Logo Fietsen123

Nieuws

Nieuwe technieken gaan Amsterdamse fietsers helpen

Monday 28 May, 2007

De gemeente Amsterdam gaat technieken en maatregelen uit het zogenaamde Dynamische Verkeersmanagnement (afgekort: DVM)  ook voor fietsverkeer toepassen. Dynamische Route Informatie Panelen (afgekort: DRIPS’s) voor fietsers, groenlicht-vooraankondiging en fietsdetectietechnieken kwamen als de meest kansrijke maatregelen uit de (onderzoeks)bus. Samen met de industrie werkt de gemeente aan de verdere ontwikkeling van deze ideeën. Drie meest kansrijke maatregelenMet dynamisch verkeersmanagement (DVM) voor fietsverkeer wil de gemeente Amsterdam fietsen in de stad aantrekkelijker maken en de bereikbaarheid bevorderen. Snelheid en comfort van fietsers nemen zo toe, onzekerheid neemt af en onnodig wachten wordt voorkomen. De gemeente heeft laten onderzoeken welke maatregelen zich het beste lenen voor toepassing voor fietsverkeer. De drie meest kansrijke dynamische verkeersmaatregelen voor fietsers worden nader onderzocht, uitgewerkt en in de praktijk getoetst.

Route-informatie-panelen pontenDe eerste maatregel betreft plaatsing van dynamische route-informatiepanelen (afgekort: DRIP) voor fietsers op een straal van één kilometer van de ponten in Amsterdam-Noord. Projectmanager Henk Nanninga van adviesbureau inno-V: ‘Fietsers kunnen kiezen uit twee ponten naar het centrum. De aanlegsteigers liggen aan weerszijden van het Noordhollands Kanaal, waardoor fietsers hun keuze al een kilometer voor de ponten moeten maken. Buiten de spits en vooral ‘s avonds kan een verkeerde inschatting een lange wachttijd tot gevolg hebben, omdat de ponten dan minder vaak varen. Door een DRIP te plaatsen bij de laatste brug over het kanaal kunnen fietsers beschikken over actuele informatie over de vertrektijden van de ponten zodat ze hun route kunnen aanpassen. Midden 2008 start een praktijkexperiment met de plaatsing van twee panelen, later zullen er vier DRIP’s bij komen. Er wordt onderzocht of plaatsing van de adviespanelen op relevante beslispunten leidt tot een hoge waardering van de gebruikers, verkorting van de wachttijd en het vaker gebruiken van de fiets.

WachttijdvoorspellersEen tweede praktijkproef is plaatsing van wachttijdvoorspellers op ruime afstand voor kruispunten met verkeerslichten. Deze groenlicht-vooraankondiger zorgt dat fietsers op afstand weten of er harder moet worden getrapt naar groen licht of dat er rustig aan kan worden gedaan. Naar verwachting zal door de vooraankondiging de roodlichtnegatie afnemen. ‘We gaan voor de ontwikkeling van de wachttijdvoorspeller-op-afstand een prijsvraag voor de industrie uitschrijven’, zegt Nanninga. Verschillende uitvoeringen zullen vervolgens op straat worden getest.

Detectie fietsersOmdat fietsframes steeds vaker van aluminium en carbon zijn, wordt detectie en dus prioritering van (groepen) fietsers moeilijker. Een klassieke lus in het wegdek neemt dergelijke fietsen niet meer waar. Inbouwen van een op afstand afleesbare chip in de fiets, Radio Frequency Identification (RFID), biedt mogelijkheden om fietsers te detecteren. Aan de detectietechniek worden hoge eisen gesteld, want ook als fietsers in volle vaart, in grotere groepen en op enige afstand passeren moet de detector hen kunnen registreren en onderscheiden. Detectoren die zijn geïntegreerd in al aanwezig straatmeubilair zoals lantarenpalen, hebben de voorkeur. Nanninga: ‘Liever geen ‘nieuwe laag’ op straat, geen extra poortjes of paaltjes.’ De industrie zal worden gevraagd oplossingen aan te dragen, waarna verschillende systemen in een proefopstelling worden getest. Ook juridische aspecten en andersoortig gebruik van de chip, bijvoorbeeld voor diefstalpreventie en registratie, worden onderzocht.