Logo Fietsen123

Nieuws

Veiligheid moet terug op fietspaden

Tuesday 28 January, 2014

We zijn nog niet helemaal goed op weg. De ANWB stelt hoge prioriteit aan het veilig maken van fietspaden. Steeds meer ongelukken lijken te ontstaan door de grote drukte op de vaak smalle wegen.

Grote snelheidsverschillen en ook verschillen tussen weggebruikers onderling zorgen steeds vaker voor ongelukken. Volgens de ANWB is het de hoogste tijd om deze onveilige situaties aan te pakken. Om de fietspaden veiliger te maken zijn er grote maatregelen nodig op de gebieden gedrag, infrastructuur en handhaving.

Bredere fietspaden
De afgelopen jaren neemt de drukte op fietspaden steeds meer toe. Het aantal fietsers en snorfietsers is de afgelopen jaar steeds meer gestegen. Ook zijn er steeds vaker bredere fietsen, zoals bakfietsen, op de weg aanwezig. Ondertussen zijn ook de snelheidsverschillen toegenomen door de opmars van de snorfiets en de elektrische fiets. Veel steden zijn bezig met maatregelen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Door de toegenomen drukte op het fietspad vraagt deze ook om een betere infrastructuur. Bredere fietspaden, heldere markeringen en zo min mogelijk verstorende factoren zoals opbrekingen en paaltjes zorgen voor meer veiligheid.

Verantwoordelijker gedrag
Ook een groot probleem op de fietspaden is dat veel fietsers zich niet verantwoordelijk gedragen. Zo komt het gebruik van mobieltjes op de fiets veel voor en dit leidt tot afleiding in het verkeer. Zwabberen en geen twee handen aan het stuur zijn nu vaak meer regel dan uitzondering. Door fietsers bewust te maken van de risico's van onverantwoord gedrag hoopt de ANWB de fietspaden veiliger te maken.

Gerichte handhaving
Vooral veel berijders van snorfietsen blijken nogal eens de regels te overtreden. Vooral snelheidsovertredingen vinden vaak plaats. In Amsterdam geeft drie kwart van de scooterbezitters aan dat hun voertuig harder kan dan is toegestaan. Deze overtredingen leiden ook vaak tot gevaarljke situaties. Zoveel overtredingen vragen  om een betere handhaving om de veiligheid te waarborgen.

Bron: fietsactueel.nl