Logo Fietsen123

Nieuws

Stal je stalen ros ondergronds

Monday 4 July, 2005

In het najaar kunnen Amsterdamse fietsers hun fiets veilig 'in de grond stoppen' bij Het Ponthuis in Amsterdam-Noord. Hoe? Door de Velominck, een nieuw onbemand systeem dat fietsen automatisch inneemt, opbergt en teruggeeft als de fietser zich weer aan de deur meldt. Mede dankzij subsidie van SenterNovem. De eerste paal is inmiddels geslagen.

Het nieuwe systeem is een initiatief van Lo Minck Systemen in samenwerking met BTO Zaanstad en Ubink Machinebesturingen. Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) sloeg 31 maart jongstleden officieel de eerste paal in de grond op de locatie tegenover het Centraal Station, aan de andere kant van Het IJ. Waarom daar? Van der Horst: 'In het centrum is een tekort aan ruimte voor fietsen. Vooral bij CS is het ongelooflijk vol. Met deze locatie aan de andere kant van Het IJ vangen we een deel van die fietsen op, en het is toch vlakbij. Een ander voordeel is dat de stalling ondergronds is, en dat spaart ruimte. We zullen meer ondergrondse stallingen gaan bouwen.'

Alles is mogelijk

Velominck sluit aan op Locker, het Amsterdamse netwerk van zes bewaakte fietsenstallingen, waar de fietser vijftig cent per keer voor betaalt. Maar Velominck is onbemand en werkt heel anders. Als de bouw volgens planning in september eenmaal af is, opent de fietser met een betaalpas een bovengronds liftsysteem. Daar zet hij zijn fiets in. Vervolgens zet het systeem de fiets vast met kevlar luchtzakken. Eenmaal ondergronds wordt de fiets aan het voorwiel opgehangen.

De locatie in Amsterdam-Noord gaat ruimte bieden aan vijftig rijwielen, maar meer is mogelijk. His Wilms van BTO Zaanstad (technologiesubsidies en organisatieadvies): 'We kunnen ook een Velominck maken met ruimte voor vijfduizend fietsen. Je moet dan wel meer ingangen maken, anders krijg je files bij de deur. Maar in principe is alles mogelijk. Het is een ideaal systeem om bij stations en transferia te bouwen. Bovengronds heb je maar een paar vierkante meter nodig voor het innamesysteem. Het is ook mogelijk om het niet alleen te gebruiken als stalling, maar ook als verhuursysteem. En het is interessant om in bestaande (bedrijfs)gebouwen in te passen. Momenteel verkennen we locaties voor Velomincks in Haarlem en Leiden.'

De Velominck-pilot is onderdeel van het Amsterdamse beleid om veilige stalling te bieden aan fietsers en om het straatbeeld op te schonen. Momenteel is de gemeente op zoek naar een locatie voor een ander proefproject, de Fietsmolen van Fietsumrond. De bouw daarvan moet eind van het jaar beginnen. Dit initiatief is eveneens met subsidie van SenterNovem bekroond.

Meer informatie: Klik hier