Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe ontwikkelingen in strijd tegen fietsendiefstal

Saturday 21 October, 2006

TROS-Radar besteedde afgelopen week aandacht aan fietsendiefstal. Met name de standaardchip in alle (nieuwe) fietsen werd kritisch onder de loupe genomen. En passant werden ook een drietal nieuwe ontwikkelingen onthuld. Batavus werkt aan een chip in het frame bij het achterwiel, iedere fiets krijgt nu een uniek framenummer en het landelijke registratiesysteem van gestolen fietsen zal met ingang van 1 januari a.s. een feit zijn. Batavus: chip in frame bij achterwielIn het Radar-programma werd duidelijk, dat het systeem van fietschips - 4 miljoen fietsen hebben zo'n chip; kosten: 20 miljoen euro - weliswaar nog weinig oplevert, maar niet opgegeven wordt. De problemen, namelijk de kwetsbare inbouw ervan in het slot of in de zadelbuis, moeten worden opgelost. Uitvinders worden uitgenodigd om met ideeën te komen. Fietsenfabrikant Batavus wacht hier niet op. In Heerenveen is inmiddels een systeem ontwikkeld dat wel moet werken. 'We plaatsen de chip in een stuk frame van carbon, in het frame bij het achterwiel', legt directeur Rob Beset uit. 'Als je de chip daar weghaalt, stort de fiets in elkaar.'

Chip kapotraggenHet is niet voor het eerst dat Batavus voorop loopt bij de ontwikkeling van antidiefstalchips. Ook de eerste tags, die in de zadelbuis van een fiets werden geplaatst, kwamen uit de stal van deze fabrikant. Deze waren alleen af te lezen wanneer het zadel van de fiets werd gehaald, maar zijn inmiddels met een grotere scanner wel uit te lezen. Maar ook deze tags bleken niet diefstalproof. 'Met een stang kan je de chip kapotraggen', zegt Marc Beek, die beroepshalve demonstraties geeft van de werkwijze van fietsendieven.

Uniek framenummerInmiddels hebben de fietsfabrikanten ook een systeem ontwikkeld, waardoor iedere fiets een uniek framenummer krijgt. Framenummers blijken ook nog steeds een belangrijk hulpmiddel bij het opsporen van gestolen fietsen. Dubbele nummers kunnen in de toekomst dus niet meer voorkomen.

Landelijke registratieEen derde probleem, dat speelt bij de bestrijding van fietsendiefstal is de landelijke registratie. Al jaren zijn de betrokken overheden, de fietsbranche en de politie aan het ruziën over de aanleg, de opzet en de kosten voor deze database. Volgens TROS-Radar is 'de kogel inmiddels door de kerk, en moet op 1 januari bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer eindelijk een voor iedereen te raadplegen systeem in werking zijn'.

Apparatuur voor de politieBlijft er in ieder geval nog één groot probleem over. Namelijk de beschikbaarheid bij de politie over elektronische afleesapparatuur plus de tijd (prioriteit!) én de sofware om direct met de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Veendam te kunnen communiceren.

Links*Een samenvatting van de uitzending van TROS-Radar*Fietsendiefstal en fietssloten