Logo Fietsen123

Nieuws

'Niet uitkijken' grootste fietsergernis

Saturday 18 March, 2006

Fietsers moeten beter uitkijken als ze deelnemen aan het verkeer. Niet goed opletten is namelijk de grootste ergernis van Nederlanders, waar het fietsgedrag betreft. Ook afsnijden en fietsen zonder licht behoren tot de ergernissen-top3. Nederlanders weten daarbij, waarover ze het hebben. Want 95 procent bezit zelf één of meer fietsen, die meestal minimaal één keer per week worden gebruikt. Aldus meldde Rob Beset, de baas van Batavus, op de FietsRAI. Het blijkt uit een onderzoek in opdracht van deze fietsgigant naar fietsgedrag en veiligheid.

Klassieke fiets

De 'klassieke' fiets is nog altijd het populairst in Nederland: 60 procent van de respondenten op het onderzoek heeft een standaardmodel. De sportieve modellen zijn echter in opmars: tour-, race- en ATB-fietsen zijn bij 46 procent van de ondervraagden te vinden, al dan niet als tweede fiets.

Ergernissen

Het fietsgedrag van verkeersdeelnemers laat op sommige punten veel te wensen over, vinden de Nederlanders. De grootste ergernis daarbij is niet goed uitkijken: 92 procent van de respondenten stoort zich eraan, terwijl slechts 15 procent toegeeft zich zelf ook aan dit gedrag schuldig te maken.

Afsnijden

Afsnijden is voor 89 procent irritant, terwijl 85 procent zich ergert aan rijden zonder licht. Laatstgenoemde overtreding wordt door 22 procent van de fietsers ook ruiterlijk toegegeven: of omdat ze er niet aan denken (36% van de overtreders), dan wel omdat het anders zo zwaar trapt (42%). Jongeren (40%) maken zich hier veel vaker schuldig aan dan ouderen (10%).

Irritaties

Opvallend is dat 3 procent zich eraan irriteert wanneer anderen praten tijdens het fietsen, en dat zingen of fluiten door 4 procent niet wordt gewaardeerd. Toch gaan de meeste fietsers sociaal en vrolijk door het leven, want 92 procent houdt van een goed gesprek onderweg, terwijl maar liefst 58 procent de route geregeld zingend of fluitend aflegt.

Mobiel bellen

Mobiel bellen wordt een stuk vervelender gevonden: ruim een derde vindt dat niet netjes - nog net iets minder dan de 43 procent die de gsm al fietsend aan het oor zet. Overigens is hierin een opmerkelijk verschil tussen jongeren en ouderen waar te nemen. Bijna 90 procent van de jongeren belt wel eens tijdens het fietsen, tegen nog geen 15 procent van de senioren.

Regionaal verschil

Door rood licht rijden is niet de voornaamste ergernis die uit het onderzoek naar voren kwam. 64 procent stoort zich eraan. Maar hier zijn wel de meest opmerkelijke regionale verschillen te zien. In Noord-Nederland vindt maar liefst 83 procent dit asociaal verkeersgedrag, terwijl in de Randstad en omgeving 57 procent dit liever niet ziet.

Veiligheid

Bijna de helft van de Nederlanders kent de ervaring van een gestolen fiets. Toch zet maar vier op de vijf mensen zijn rijwiel altijd op slot. Daar staat tegenover dat opnieuw bijna de helft van de respondenten twee of meer sloten voor de fiets heeft. Voor een kwart van de mensen kan dat vervelend uitpakken, omdat ze hun fietssleutel(s) wel eens kwijt zijn.

Verkeer

Als de fiets wél rijdt, voelt 90 procent zich veilig in het verkeer. Althans overdag, want in het donker daalt dat percentage voor mannen naar 84, en voor vrouwen zelfs naar 51 procent. Ongeveer een derde van de respondenten - en bijna de helft van de vrouwen! - voelt zich echter in beide situaties minder veilig dan een aantal jaren geleden.

Mankementen

Misschien heeft het veiligheidsgevoel deels te maken met de staat van de fiets, want 7 procent geeft onomwonden toe dat de remmen niet naar behoren werken, terwijl er bij 20 procent iets aan de verlichting mankeert.

Link

* Onderzoekgegevens van Fietsen Eén Twee Drie