Logo Fietsen123

Nieuws

Ook allochtonen fietsen meer bij goede fietsinfrastructuur

Tuesday 7 November, 2006

Ook bij allochtonen lijkt verbetering van de fietsinfrastructuur een effectief middel om het fietsgebruik te stimuleren. Allochtonen in gemeenten met goede fietsinfrastructuur fietsen ongeveer twee keer zo vaak als allochtonen in gemeenten met slechte fietsinfrastructuur. Toch is ook in deze fietsvriendelijke gemeenten het fietsgebruik onder allochtonen aanzienlijk lager dan onder autochtonen. Dit blijkt uit de vandaag verschenen Nieuwsbrief van het Fietsberaad. We citeren. Vooral Turken en Marokkanen fietsen veel minderUit de SCP-studie blijkt dat allochtonen in Nederland gemiddeld aanzienlijk minder vaak fietsen dan autochtonen. Vooral Turken en Marokkanen fietsen veel minder vaak (ongeveer 10% van de ritten gaat per fiets) dan autochtonen (27% van de ritten). Er zijn geen aanwijzingen dat allochtonen meer zullen gaan fietsen als zij hun maatschappelijke situatie verbeteren. Verbetering van hun sociaal-economische situatie leidt naar verwachting vooral tot minder verplaatsingen te voet en een hoger autogebruik. Als allochtonen wegtrekken uit de grote steden (G4) is wel een stijging van het fietsgebruik onder allochtonen te verwachten.

Stimulering fietsgebruikVolgens de aanvullende analyse die het Fietsberaad in samenwerking met het SCP heeft uitgevoerd, kan stimulering van het fietsgebruik onder allochtonen op korte termijn vooral bijdragen aan de maatschappelijke ontplooiing en de gezondheid van allochtonen. Dit geldt vooral voor Turken en Marokkanen. Een hoger fietsgebruik onder allochtonen heeft op korte termijn relatief weinig effect op de leefbaarheid en bereikbaarheid van de steden, omdat het autogebruik onder allochtonen relatief laag is. De verwachting is echter wel dat het autogebruik van allochtonen in de toekomst zal stijgen als zij hun maatschappelijke positie verbeteren en wegtrekken uit de grootste steden. Stimulering van het fietsgebruik nu, kan in de toekomst veel korte autokilometers met bijbehorende externe effecten (congestie, uitstoot, enzovoort) voorkomen. Dit geldt in versterkte mate voor Turken.

Aanvullende conclusiesOm aanknopingpunten voor het beleid op te sporen is in de aanvullende Fietsberaadstudie de samenhang tussen het fietsgebruik van allochtonen en een aantal kenmerken zoals leeftijd, etnische achtergrond, mate van integratie en het verkeersbeleid onderzocht. Symposium: maart 2007In de komende maanden gaat het Fietsberaad inventariseren welke maatregelen decentrale overheden nemen om het fietsgebruik onder allochtonen te stimuleren. Verder wil het Fietsberaad in maart 2007 een symposium houden over de resultaten.

Links*De Nieuwsbrief van het Fietsberaad met het volledige artikel* De SCP-publicatie Anders onderweg: de mobiliteit van allochtonen en autochtonen vergeleken is verkrijgbaar bij de boekhandel of te bestellen op www.scp.nl. * De aanvullende Fietsraad-analyse 'Fietsgebruik allochtonen nader belicht' kan in geheel gedownload worden op www.fietsberaad.nl