Logo Fietsen123

Nieuws

Strijd om patent elektrische fietsen

Monday 18 August, 2008

Prime Tech, fabrikant van elektrische fietsen, beschuldigt het beursgenoteerde fietsenconcern, de Accell Group, van onterecht verkregen patenten. Accell, dat merken als Sparta, Batavus en Koga Miyata in de stal heeft, claimt volgens Prime Tech dingen onder zijn patent voor elektrische fietsen die in sommige gevallen al meer dan 100 jaar bestaan. Volgens Accell is met de patenten niks mis. Aldus meldt Jurry Brand vandaag in de Financiële Telegraaf. We citeren. IntimidatieEigenaar van Prime Tech is de Nederlander Matthijs Brugmans. Hij verkaste bijna drie jaar geleden naar het Chinese Sjanghai om daar een elektrische fiets ’voor de Europese markt’ te gaan bouwen. Sinds de start wordt de ondernemer naar eigen zeggen in de wielen gereden door de op het Damrak genoteerde fietsenfabrikant Accell. Volgens Brugmans worden klanten en distributeurs geïntimideerd door de Nederlandse fietsenfabrikant, die dreigt met rechtszaken als zij Prime Tech-fietsen aan de man gaan brengen.

Seizoen naar knoppenNa een presentatie op een beurs in Sjanghai in 2006 liet een Nederlandse distributeur weten er wel oren naar te hebben om de Prime Tech-fietsen te leveren. Brugmans: "Maar doordat Accell dreigde met een rechtszaak vanwege patentbreuk, zijn ze afgehaakt." Volgens Brugmans is het ook bij andere klanten en distributeurs zo gegaan. "Bovendien zijn Chinese producenten heel angstig voor inbreuk op patenten. Zodra iemand hier met een papiertje komt zwaaien, stoppen ze de productie. Door de intimidatie is ook dit jaar – voor de derde keer – ons seizoen naar de knoppen. We blijven nu met 15.000 fietsen zitten.”

Sparta IONVorig jaar gingen er in Nederland 90.000 elektrische fietsen ’over de toonbank’, een verdubbeling ten opzichte van 2006. Accell is succesvol met bijvoorbeeld de Sparta Ion, een fiets met ingebouwde hulpmotor die met bosjes tegelijk de winkel uit gaan. "Bij het ontwerpen van de fiets zijn we erg consciëntieus geweest om niet de Sparta Ion na te maken”, zegt de Prime Tech-directeur.

OnderzoekBrugmans, die €40 miljoen omzetverlies claimt, heeft binnenkort een onderhoud met vertegenwoordigers van het Europees Parlement, om hen te vragen de zaak te onderzoeken. Ook heeft Brugmans het Europees Patentbureau verzocht om een onderzoek in te stellen. "Maar we willen ook compensatie van Accell en de toezegging dat ze mijn klanten niet meer intimideren.”

VaagBrugmans vindt dat de patenten van Accell veel te vaag zijn omschreven en dat er dingen vastgelegd worden die niet patenteerbaar zijn. "In het Sparta-patent gaat het bijvoorbeeld over de ’planetaire werking’ van de fiets. Hoe dat werkt, wordt niet uiteengezet. Daarnaast wordt omschreven dat de hulpmotor op de as van het wiel (hub-motor in vaktermen, red.) allang bestaat. Dat klopt, die is in 1902 uitgevonden. Vervolgens claimen zij die motor onder hun patent.” Volgens Brugmans worden de patenten alleen gebruikt om de concurrentie af te schrikken.Patentdeskundigen"Onze patenten zijn opgesteld door patentdeskundigen”, reageert topman René Takens van Accell. "En als iemand het er niet mee eens is, dan zijn daar officiële wegen voor. Een partij kan ’oppositie’ instellen en dan kunnen wij ons verdedigen. Vervolgens beslist de octrooiraad of het patent deugt. Maar we hebben het nagezocht, en Prime Tech heeft geen officiële klacht ingediend." Volgens Takens geeft Prime Tech geen informatie over waar het bedrijf bezwaar tegen maakt.

Bedolven onder brievenBrugmans bestrijdt dat. Hij zegt al in 2006 bezwaar te hebben gemaakt tegen het patent, en de fietsenfabrikant te hebben "bedolven onder de brieven". "De commerciële waarde van een patent valt niet te onderschatten, en er zijn langdurige juridische procedures voor nodig om een dergelijk patent ongedaan te maken. We vragen de Europese gemeenschap om een diepgaand onderzoek in te stellen naar dit patent van Accell, dat naar onze mening ten onrechte is verstrekt. Onze vraag is: waarom is dit patent ondertekend, wetende dat het handelde over allang bestaande onderdelen?"

Combinatie  van onderdelenVolgens Accell-topman Takens probeert zijn bedrijf geen aparte fietsonderdelen vast te leggen die al jaren bestaan. "Wat wij patenteren, is een combinatie van onderdelen".

Link* Fietsmerken