Logo Fietsen123

Nieuws

Turkse fietsenmaker verovert Nederland

Saturday 25 August, 2007

Kleinere fietsenmakers hebben het moeilijk, maar Ado Tweewielers uit Rotterdam blijft groeien. Over vijf jaar wil de Turkse eigenaar veertig filialen hebben in Nederland. Dirk-Jan Zom bericht erover in NRC-AH. We citeren zijn artikel. Negende filiaal„De fietsenmaker is een stukje Nederlandse cultuur dat uit het straatbeeld verdwijnt. Mensen zijn blij dat we er zijn.”  Osman Yuksel is filiaalhouder van de fietsenwinkel Ado Bike aan het Middellandplein in Rotterdam-West. De kleinere fietsenmaker heeft het moeilijk, maar het Rotterdamse Ado opende twee weken geleden het negende filiaal, in Hilversum.

KleinschaligYuksel werd zes weken geleden eigenaar van zijn zaak. De afgestudeerd onderwijskundige doceerde vijf jaar lang natuurwetenschappen aan het Nova College in Rotterdam-Zuid. Nu is hij franchisehouder van Ado. „Het werk op school was zwaar en op een gegeven moment ging het mijn gezondheid aantasten. Het was beter om iets anders te gaan doen.” Yuksel dacht in eerste instantie niet zonder het onderwijs te kunnen, maar is nu toch „tevreden” in zijn fietsenwinkel. „We werken kleinschalig, bieden veel service. Mensen missen de traditionele fietsenmaker in het straatbeeld.”

Naar 40 filialenMustafa Demirbag werkte ongeveer drie jaar geleden in een televisiezaak in de Noordmolenstraat in Rotterdam naast een fietsenmaker die niet meer tevreden was. „Samen met een vriend kon ik de zaak overnemen. Het was binnen een dag beklonken.” Inmiddels zijn ze samen eigenaar van Ado Bike. Demirbag: „De prognose is dat we binnen vijf jaar ongeveer 40 filialen zullen hebben. We groeien nu met ongeveer een zaak per anderhalve maand. Uiteindelijk willen we zaken in heel Nederland openen.”

BestellingenDe eerste etappe van het opzetten van een fietsenhandel was volgens Demirbag het moeilijkst. „Als je naar de groothandels stapt en fietsen bestelt, krijg je ze pas zeven maanden later. Je moest echt over bestellingen van duizenden fietsen praten.”

Naar TurkijeDe ondernemers namen een kijkje over de grens. Na veel reizen, onder andere acht keer naar Turkije, ontdekten ze dat ze met in het buitenland gekochte fietsen hun winkel konden vullen. „Onderdelen worden in het buitenland gemaakt en in Nederland in elkaar gezet. De arbeidskosten hier zijn hoog. Door in het buitenland te kopen kunnen we veel goedkopere fietsen aanbieden”, zegt Demirbag. „Het is noodzaak voor de beginnende fietsenhandel om naar het buitenland uit te wijken.”

Divers publiekIn zijn zaak krijgt Yuksel naar eigen zeggen een divers publiek binnen: „Artsen, journalisten, straatvegers en studenten, het is heel erg gevarieerd.” Dat noemt hij één van de redenen van het succes van Ado. „Fietsen zijn over het algemeen duur. Wij willen een zaak waar naast de zakenman ook een bijstandsmoeder voor een fiets terecht kan.”

KwaliteitseisJe wordt niet zomaar franchisehouder van Ado, zegt Demirbag. „Eerst moet je twee maanden stage lopen, zodat wij kunnen zien of je geschikt bent.” De eigenaren willen deze controle houden, zodat ook de nieuwe zaken aan hun kwaliteitseisen kunnen voldoen. Yuksel legt uit. „Het is belangrijk dat de klant met een tevreden gevoel naar buiten stapt, met of zonder fiets, dat heeft geen prioriteit. Je raadt bijvoorbeeld iemand af een bepaalde fiets te kopen, omdat die niet helemaal geschikt is. Die klant gaat tevreden weg en mensen horen daar via via van.”

LaagdrempeligYuksel noemt zijn zaak „laagdrempelig”. „We hebben bijna geen reclame gemaakt. Maar er is veel mond op mond reclame, we krijgen mensen uit Capelle en Spijkenisse.” Yuksel geeft toe dat de kassa moet rinkelen, maar dat de „Ado-mentaliteit” erg belangrijk is. „Je probeert een relatie op te bouwen, te zorgen dat mensen terugkomen.”

Grotere KetenUit cijfers van de Bovag blijkt dat Nederland in 2006 zo’n 18 miljoen fietsen telde. „Het fietsenpark groeit nog steeds en Nederlanders maken meer kilometers op de fiets”, laat een woordvoerder van deze brancheorganisatie voor fietshandelaren weten. Maar de traditionele fietsenmaker verdwijnt ten koste van de grotere keten. „Veel ondernemers zien de voordelen ervan om zich aan te sluiten bij een keten. Je kunt samen zaken doen en daardoor de kosten drukken.”

Traditionele service„Vooral voor kleinere fietsenmakers was het bijvoorbeeld moeilijk om een groot assortiment te hebben. Ook waren de levertijden langer. Je hebt tegenwoordig een grootschaliger opzet nodig. Maar het is een sterk punt als je daar toch die traditionele service aan kan toevoegen en de klant zich geen nummer voelt”, aldus de Bovag.

Negen Turkse filiaaalhoudersDe negen filiaalhouders zijn nu allen van Turkse afkomst, maar volgens Demirbag staan ook de Nederlanders in de rij om franchisehouder te worden. „Mensen vinden het interessant, zeggen dat ze nog nooit iemand van Turkse afkomst in een fietsenwinkel hebben gezien.” Maar een grote rol speelt het niet: „De meeste klanten zijn van Nederlandse afkomst.”

Eigen merkDe groei en de plannen voor de toekomst van de fietsenhandel zijn groot. „We werken met z’n allen en verdienen met z’n allen. Franchisehouders helpen elkaar ook in hun vrije tijd”, aldus Yuksel. „In september openen we het hoofdkantoor in Capelle”, vertelt Demirbag. „Rond Kerst beginnen we met een eigen merk. Over vier weken opent het filiaal in Amsterdam.”

Gat in de markt„Nederland is het fietsland bij uitstek”, zegt Yuksel. „Maar toch hebben we een gat in de markt gevonden.”

Link* Fietsenmakers in Nederland en België