Logo Fietsen123

Nieuws

Vlaamse fietspaden voor verbetering vatbaar

Friday 19 August, 2011

In Vlaanderen heeft de Fietsersbond het comfort en de kwaliteit van ongeveer 1.300 km fietspaden in 16 gemeenten met een speciale meetfiets opgemeten. De fietspaden scoren redelijk goed op het vlak van breedte en tussenruimte tussen fietspad en de weg, maar de scores voor het trillingscomfort zijn laag.

Om een gericht investeringsprogramma te kunnen opstellen heeft minister Crevits 16 gemeenten de kans gegeven om via de meetfiets de staat van de fietspaden op hun grondgebied in kaart te laten brengen. De meetapparatuur op de meetfiets is ontwikkeld door de KU Leuven en de informatica opleiding van de Hogeschool Universiteit Brussel. De Fietsersbond heeft met vijf meetfietsen het comfort en de kwaliteit van de fietspaden gemeten. Van de 1.300 kilometer opgemeten fietspaden zijn 63% fietspaden langs gemeentewegen en 36% langs gewestwegen.

Uit de meetresultaten blijkt dat vooral het trillingscomfort een probleem is. Het gebruikte materiaal is daarbij vooral bepalend voor het comfort van de fietspaden. Maar niet alleen het gebruikte materiaal bepaalt het comfort, ook de leeftijd van de materialen speelt een rol. Asfalt scoort het best, gevolgd door cementbeton en tegels scoren het laagst.

Om het trillingscomfort te verhogen en de vlakheid van nieuwe fietspaden te garanderen werd in april 2011 in het standaardbestek voor de aanleg van fietspaden voor het eerst een vlakheidsnorm opgenomen. De norm bepaalt dat de maximale oneffenheden over een lengte van 3 meter maximaal 5 mm mogen bedragen. Hierdoor moeten nieuwe fietspaden in de toekomst beter scoren.

Lees het volledige bericht, uitgebreide meetresultaten en cijfers op www.fietsberaad.nl