Logo Fietsen123

Nieuws

Op de fiets vanwege de beleving, niet vanwege fietsknooppunten

Tuesday 28 November, 2006

“Fietsers bezoeken landen, provincies en regio’s niet vanwege een fietsknooppuntennetwerk, maar om iets te beleven. Toeristische diensten doen er daarom goed aan deze beleving centraal stellen”. Aldus Daan Richard van het communicatiebureau Kunstmaan uit Leuven. Vlaanderen zou zich daarom, aldus Richard, goed kunnen profileren als een ‘verademing’ voor de vakantieganger. Andere sprekers op het recente slotsymposium van het driejarig project  ‘Beleef het Groen’ in Genk sloten bij deze opvatting aan. Grootste fietsgenoegensGerrit Pruim, hoofdredacteur van de website Fietsen Eén Twee Drie, memoreerde een onderzoek, dat zijn website heeft gedaan naar de grootste genoegens bij een fietstocht. Ruim een kwart (26%) noemt ‘de natuur en de buitenlucht’. 17% noemde als grootste genoegen ‘een nieuwe, verrassende omgeving’. 14% noemt ‘fris en gezond bewegen’ en 10% zegt als grootste genoegen van een fietstocht te vinden: ‘eruit zijn, tot andere gedachten komen’. Hij bepleitte een aansluiting in campagnes op deze genoegens. Hij sprak zich nadrukkelijk uit voor de handhaving van de bestaande themaroutes en uitbreiding ervan met gebruikmaking van het knooppuntennetwerk.

Thematische routesUlf Keumann van Zweiplus Medienagentur benadrukte eveneens de keuze van een hoofdthema bij een toeristisch product. ‘Goed uitgewerkte thematische routes, bv. culinaire routes, zijn belangrijk’. Hij wees erop, dat de Duitse fietser veel interesse heeft voor routes langs rivieren. Hij gaf ook aan, dat het fietsknooppuntensysteem in Duitsland niet bestaat. “Het is derhalve bij de Duitse fietser volstrekt onbekend en kan dus ook niet als wervingsmiddel worden gebruikt”.

Meest geliefde buitenlandse regioBij een onderzoek van de Duitse Fietsersbond ADFC blijkt overigens Nederland bovenaan te staan als ‘meest geliefde buitenlandse regio’. De regio Mazurië (in Polen) staat op de tweede plaats en Zwitserland en Denemarken zijn derde en vierde. België staat nog niet op deze lijst. Keumann wees er tenslotte nog op, dat de Duitse fietser geen onderscheid maakt in provincies wat betreft de landen. ‘Men kiest voor een land, niet voor een provincie’. Richard wees er in dit verband op, dat 75% van de fietsers niet de naam kent van de regio, waarin men fietst. ‘Dit pleit dus voor een inhoudelijke benadering en niet een benadering per regio’.FietswegenwachtGerrit Pruim van Fietsen Eén Twee Drie memoreerde in zijn betoog de kansen voor Vlaanderen om de Nederlandse fietser aan te trekken. Hij noemde naast de -  hierboven geciteerde -  ‘genoegens’ een groot aantal aantrekkelijkheden, zoals de geringe afstand en gemakkelijke bereikbaarheid, het 'in het buitenland zijn en toch je eigen taal kunnen spreken', de gastvrijheid en de servicegerichtheid. Hij wees op de opkomst van de elektrische fiets ( een 'hype in Nederland') en de noodzaak van het scheppen van oplaadpunten. Hij pleitte voor meer bankjes voor de recreatieve fietser onderweg. En hij deed het voorstel om – in samenspraak met de plaatselijke fietsenmakers – een ‘pilot-project’ voor een fietswegenwacht in (een regio van) Vlaanderen op te zetten.

KwaliteitsbewakingDe directeur van Toerisme Limburg, Willy Orlandini, sloot het symposium af. Hij ging positief in op de vele analyses en suggesties. Hij legde de nadruk op de noodzaak van een kwaliteitsbewaking van het fietsknooppuntennetwerk, dat dankzij het project 'Beleef het Groen' in de afgelopen drie jaar op zo succesvolle wijze gerealiseerd kon worden.

Link*Stand van zaken fietsknooppuntennetwerk