Logo Fietsen123

Nieuws

TestKees dol op Duitse degelijkheid

Thursday 10 January, 2008

Wie de Duitse en Nederlandse fietsindustrie vergelijkt, ontkomt niet aan een opmerkelijk verschil. Nederlandse merken concentreren zich op styling en ‘verkoopargumenten’. De Duitse fietsindustrie is gericht op functionaliteit en degelijkheid. De Duitse aanpak krijgt gelukkig navolging. Aldus schrijft TestKees Bakker in het zojuist verschenen nummer van de Vogelvrije Fietser, het blad van de Nederlandse fietsersbond. Vier stadsfietsen uit DuitslandBakker testte vier verschillende stadsfietsen die ontworpen zijn volgens de ‘less is more’-filosofie uit Duitsland. Het zijn de idworx Easy Eight van €2150,--, de Santos Trekking Light van €1918,- , de Koga Vector van €1399,- en de Cannondale Vintage 8 Ultra van €1649,-.

EindoordeelHet eindoordeel van Kees Bakker luidt als volgt. 'De geteste fietsen rijden uitstekend. Bij alle vier de fietsen heb ik het gevoel dat je een uitstekende stadsfiets krijgt waar je jaren probleemloos plezier van kan hebben. Onderhoud lijkt tot een minimum beperkt. En mocht er een keer iets kapot gaan aan de fiets dan is het gemakkelijk te verhelpen, is omdat je overal probleemloos bij kunt. Een heel ander gevoel heb ik bij de luxe stadsfietsen van de bekende Nederlandse fabrikanten die ik de afgelopen jaren getest heb. Daarbij had ik vooral het gevoel: leuk ontworpen maar te veel onderdelen, te zwaar, net de verkeerde keuzes. En onderhoud aan zo’n fiets lijkt een beproeving. De geteste fietsen hebben één groot nadeel en dat is de aanschafprijs. Wil je een goedkopere stadsfiets volgens de no-nonsense filosofie, kijk dan eens naar Duitse merken als VSF, Trenga en Stevensbikes. De Courier Lite van Stevensbikes kost maar 799 euro en heeft een Nexus Premiumnaaf, Lumotec Fly koplamp, Nexus N71-naafdynamo en weegt slechts 13,8 kilo'.

Link* Het volledige artikel (in PDF): Duitse versus Nederlandse stadsfiets* Testen van fietsen