-projecten. Ook internationaal is belangstelling voor deze DVM-projecten. Belangstelling DVM voor fietsers groeitAlweer een aantal jaren wordt Dynamisch Verkeersmanagement toegepast op het wegverkeer. We kennen allemaal de matrixborden boven de snelweg. Ze geven aan hoe hard je mag rijden of waar een file staat. De automobilist kan op basis van deze informatie besluiten een andere route te kiezen. Dynamisch Verkeersmanagement voor de fiets is echter een heel nieuw fenomeen. De gemeente Amsterdam werkt hiervoor samen met Inno-V. Dat is een adviesbureau voor mobiliteit, bereikbaarheid en openbaar vervoer. Ze zijn aan de slag gegaan om de bereikbaarheid van de stad voor fietsers aan te pakken. Henk Nanninga van Inno-V zegt hierover in de Nieuwsbrief van oktober van SenterNovem: "Allereerst onderzochten we de behoefte van fietsers aan DVM-maatregelen. We analyseerden 30 potentiële projecten op haalbaarheid. Van deze 30 projecten zijn er drie uitgekozen die de hoogste slagingskans zouden hebben."

Doorstroming fietsers Een van deze drie projecten moest de doorstroming voor fietsers bevorderen. Met een Radio Frequency Identification (RFID) kunnen fietsen gedetecteerd worden en kunnen verkeersregelinstallaties zo ingericht worden dat de doorstroming voor fietsers verbetert. Daniel van Motman van de Gemeente Amsterdam licht toe: "Alhoewel dit veel voordeel kan gaan opleveren, missen we op dit moment nog de kennis om het uit te voeren. Er moeten zaken op het gebied van privacywetgeving en techniek verder worden uitgezocht." Momenteel is Amsterdam bezig om te onderzoeken of het de moeite waard is om een haalbaarheidsonderzoek aan RFID te besteden.

Vooraankondiging groen lichtEen ander project bleek na verder onderzoek niet rendabel genoeg te zijn. Met groenlicht-vooraankondigingsmelders moeten fietsers al op afstand kunnen zien of er harder moet worden getrapt naar een groen licht of dat er juist rustig aan gedaan kan worden. Het project zal echter dus niet verder worden uitgewerkt.

Fietsroute informatie panelen Het project dat wel succes heeft, is het plaatsen van dynamische route informatiepanelen (DRIPS) bij de fietsponten in Amsterdam-Noord. Fietsers uit Amsterdam Noord die gebruik maken van de pont naar het centrum kunnen kiezen uit twee verbindingen. Een verkeerde keuze tussen de twee ponten kan vooral in de daluren en 's avonds voor een lange wachttijd zorgen. Henk Nanninga van Inno-V in de Nieuwsbrief van SenterNovem: "Als vooraf bekend is welke pont het eerste vertrekt, kan onnodig wachten voorkomen worden. Deze informatie is momenteel niet voorhanden en men fietst op goed geluk naar de dichtstbijzijnde vertrekplaats van de pont. Met dynamische routeadviespanelen kunnen fietsers informatie over beide ponten krijgen voor zij een keuze moeten maken." Op deze zogeheten DRIPS staat namelijk aangegeven of fietsers eerder op het centraal station zijn met de pont vanaf het IJ-plein of juist vanaf het Buikslotermeerplein. Daniel van Motman van dienst IVV laat weten dat begin 2008 een zogenaamde 'pilot' (proef) met deze route-adviespanelen van start gaat. Bij Mosplein West en Mosplein Oost worden deze eerste fiets-DRIPS geplaatst. Bij succes zal deze techniek ook elders ingezet worden.

Hulp van SenterNovemSenterNovem heeft voorgaande projecten van de gemeente Amsterdam met subsidie ondersteund. Ook internationaal is er veel belangstelling voor dit soort projecten. Nanninga is daarom gevraagd in het buitenland een presentatie te geven over zijn werk met DVM-projecten voor de fiets. Nanninga: "Er is al interesse uit Berlijn, Dublin, Londen en Brussel."