Logo Fietsen123

Nieuws

Succesvolle Fiets en Wandelbeurs verdient meer publiek

Wednesday 7 February, 2007

De Fiets en Wandelbeurs van afgelopen weekend wordt door de organisatoren terecht als 'een groot succes' omschreven. Toch bleef het aantal bezoekers achter bij dat van vorig jaar. Er werden exact 11.215 betalende bezoekers geteld. Dit is 8,9 % minder dan 2006. Hoewel nog altijd 43,8% meer dan in 2005. Een eerste analyse.

ProfessionelerDe Fiets en Wandelbeurs van dit jaar kenmerkte zich door een belangrijke vergroting, maar ook door een verbreding van het aanbod. Het aantal exposanten is ten opzichte van 2006 gestegen met ruim 30% (van 241 tot 314 exposanten). Het aanbod is verbreed en kende nu bijvoorbeeld ook vele toeristische diensten uit binnen- en buitenland, evenals de presentatie van een aantal fietsmerken. Verder vonden wij de Beurs niet alleen kwa opzet, maar ook kwa organisatie duidelijk veel professioneler geworden dan vorig jaar. De term 'groot succes' mag daarom wat ons betreft best gehanteerd worden. Zeker ook, omdat de bezoekers er veel van hun gading konden vinden.

Heldere doelgroep?Toch blijft de vraag, waarom de Fiets en Wandelbeurs dit jaar minder bezoekers heeft getrokken dan vorig jaar. Sneeuw, vorst, hagel, wind of regen belemmerden geïnteresseerden niet om te komen. Dat was enkele jaren geleden wel het geval met de 'Uit- en Actief-Beurs' in Utrecht. Sindsdien is deze Beurs dan ook van de agenda verdwenen. Wij analyseren op dit moment drie redenen voor de verminderde belangstelling. Het betreft de beoogde doelgroep, de daaraan gekoppelde publiciteit en de datum.

Beperkte doelgroepDe eerste vraag is, of de Fiets en Wandelbeurs - wellicht onbewust - nog steeds niet te veel alleen mikt op de 'wereld- en vakantiefietser en wandelaar', die slechts een klein segment vormt van het totaal aan recreatieve fietsers. Uiteraard is er niets tegen zo'n beperkte doelgroep, maar het beperkt wel bij voorbaat de groei aan bezoekers. Een verbreding van de activiteiten, bestemd voor de gehele doelgroep 'recreatieve fietser en wandelaar' zou het bezoekersaantal aan de Beurs flink kunnen verhogen.

Modale fietserTen dele heeft deze verbreding zich inmiddels overigens al gerealiseerd. De Fiets en Wandelbeurs is - zoals gezegd - al veel gevarieerder geworden. Maar dat is blijkbaar nog niet tot de recreatieve fietser doorgedrongen. Een veel gerichtere campagne met informatie, gericht op de 'modale fietser', is daarom beslist het overwegen waard.

DatumEen derde factor zou de datum van de Beurs kunnen zijn. De 'modale recreatieve fietser' gaat pas in het voorjaar aan tochten op zijn stalen ros denken. Begin februari is voor hem/haar nog te vroeg. Een Fietsbeurs in maart/april zou daarom wellicht beter passen. Dat zal voor volgend jaar overigens moeilijk zijn, want de organisatie heeft deze data inmiddels - begrijpelijkerwijs - al vastgelegd: 2 en 3 februari 2008 en opnieuw in de Amsterdam-RAI. Dus alvast maar reserveren!

Link*Actuele Fietsagenda